Gå til innhold

ønsker svar fra lege/fagpersonell

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 25 år, har diabetes og er muligens gravid nå. Det var litt før planlagt, men hvis jeg er gravid så er barnet hjertlig velkommen.

Det er endel ting jeg lurer på, men har ikke fått lege time før om 2 uker. Har forsøkt alle legesenter her jeg bor, og har fått samme svaret overalt ; " du får ringe igjen hvis du skulle bli dårlig eller hvis du får alt for store problemer med diabetesen"

Det jeg lurer på er om man kan få svar på om man er gravid tidligere ved å teste via blod?

Jeg skal på utdriknings-lag til helga og de vil sikket lure hvis jeg ikke tar et glass vin engang (har tenkt at jeg skal si jeg går på penicilin hvis jeg ikke finner ut om jeg er gravid før den tid da).

Graviditetstest via blodprøve er det noe alle legekontor kan utføre og analysere?

Hvor tidlig vil jeg merke på diabetesen min at jeg er gravid?

Det svinger litt om dagen, men det kan jo være pykisk... all funderingen på om jeg er gravid eller ikke.

Håper på et raskt svar fra en av dere.

Med vennlig hilsen en undrende

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14828-%C3%B8nsker-svar-fra-legefagpersonell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til snow-angel. Generelt er det anbefalt at diabetikere planlegger graviditet sammen med den legen som følger opp diabetesen. Dette for at blodsukkeret skal være ekstra grundig kontrollert, og man bør pase ekstra nøye på evt. blodtrykk-stigning. før du vet sikkert om du er gravid, bør du som diabetiker være ekstra forsiktig med alkohol. Finn evt. en annen plausibel forklaring, om du ikke vil fortelle at du kanskje er gravid enda. blodprøve kan fortelle om graviditet ca. 1 uke før ventet mens, dvs ca. 1 uke før vanlig gravitest. Blodprøven tar imidlertid 2-3 dager å få svar på, så det er ikke mange dager å hente. sannsynligvis skal svangerskapet ditt følges på sykehus, ikke hos vanlig lege eller på helsestasjon. Du kan evt. tringe og forhøre deg med sykehuset du sokner til. De fleste gravide gjennomfører helt normale svangerskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...