moncharlotte Skrevet 9. januar 2001 Del Skrevet 9. januar 2001 Hei ! Jeg er en jente på 25 år som har vært plaget med recidiverende urinveisinfeksjoner og nyrebekkenbetennelser, samt nyrestein i snart 3 1/2 år. Det hele begynte i oktober 97, da fikk jeg min første urinveisinfeksjon som gikk helt til desember 97 hvor jeg fikk en alvorlig nyrebekkenbetennelse og lagt inn på ullevål sykehus desember 97. Slet deretter med kontinuerlig urinveisinfeksjon fra desember 97 frem til april 98, hvorpå jeg igjen ble innlagt Ullevål sykehus på grunn av utvikling av nyrestein. Der ble det også påvist at jeg hadde tallrike cyster, i begge nyrer (arvelig, både mor og mormor har det samme, kalles cystenyrer). Fra april 98 til april 99 gikk jeg på langtidsbehandling med antibiotika, ca 1 år, utviklet sannsynligvis immunitet mot antibiotika dette året, (penicillin virker ikke helt som det skal lenger) men fortsatte å ha urinveisinfeksjoner, nyrebekkenbetennelser og et par anfall til av nyresteinssmerter som har blitt behandlet, men infeksjonene kom igjen kort tid etter behandling. Disse infeksjonene har mer eller mindre vært til stede helt frem til sommeren 2000. Plutselig var det stopp med alle infeksjonene. Går nå til fast oppfølging på Rikshospitalet, ble overført dit fra Ullevål sykehus som jo er det sykehuset jeg tilhører. Hva kan grunnen være til at alt kom så brått og at alt gikk over like brått ? Jeg er livredd for å få tilbake nyrebekkenbetennelsene, siden antibiotikaen ikke virker som det skal lenger, er dette farlig ? Kommer jeg alltid til å være "immun" mot de forskjellige antibiotikaene som er blitt prøvd ut på urinveis- og nyrebekkenbetennelsene mine? Jeg gikk tilsammen ned 22 kilo på 10 måneder under de "værste" infeksjonene, er dette vanlig ? Jeg ble fortalt at jeg en gang sannsynligvis må foreta en nyretransplantasjon - min mormor har gjennomgått denne transplantasjonen, men hun er veldig, veldig dårlig... Blir alle transplanterte veldig dårlige ? (min mormor er et spesielt tilfelle, det vet jeg), men kan man fungere normalt etter en transplantasjon ? Jeg er relativt ung, jeg ønsker meg barn etterhvert, må jeg følges opp ekstra på grunn av cystenyrene og et evt høyt blodtrykk som jeg til tider har ? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14841-urinveis-nyrebekkenbetennelser-nyrestein-og-cystenyrer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 12. januar 2001 Del Skrevet 12. januar 2001 Jeg vil prøve å oppklare en vanlig misforståelse når det gjelder antibiotika. Når antibiotika ikke virker lenger, er det ikke fordi du er immun mot antibiotika, men det er bakteriene som er blitt motstandsdyktige. Når infeksjonen er over, er dette problemet over. Om du får en ny infeksjon en gang senere, er det sannsynlig at det er en annen type bakterier som er årsaken. Det som ikke virket sist, kan godt virke nå. Før man blir nyretransplantert, vil man ofte føle seg syk. Men selve nyretransplantasjonen er en middels stor operasjon som man pleier å komme seg fort etter. Det er ikke vanlig å være veldig syk etter en transplantasjon. Om du blir gravid må du følges opp ekstra nøye dersom du har høyt blodtrykk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14841-urinveis-nyrebekkenbetennelser-nyrestein-og-cystenyrer/#findComment-71708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.