Gå til innhold

Har noen peiling på dette?


Gjest Takker så mye for svar

Anbefalte innlegg

Gjest Takker så mye for svar

Hva betyr det eller innebærer det og ha diagnosen P76 Depressiv nevrose?

Hva slags behandling innebærer det, for at man kan bli bra igjen?

Ønsker gjerne svar på dette eller om noen har peiling på hva det innebærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Diagnosen kommer fra systemet ICPC som brukes i allmennpraksis. Systemet er ikke særlig presist.

P76 betyr at du har en depresjon.

Behandling av depresjon består av ulike kombinasjoner av medisiner, samtaleterapi og fysisk trening/mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Takker så mye for svar

Diagnosen kommer fra systemet ICPC som brukes i allmennpraksis. Systemet er ikke særlig presist.

P76 betyr at du har en depresjon.

Behandling av depresjon består av ulike kombinasjoner av medisiner, samtaleterapi og fysisk trening/mosjon.

Takk for svar!

Grunnen til at jeg lurte var fordi jeg stusset litt på at det stod P76 depressiv, nevrose på papirene på trygdekontoret?

Går det virkelig ann å bli uføretrygdet pga denne diagnosen. Har nå fått invilget midlertidig uføretrygd. Trodde at det måtte alvorligere diagnoser til å få denne ytelsen...

Har sikkert fått en annen diagnose i tillegg siden jeg har blitt mildertidig ufør, men har ikke peiling på hva denne diagnosen er..

Går det ann å ha en nevrose i depresjon eller er det sånn at angst også innebærer selve nevrosen? Har aldri fått beskjed om at jeg har nevrose som diagnose av verken psykiater eller allmennlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar!

Grunnen til at jeg lurte var fordi jeg stusset litt på at det stod P76 depressiv, nevrose på papirene på trygdekontoret?

Går det virkelig ann å bli uføretrygdet pga denne diagnosen. Har nå fått invilget midlertidig uføretrygd. Trodde at det måtte alvorligere diagnoser til å få denne ytelsen...

Har sikkert fått en annen diagnose i tillegg siden jeg har blitt mildertidig ufør, men har ikke peiling på hva denne diagnosen er..

Går det ann å ha en nevrose i depresjon eller er det sånn at angst også innebærer selve nevrosen? Har aldri fått beskjed om at jeg har nevrose som diagnose av verken psykiater eller allmennlege.

Nevrosebegrepet er lite definert, og etter min mening derfor utdatert.

Det er ikke bare diagnose som avgjør uføresaker.

Alder, behandlingsforsøk og funksjonsnivå er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Takk for svar!

Grunnen til at jeg lurte var fordi jeg stusset litt på at det stod P76 depressiv, nevrose på papirene på trygdekontoret?

Går det virkelig ann å bli uføretrygdet pga denne diagnosen. Har nå fått invilget midlertidig uføretrygd. Trodde at det måtte alvorligere diagnoser til å få denne ytelsen...

Har sikkert fått en annen diagnose i tillegg siden jeg har blitt mildertidig ufør, men har ikke peiling på hva denne diagnosen er..

Går det ann å ha en nevrose i depresjon eller er det sånn at angst også innebærer selve nevrosen? Har aldri fått beskjed om at jeg har nevrose som diagnose av verken psykiater eller allmennlege.

En som har nervøse plager/depresjon/angst kan være mer arbeidsufør enn en med MS eller leddgikt! Det er helt avhengig av sykdommens alvorlighet og hvilken fase av den en er i.

Alle som får midlertidig ufør har i allfall en mulighet utifra medisinsk (og trygdemessig) erfaring for å komme tilbake til arbeid. Ellers hadde en fått varig ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...