Gå til innhold

Vond lukt fra "hule" mellom tennene

Anbefalte innlegg

Hei

Har en stort "hull" mellom to av de øvre tennene på venstre side. Det synes ikke fra utsiden, men er mer som en liten hule som kan nås fra undersiden. Det samler seg ofte matrester og slikt der. Er nøye med å bruke tannpirker for å få dette bort. Denne lille hulen har vært der under ett år, og må ha vært utsatt for slitasje eller noe sånt. Men i det siste har det begynt å lukte veldig vondt derfra. Dette merker jeg når jeg pirker ut de restene som legger seg der. Lukten kan bokstavelig talt minne om drit. Den påvirker ikke ånden i særlig grad.

Hva er dette? En betennelse? Noe skyllevann e.l. som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148348-vond-lukt-fra-hule-mellom-tennene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest papirtiger

Har akkurat fjernet to visdomstenner, så vet hvordan det er å ha slike søkk i tannkjøttet.

Som de fleste andre ville jeg gått til tannlegen, det virker ikke normalt å ha slike hull. Med tanke på lukten så har du kanskje fått en infeksjon der.

Jeg fikk forresten en diger sprøyte av tannlegen(uten spiss selvsagt). Det er bedre å skylle med vann enn å pirke på tannkjøttet.

• 3 uker senere...

HØres ut som en periodontal infeksjon. Kom deg til tannlegen og få utredet dette! Du kan ikke gå sånn som det der...

Er det periodonitt, så GÅ til en speisalist. Kan anbefale deg å ta kontakt med Hans R. Preuss.Han er speisalist..Søk han opp på Kvasir.

IKKE la en vanlig tannlege behandle deg. og HUSK..det er avleggs å skjære bort tannkjøttet!!!!!!!

Annonse

Er det periodonitt, så GÅ til en speisalist. Kan anbefale deg å ta kontakt med Hans R. Preuss.Han er speisalist..Søk han opp på Kvasir.

IKKE la en vanlig tannlege behandle deg. og HUSK..det er avleggs å skjære bort tannkjøttet!!!!!!!

Det er absolutt ikke avleggs å skjære bort tannkjøtt!! Hva er det slags kommentar??

Det er faktisk helt nødvendig for de fleste av pasientene med periodontitt å få gjort dette så ikke sykdommen tar knekken på hele tannens festeapparat!!

Det er absolutt ikke avleggs å skjære bort tannkjøtt!! Hva er det slags kommentar??

Det er faktisk helt nødvendig for de fleste av pasientene med periodontitt å få gjort dette så ikke sykdommen tar knekken på hele tannens festeapparat!!

Nei, man skjærer opp tannkjøttet og renser og syr igjen. Det å fjerne tannkjøtt er avlegs.

Nei, man skjærer opp tannkjøttet og renser og syr igjen. Det å fjerne tannkjøtt er avlegs.

Deet er som sagt absolutt ikke avleggs. Det er forskjellige indikasjoner for gingivektomi(skjære bort tannkjøtt) og lappoperasjoner(løfte opp rense og sy igjen).

Nå har jeg for noen dager siden vært i samtale med universitet i Bergen som utdanner spesialister innen periodonti, så jeg vet dette.

Standard metode er fortsatt gingivektomi.

Deet er som sagt absolutt ikke avleggs. Det er forskjellige indikasjoner for gingivektomi(skjære bort tannkjøtt) og lappoperasjoner(løfte opp rense og sy igjen).

Nå har jeg for noen dager siden vært i samtale med universitet i Bergen som utdanner spesialister innen periodonti, så jeg vet dette.

Standard metode er fortsatt gingivektomi.

Jeg ble operert for to år siden. Tannlegen min anbefalte meg spesialisten nettopp fordi hun mente at jeg kunne være uheldig å møte en som ville skjære bort tannkjøttet. Jeg vet det er vanlig standard å gjøre det men det er ikke nødvendig.

Jeg ble operert for to år siden. Tannlegen min anbefalte meg spesialisten nettopp fordi hun mente at jeg kunne være uheldig å møte en som ville skjære bort tannkjøttet. Jeg vet det er vanlig standard å gjøre det men det er ikke nødvendig.

Dette er siste gang jeg orker å kommenter dette, men det er som sagt hverken avleggs eller unødvendig!!

Det gjøres for å legge til rette for at tannlegen bedre skal kunne komme til å rense tannstein, for at pasienten skal kunne klaare å holde det rent selv og for at puss og bakterier ikke skal samle seg opp nedi en dyp lomme!

Dette er siste gang jeg orker å kommenter dette, men det er som sagt hverken avleggs eller unødvendig!!

Det gjøres for å legge til rette for at tannlegen bedre skal kunne komme til å rense tannstein, for at pasienten skal kunne klaare å holde det rent selv og for at puss og bakterier ikke skal samle seg opp nedi en dyp lomme!

Jeg er ikke tannlege, jeg bare vet hva tannlegen og spesialisten sa til meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...