Gå til innhold

Harde knekk i kjeven

favn

Anbefalte innlegg

Når man gaper høyt, 'åpner' eller 'deler' kjeven seg rett ved øret, på forsiden. I perioder skjer det stadig vekk når jeg spiser, gjesper eller annet at det KNEKKER skikkelig hardt og vondt her. Det smeller faktisk høyt.

Hva i all verden er det som skjer? Jeg har en teori som sier at 'noe' er litt ute av stilling, kan det stemme, tro? Kan 'noe' dyttes på plass?

Takk hvis du vet og svarer.

Jeg fant egentlig ikke noe forum som passet, derfor Åpent forum som alle leser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det samme problemet. Opplever det når jeg gjesper eller gaper over en stor baggis.

Jeg ble henvist til kjevespesialist for tannlegen min merka at kjeven nesten gikk ut av ledd når jeg gapte. Det klikker når jeg gaper høyt og kjeven kan "låse seg" et sekund eller to.

De fant ikke ut noe hos kjevekirurgen. Bildene var normale. Han fant ut at det bare klikka når jeg gapte veldig høyt, tror det var 3 eller 4 fingerbredder. Konklusjonen var at jeg ikke måtte gape så høyt og at det egentlig ikke var noe i veien. Det som eventuelt kunne vært problemet var noe med "menisk". Tror det er noe ved kjeveleddet. For å få bedre bevegelse og stødighet i kjeveleddet så lærte jeg en øvelse som jeg skulle gjøre 3 ganger om dagen. 30 ganger skulle jeg ha tungen så langt bak i gummen som mulig og jeg skulle samtidig bevege kjeven opp og ned som om jeg tygde forsiktig. Helst skulle øvelsen gjøres foran speilet så jeg var sikker på at det ikke ble slurvete gjort. Har ikke fulgt opp det gode rådet om denne øvelsen, så jeg vet ikke om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet. Opplever det når jeg gjesper eller gaper over en stor baggis.

Jeg ble henvist til kjevespesialist for tannlegen min merka at kjeven nesten gikk ut av ledd når jeg gapte. Det klikker når jeg gaper høyt og kjeven kan "låse seg" et sekund eller to.

De fant ikke ut noe hos kjevekirurgen. Bildene var normale. Han fant ut at det bare klikka når jeg gapte veldig høyt, tror det var 3 eller 4 fingerbredder. Konklusjonen var at jeg ikke måtte gape så høyt og at det egentlig ikke var noe i veien. Det som eventuelt kunne vært problemet var noe med "menisk". Tror det er noe ved kjeveleddet. For å få bedre bevegelse og stødighet i kjeveleddet så lærte jeg en øvelse som jeg skulle gjøre 3 ganger om dagen. 30 ganger skulle jeg ha tungen så langt bak i gummen som mulig og jeg skulle samtidig bevege kjeven opp og ned som om jeg tygde forsiktig. Helst skulle øvelsen gjøres foran speilet så jeg var sikker på at det ikke ble slurvete gjort. Har ikke fulgt opp det gode rådet om denne øvelsen, så jeg vet ikke om det funker.

Takk for svar!

Ok, da vet jeg at jeg ikke er moden for freak-sirkus sammen med Den Skjeggete Damen, Verdens Sterkeste Mann og Dvergen Med To Hoder.

I motsetning til deg, kanskje, opplever jeg like gjerne at knekket kommer selv om jeg ikke gaper, bare tygger feks. Men uansett er det ubehagelig, og når jeg tenker meg om, har det bare blitt vondere og vondere.

Tannlegen altså, hm, og jeg som nettopp var der. Trodde fastlegen var rette karen.

Jeg gjør noen søk, hvis du fikk øvelser kan det vel hende at noen andre i verden vet om det samme.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det slik i perioder mens visdomstennene finner ut at de skal ta en eller annen vekstspurt.

Før alt ordner seg på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ok, da vet jeg at jeg ikke er moden for freak-sirkus sammen med Den Skjeggete Damen, Verdens Sterkeste Mann og Dvergen Med To Hoder.

I motsetning til deg, kanskje, opplever jeg like gjerne at knekket kommer selv om jeg ikke gaper, bare tygger feks. Men uansett er det ubehagelig, og når jeg tenker meg om, har det bare blitt vondere og vondere.

Tannlegen altså, hm, og jeg som nettopp var der. Trodde fastlegen var rette karen.

Jeg gjør noen søk, hvis du fikk øvelser kan det vel hende at noen andre i verden vet om det samme.

:-)

Tror at både lege og tannlege kan henvise deg til kjevekirurg. (Kjeveortoped?)

Kan hende det er noe som er litt ute av ledd eller noe. Har du ofte vondt i nakken eller hodet? De som har problemer med kjeven kan ofte få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på et innlegg på tannhelse-forumet her om dagen.

Det er menisken det er noe galt med, lite å gjøre bortsett fra å roe kjeve-aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror at både lege og tannlege kan henvise deg til kjevekirurg. (Kjeveortoped?)

Kan hende det er noe som er litt ute av ledd eller noe. Har du ofte vondt i nakken eller hodet? De som har problemer med kjeven kan ofte få det.

Nei, ingen problemer med vondt i nakke eller hodepine. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det slik i perioder mens visdomstennene finner ut at de skal ta en eller annen vekstspurt.

Før alt ordner seg på plass igjen.

Sier du det? Takk for svar. Men jeg er ferdig med visdomstenner og alt det styret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på et innlegg på tannhelse-forumet her om dagen.

Det er menisken det er noe galt med, lite å gjøre bortsett fra å roe kjeve-aktiviteten.

Menisken? Hva er det for noe rart? Takk for svar, jeg skal lete under Tannhelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du er for storkjeftet, rett og slett for stor i munnen til at resten henger med.

Enten du tror det eller ei, jeg er kjent for aldri å være storkjeftet og for stort sett å la meg overkjøre altfor mye.

Men dersom du sikter til en annen betydning av storkjeftet, har jeg ikke sett at jeg skal ha overdimensjonert munn, hvis det var det du mente? Ikke at jeg skjønner hvordan munn og kjeveparti ved øret skal ha noen direkte forbindelse, da...

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Nei, ingen problemer med vondt i nakke eller hodepine. Takk igjen.

Jeg har samme problem

Vært til tannlegehøyskolen og fått masse scanning osv.

De sier det er vanlig med knepping i kjeven. Kommer ofte fordi vi biter sammen kjeven når vi er stressa (eller "blir overkjørt").

Det er derfor hodepinen kommer også.

Så sånn sett er moralen: Slutt å stress.

Kiropraktorer/fysioterapeuter kan ofte hjelpe med å få løst opp muskulaturen.

Tannleger kan fikse biteskinne så du ikke ligger å biter om natten og forverrer ting.

Har du skikkelig problem kan fastlegen henvise deg til kjevekirurg (ikke kjeveortoped - de driver med tannregulering) som kanskje kan fikse.

Jeg f.eks. har skikkelig problem. Kjeven har låst seg permanent, så får bare åpnet munnen noen få cm. Har fått henvisning til kirurg og venter på å bli utredet. I mellomtiden får jeg behandling hos en flink kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...