Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei igjen, jeg skrev til deg i romjula og takker så mye for svaret. Dette gjelder min far og hans verking i kjeven. Det starter alltid som "tannverk" i en bestemt tann, så sprer det seg videre i kjeven og han kan ikke lenger si at det er et bestemt sted, men det verker noe fryktelig, alltid på høyre side av ansiktet. En bekjent av han (dyrlege) mener det må være triginalnerven (sier meg ingenting) som styrer alle nervene i ansiktet som er betent. Min far mener han fikk beskjed en gang at dette kunne opereres, men at sjansene for å bli lammet i den delen av aniktet er veldig store. Dette er noen år siden og jeg lurer på om det er noen nye behandlingsmetoder, medisiner o.l. som er i bruk idag. Han har forferdelige smerter og når disse anfallene er over har han på følelsen at det "renner noe tynn veske" ned i ganen hans. Han ser ikke hoven ut, og føler heller ikke noe hevelse, kan være rød rundt kinn og øyne, men om dette kommer av at han holder seg der, masserer seg med kalde Colabokser for å få smertene bort skal være usagt. Anfallene varer i noen timer, og i perioder på 1-2månder. Så kan det være opphold på 2 og 3 år. Han fikk en Maxalt Rapitab 10 mg av meg, og den virket helt flott, men siden han har for høyt blodtrykk står det der at de ikke skal brukes. Ellers bruker han sterke smertestillende, men det hjelper svært lite og han får dagene sine helt ødelagt, ja livet sier han selv. Han er 71 år og tålig sprek, hjerte som en ungdom ifølge legen på Feiring nå nylig, så det er så grusomt å se han bli mer og mer ødelagt av disse grusomme smertene. Hans vanlige lege er ikke til stor hjelp, tror ikke han gidder å gjøre noe med det da hans pasient ikke er av de som klager men godtar stilltiende det han får til svar av legen. Håper inderlig du kan gi meg et svar jeg kan vise han, så han får mannet seg opp og bedt legen sin om time hos en spesialist om det må til. Jeg kan ikke be om det, for jeg må jo endelig ikke "bråke" med legen hans, selv om jeg snart griner de tårer han gjemmer for oss. Hilsen en håpefull elg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14838-verking-i-kjeven/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære elgen !

Det er ikke usannsynlig at din far har "clusterhodepine". Det er en tilstand som ikke er så godt kjent blant alle allmennleger, men som likevel er meget velbeskrevet og som der finnes effektiv behandling mot. Den er ufarlig, men meget, meget smertefull. Han bør be om å bli henvist til neurolog.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14838-verking-i-kjeven/#findComment-71422
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...