Gå til innhold

Overføing - motoverføring


Gjest vinterlykke

Anbefalte innlegg

Gjest vinterlykke

Jeg leser for tida faglitteratur skrevet av Irvin Yalom - han bruker stadig begrepene overføring og motoverføring i terapeutisk sammenheng. Jeg skulle gjerne hatt en god forståelig beskrivelse av hva disse begrepene, dette fenomenet egentlig betyr. (Yalom kan forressten anbefales - for alle som er opptatt av terapeut/pasientrelasjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Jeg har ikke lest så mye om disse tingene,men temaene er omtalt i psykiatribøker.Eks.Malt,Retterstøl og Dal.Også Johan cullberg skriver noe rundt dette i Dynamisk psykoterapi.Leste denne artikkelen,men synes den ikke var spesielt givende for meg ,siden den fokuserte mest på fellene man lett går i ,mer enn hvordan dette brukes i terapien på en fruktbar måte,hvor terapeuter og senere pasienten kan dra nytte av disse fenomenene.jeg har gått i psykoterapi i snart 5 år og mine psykiatere var og er dyktige rundt disse feltene,og det har blitt brukt på en naturlig måte i terapisituasjoner.jeg gjenkjenner også ofte fenomenene på linje med dem

Leste en gang litt i en bok jeg lånte på biblioteket om 5 forskjellige tilnærmingsmåter til terapivirksomhet(modeller),men husker ikke hvem som skrev den.Antar den boken også vil ta opp disse emnene.Beklager min diffushet.Men er enig med deg i at dette er interessant.Problemet mitt er at det er så mye som er interessant,og man rekker ikke over alt.

Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...