Gå til innhold

Efexor / Angst


Gjest kaoooos

Anbefalte innlegg

Gjest kaoooos

Har slitet i over to år. vært innlagt i 5 mnd. med ganske bra resultat. Ble da satt på Efexor istedefor Seroxat. Etter blodprøve har jeg måtte øke dosen til 150 mg. om morgen og 300 mg. om dagen til neste prøve. Dette har ført til en betydelig endring av kroppen, hvor mage og ofter ser helt oppblåst ut. Hva skal jeg gjøre? Slutte/redusere jeg er meget fortvilet.

Siden jeg startet har jeg lagt på meg 20 kilo og er nå feit. Jeg har gått på flere kurs, men kommer ikke ned i vekt. Kan medisinene gjøre dette, og hva er ditt råd?

Bruker også en del Sobril da jeg har en del angstanfall og problemer med det sosiale liv.

Fortvilet og trenger råd til neste gang jeg skal til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Det finnes så mange medisiner på markedet,at hvis man har store bivirkninger,er det ikke noe poeng i å gå på akkurat disse medisinene over lang tid.Min psykiater sier at han personlig har satt en grense på 225mg ved efexor som høyeste dose,fordi tilbakemeldingene hans fra pasienter på høyere doser på denne medisinen fortalte om for mange bivirkninger til at han vil gå høyere opp.Det betyr ikke at en trenger engste seg hvis en går på høy dose og det fungerer bra.Men hvis psykiateren min opplever at f.eks flesteparten rapporterer om økte bivirkninger over disse dosene,vil han heller prøve ut andre alternativer.Eller koble med andre medisiner. Tilbakemeldingen har ofte vært god på doser opp til 225.Selv måtte jeg stoppe på 150 mg.Det er vanlig å måtte prøve seg frem flere ganger for mange av oss.På den 4. medisinen klaffet det for meg.Sikkert psykiatere som er uenige med min,og kanskje NHD også,men jeg synes det er greit å få frem flere synspunkter så lenge det kommer fra den samme ekspertisen.Det har før vært nevnt bivirkninger som pasienter følte ikke ble tatt på alvor,eller stod i felleskatalogen,men disse var velkjente for min terapeut og en av grunnene til hans valg om dosering.Ta opp en ny diskusjon om medisinvalg,og du kan jo referere til at det finnes psykiatere som har denne holdningen til efexor.Min psykiater har vel ikke mer rett enn andre,men jeg synes han er oppegående og flink.Han lytter til pasientene sine,er ikke arrogant og søker hele tiden å finne medisinene som fungerer best mulig for den enkelte.Det er så mange som går på efexor her,derfor hadde jeg lyst til å gjenta dette.

Jeg vil igjen presisere tilslutt at hadde min psykiater fått en pasient som gikk på 375 mg og det fungerte aldeles utmerket,hadde han sikkert ikke gjort noe med doseringen,siden vedkommende da tydeligvis tålte medisinen veldig bra.Er ikke ute etter å skremme de det fungerer for.

Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mange medisiner på markedet,at hvis man har store bivirkninger,er det ikke noe poeng i å gå på akkurat disse medisinene over lang tid.Min psykiater sier at han personlig har satt en grense på 225mg ved efexor som høyeste dose,fordi tilbakemeldingene hans fra pasienter på høyere doser på denne medisinen fortalte om for mange bivirkninger til at han vil gå høyere opp.Det betyr ikke at en trenger engste seg hvis en går på høy dose og det fungerer bra.Men hvis psykiateren min opplever at f.eks flesteparten rapporterer om økte bivirkninger over disse dosene,vil han heller prøve ut andre alternativer.Eller koble med andre medisiner. Tilbakemeldingen har ofte vært god på doser opp til 225.Selv måtte jeg stoppe på 150 mg.Det er vanlig å måtte prøve seg frem flere ganger for mange av oss.På den 4. medisinen klaffet det for meg.Sikkert psykiatere som er uenige med min,og kanskje NHD også,men jeg synes det er greit å få frem flere synspunkter så lenge det kommer fra den samme ekspertisen.Det har før vært nevnt bivirkninger som pasienter følte ikke ble tatt på alvor,eller stod i felleskatalogen,men disse var velkjente for min terapeut og en av grunnene til hans valg om dosering.Ta opp en ny diskusjon om medisinvalg,og du kan jo referere til at det finnes psykiatere som har denne holdningen til efexor.Min psykiater har vel ikke mer rett enn andre,men jeg synes han er oppegående og flink.Han lytter til pasientene sine,er ikke arrogant og søker hele tiden å finne medisinene som fungerer best mulig for den enkelte.Det er så mange som går på efexor her,derfor hadde jeg lyst til å gjenta dette.

Jeg vil igjen presisere tilslutt at hadde min psykiater fått en pasient som gikk på 375 mg og det fungerte aldeles utmerket,hadde han sikkert ikke gjort noe med doseringen,siden vedkommende da tydeligvis tålte medisinen veldig bra.Er ikke ute etter å skremme de det fungerer for.

Vennlig hilsen bugge.

Du har nok rett i det du sier. En psykiater på poliklinikken setter grensen på 225, mens min økte dosen jeg sto på til 375. Men han var nok kjent med at det var vanlig med mere bivirkninger da for han sa at det var sjeldent å ikke ha noen slik som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...