Gå til innhold

sliten med feber

Anbefalte innlegg

moncharlotte

Jeg er en jente på 25 år som lurer på om det er noen der ute som har vært igjennom en tøff periode med mange sykdommer og som har noen erfaringer å dele ? Noen tips og råd kanskje ?

Jeg har slitt nå i snart 4 år med feber og tretthet, kan sove alt fra 8 timer til 15-16 timer. I tillegg må jeg legge meg et par timer etter å ha vært våken/oppe noen timer. Det kan jo nevnes at jeg har gjennomgått en rekke sykdommer, det hele begynte med omgangssyke og influensa januar 97, deretter var jeg utsatt for en trafikkulykke februar 97, (ble påkjørt av bil som fotgjenger) hvorpå jeg slet med mykoplasma lungebetennelse fra januar-mai 97. Fikk 2 halsbetennelser med streptokokker i mai/juni 97, hvoretter jeg brakk ankelen september 97. I oktober 97 fikk jeg min første urinveisinfeksjon som gikk helt til desember 97 hvor jeg fikk en alvorlig nyrebekkenbetennelse og lagt inn på ullevål sykehus desember 97. Slet med kontinuerlig urinveisinfeksjon fra desember 97 frem til april 98, hvorpå jeg igjen ble innlagt Ullevål sykehus på grunn av utvikling av nyrestein. Der ble det også påvist at jeg hadde tallrike cyster, i begge nyrer (arvelig, både mor og mormor har det samme, kalles cystenyrer). Fra april 98 til april 99 gikk jeg på langtidsbehandling med antibiotika, ca 1 år, utviklet sannsynligvis immunitet mot antibiotika dette året, (penicillin virker ikke helt som det skal lenger) men fortsatte å ha urinveisinfeksjoner, nyrebekkenbetennelser og et par anfall til av nyresteinssmerter som har blitt behandlet, men infeksjonene kom igjen kort tid etter behandling. Disse infeksjonene har mer eller mindre vært til stede helt frem til sommeren 2000. Plutselig var det stopp med alle infeksjonene. Hva kommer denne trøttheten av nå? Jeg har jo vært frisk i ca et halvt år. Er kroppen så svak/trøtt at den rett og slett ikke har motstand igjen ? Fremdeles ligger det feber på lur, ca 38, 38.5 hele tiden uten at det kan påvises noen årsak. Er det noen som har tips eller råd til hvordan jeg kan styrke immunforsvaret ? Bli litt sterkere fysisk sett ? Dette tar på i lengden...

Hilsen sliten...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14834-sliten-med-feber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Moncharlotte. Først og fremst tenker jeg at nyrefunksjonen din bør undersøkes. Cystenyrer kan gi nedsatt nyrefunksjon, og tretthet kan ledsage dette. Depresjon kan også følge av såpass mye sykdom, dette kan gi trøtthet og konsentrasjonsvansker. Kosthold og regelmessig livsstil er trolig enda viktigere for deg enn andre. Sørg for rikelig væske-inntak, mye frukt, og regelmessig søvn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14834-sliten-med-feber/#findComment-70602
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...