Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Min mor har akkurat fått diagnosen KOLS, og er nå sendt til yttligere blodprøver etc.

Jeg lurer på om du kan gi meg noen svar rundt denne diagnosen.

Jeg har sett diverse artikler om dette på internett, og det er ikke særlig fornøylig lesning.

Hvor lenge kan man leve med dette ?

Hvordan vil sykdommen utvikle seg i årene som kommer ?

Hva bør man ta hensyn til for å evt. forhindre at det utvikler seg videre ?

Noen opplysninger om min mor :

alder : 54 år

Vekt : 55 kg.

Har røyket i hele sitt liv (20 om dagen). Sluttet da hun fikk diagnosen.

Har fått målt at hun har 70% lungekapasitet.

Håper du kan gi meg noen svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14844-bekymret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Først og fremst bør du slå opp på dette stedet i Doktoronline: Tema, så let etter lungesykdommer, og her vil du finne Kronisk Obstruktive Lungesykdommer. Dette er en informativ artikkel om sykdommen.

Det er bra at hun har sluttet å røyke, ingen kan behandle henne bedre enn nettopp det. Hun bør også prøve å mosjonere regelmessig, om det enn er bare litt. Alt hjelper. Hun har sansynligvis fått medisiner som hun skal ta regelmessig.

Det er helt umulig å si noe om livslengde uansett om jeg hadde visst mer. Det skal mye egeninnsats til som nevnt over. Det er ikke sagt at dette behøver å ende galt på kort sikt. Om det finnes et treninngssenter der dere bor, hadde det vært lurt å høre om de kunne ha egne opplegg for KOLS-pasienter.

Men les artikkelen jeg nevner, og kom tilbake om noe er ubesvart eller uklart.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14844-bekymret/#findComment-70810
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...