Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med sterk angst det siste året. Jeg er en mann på 56 år, og bor på østlandet. Foruten svært mange konsultasjoner hos fastlege har jeg også gått til Psykolog ukentlig i ca et halvt år. Dessverre har dette ikke gitt meg nevneverdig bedring.

Mine største plager er prestasjonsangst, sterk indre uro og mangel på søvn. Sovemedisin, brukt over et halvt år , gir sjeldent over 5 til 6 timers søvn.

Prestasjonsangst med lavt selvbilde og mindreverdighet følelse preger hverdagen. Motivasjon og tiltakslyst er fraværende, det har resultert i 100% sykemelding.

Det er særlig følelsen av at andre kan og vet mye mer enn meg, og er dyktige til å ordlegge/formulere seg, jeg takler dårlig og gir stort ubehag. Høy stressfaktor gir også dårlig hukommelse, dette gjør meg anspent og usikker når jeg må uttale meg ovenfor andre.

Symptomene er lav konsentrasjon, klarer ikke tenke klart og at det svir / verker i lår og setemuskulatur. At jeg til og med føler meg underlegen ovenfor min venninne, er ekstra smertefullt. Opplever henne som treffsikker og slagferdig, og at hun ofte har svar og løsninger på de fleste problemstillinger. Dette truer mitt selvbilde og gir meg negativ energi. Slike og tilsvarende situasjoner har jeg vanskelig for å legge bak meg, de manes fram og frambringer nevnte symptomer.

Når mange andre terapiformer er forsøkt uten positivt resultat, lurer jeg på om hypnose eller andre behandlingsformer kan være til hjelp i min angst situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148398-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Synes at du skal forsøke å ikke sette egenverd i forbindelse med prestasjoner. Egenverd er noe som er gitt og du er ikke mer eller mindre verdt enn andre pga. ting du gjør, kan, eller om du har mye penger. Dersom en klarer å se alle som likeverdige en selv tror jeg at det blir lettere å forholde seg til dem også. Det er bare at det virker så veldig vanskelig.

Jeg føler også at andre kan så mye mer enn meg, og kansje er det tilfellet, men jeg prøver å tenke at jeg kan forhåpentligvis lære jeg også, og kan jeg det ikke er det fordi jeg ikke har lært det enda. Virker ikke altid da:/

Hypnose og slikt har jeg ikke greie på, men terapi kan jo ta en del tid, og dersom du ikke selv ser noen forbedring enda kan det jo alikevel hende at du er på god vei og kansje det snart blir bedre.

Bare noen tanker jeg hadde om det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148398-angst/#findComment-944735
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...