Gå til innhold

Fraflytting: Gjør det egentlig noe?

Sør

Anbefalte innlegg

"I fjor døde rekordmange av landets minste tettsteder ut. Samtidig la de fire største byene på seg halvparten av befolkningsveksten i de bområdene som defineres som tettsteder.

I fjor forsvant 27 av de minste tettstedene i Norge – altså områder definert til minst 200 bosatte personer, og som ikke har større avstand mellom bolighusene enn 50 meter. Områdene fordelte seg på i alt 25 kommuner, brorparten småkommuner i distriktene."

Kilde: Nationen

Hvorfor er dette egentlig et "problem"? Og isåfall, HVEM er det et problem for?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

28

• siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

26

• laguna1365380434

10

• shandy

3

Mest aktive i denne tråden

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Det er jo et problem for dem som fortsatt blir der, de som ikke har lyst til å flytte. det blir redusert tilbud av alle slag når folketallet minker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et problem for dem som fortsatt blir der, de som ikke har lyst til å flytte. det blir redusert tilbud av alle slag når folketallet minker.

Jo, men man kan jo ikke forlange at folk skal "bo her, for hvis ikke blir jeg ensom!"

Alternativt kan jo bygdefolkene slå sammen noen bygder, slik at det blir nok befolkning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Jo, men man kan jo ikke forlange at folk skal "bo her, for hvis ikke blir jeg ensom!"

Alternativt kan jo bygdefolkene slå sammen noen bygder, slik at det blir nok befolkning.

Med vennlig hilsen

Hadde asylsøkere akseptert å bo på småsteder, så hadde vi løst ørten problemer.

*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vennlig hilsen

Ja, det gjør de jo også mange steder. Men det er det som er poenget med kravet om mer desentralisering- at folk ikke vil flytte dersom de får jobb og bra nok tilbud der de faktisk bor. Og det tror jeg skattebetalerne vil være med å betale på. dere vil vel ikke ha alle bøndene til byen heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Mange gjør det, men jeg ser ikke større grunn til at asylsøkere skal tvangsflyttes til utkanstrsøk enn at andre skal.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det gjør de jo også mange steder. Men det er det som er poenget med kravet om mer desentralisering- at folk ikke vil flytte dersom de får jobb og bra nok tilbud der de faktisk bor. Og det tror jeg skattebetalerne vil være med å betale på. dere vil vel ikke ha alle bøndene til byen heller?

Hei,

Men i de fleste tilfeller vil de aldri kunne konkurrere med sentrale strøk.

Jeg har ikke noe imot å betale skatt til menneskene, men jeg liker ikke at man skal betale til et geografisk område. Da er det bedre å gi pengene til folkene, og si: "velg om du vil bo her, eller bruke pengene til å etablere deg et annet sted."

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Mange gjør det, men jeg ser ikke større grunn til at asylsøkere skal tvangsflyttes til utkanstrsøk enn at andre skal.

Med vennlig hilsen

Når alternativet er krig og forfølgelse, så er det rart hvor kresne mange asylsøkere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men i de fleste tilfeller vil de aldri kunne konkurrere med sentrale strøk.

Jeg har ikke noe imot å betale skatt til menneskene, men jeg liker ikke at man skal betale til et geografisk område. Da er det bedre å gi pengene til folkene, og si: "velg om du vil bo her, eller bruke pengene til å etablere deg et annet sted."

Med vennlig hilsen

ja, det er jeg enig i. Men jeg synes det er fint å forbedre de kvalitetene bygdestrøkene våre har. blir de borte så mister vi mye av særpreget ved Norge. Det er ikke noe særnorsk ved Oslo, det er en helt vanlig storby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alternativet er krig og forfølgelse, så er det rart hvor kresne mange asylsøkere er.

Så du mener at så lenge vi tilbyr dem noe bedre enn "forfølgelse og sult" så kan vi mishandle dem som vi vil?

Forfekter du en klasse innbyggere som skal tvangsflyttes?

Det er merkelig at ikke folk skal få bo hvor de vil.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er jeg enig i. Men jeg synes det er fint å forbedre de kvalitetene bygdestrøkene våre har. blir de borte så mister vi mye av særpreget ved Norge. Det er ikke noe særnorsk ved Oslo, det er en helt vanlig storby...

Vi kan ikke beholde folk der som et slags "levende bygdemuseum". Kanskje vi burde tvinge dem til å bruke hest og kjerre også? ;-)

"Norsk-het" i 2004 er summen av det alle Norges innbyggere er/utgjør - enten man er hvit eller svart, hindu eller kristen, osv. Definisjonen forandrer seg for å ta med alle som bor her.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Så du mener at så lenge vi tilbyr dem noe bedre enn "forfølgelse og sult" så kan vi mishandle dem som vi vil?

Forfekter du en klasse innbyggere som skal tvangsflyttes?

Det er merkelig at ikke folk skal få bo hvor de vil.

Med vennlig hilsen

Det er da ikke mishandling å sende de til et asylmottak i Finnmark. Dette blir for tåpelig, som vanlig. Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

De trenger ikke akseptere noe som helst. De blir tvunget til det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du kutte ut da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Det er da ikke mishandling å sende de til et asylmottak i Finnmark. Dette blir for tåpelig, som vanlig. Takk for meg.

Jeg hadde nok følt meg svært mishandlet om jeg ble tvangsflyttet til finnmark. Men så det er mulig jeg er botskjemt..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good riddance to bad rubbish..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok følt meg svært mishandlet om jeg ble tvangsflyttet til finnmark. Men så det er mulig jeg er botskjemt..;)

Man må ta menneskelige hensyn til innvandrere. den holdningen at "de skal jaggu være glad for å få komme hit i det hele tatt" er utdatert og rasistisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det overhodet ikke er noen grunn til å "sende dem til Finnmark" mer enn det er grunn til å sende deg dit.

Hvis de skal integreres i samfunnet må de få jobber, og det gjør de neppe i Finnmark.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Man må ta menneskelige hensyn til innvandrere. den holdningen at "de skal jaggu være glad for å få komme hit i det hele tatt" er utdatert og rasistisk!

Så klart..! Jeg har aldri vært uenig i det.

Men jeg hadde fortsatt følt meg mishandlet om jeg ble tvangsflytett til Finnmark. Jeg tror heller jeg ville blitt sparket en stund. Nesten helt sikkert;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart..! Jeg har aldri vært uenig i det.

Men jeg hadde fortsatt følt meg mishandlet om jeg ble tvangsflytett til Finnmark. Jeg tror heller jeg ville blitt sparket en stund. Nesten helt sikkert;)

Jeg mente å svare til den idioten som kaller seg papirtiger, ikke deg. Hvem i all verden ville ikke føles det som mishandling å bli tvangsflyttet til Finmark?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...