Gå til innhold

Jeg blir sur....

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg har jobbet i tjue år, for det meste full tid, en liten periode på 80%. Lønna var de første 10 åra over gjennomsnittet, de 10 siste åre ganske så gjennomsnittlig. Så gikk jeg sykmeldt/på attføring/rehab i flere år.

Nå har jeg fått tidsbegrenset ufør. Det høres veldig fint ut, med brutto rundt 15000. Men jeg har jo bare utbetalt rundt 10000. Det samme som flere med varig ufør har,s om aldri har vært i jobb.

Hvordan ER dette mulig? Fikk også beskjed om at hvis jeg fikk varig ufør ville jeg hatt bare enten 10600 eller 11600 brutto (husker ikke helt). Da hadde jeg ratt hatt mindre ubetalt enn de som aldri har jobba da jo! For så mye mindre skatt får jeg vel ikke.

Jeg synes det er dypt urettferdig, og føler at det nedvurderer hele min ytkesaktive periode. Jeg synes faktisk en skulle ha litt igjen for å ha betalt skatt i tjue år!

Er det meg de har beregnet feil for, eller ER det virkelig så liten/ingen forskjell. Det er jo flaut å si hvor lite en får, det er jo det samme som å si at SÅ lite ble jeg verdsatt da jeg jobbet. Føler meg litt barnslig, men det er sårt!

Kommentarer?

Bente831365380491
Skrevet

Du får vel 66% av den lønnen du hadde før du ble syk....

Gjest uten signatur
Skrevet

Du får vel 66% av den lønnen du hadde før du ble syk....

Det er ved attføring/rehab/tidsbegrenset ufør det! Men varig ufør blir beregnet utifra pensjonspoeng. Hva du har tjent opp ved å jobbe før du ble syk. Det er derfor jeg trodde at forskjellen mellom min bruttoytelse, med tjue års fulltid (for det meste) i jobb, og de som ikke har jobbet nesten noe skulle bli mer.

Skrevet

Det er ved attføring/rehab/tidsbegrenset ufør det! Men varig ufør blir beregnet utifra pensjonspoeng. Hva du har tjent opp ved å jobbe før du ble syk. Det er derfor jeg trodde at forskjellen mellom min bruttoytelse, med tjue års fulltid (for det meste) i jobb, og de som ikke har jobbet nesten noe skulle bli mer.

Du skriver jo at du har midlertidig ufør ..?

Bente831365380491
Skrevet

Ikke vet jeg. Ikke lett å bli klok på trygdesystemet i dette landet! Synes det er så urettferdig for noen, mens andre nærmest får pengene kastet etter seg!

Gjest uten signatur
Skrevet

Du skriver jo at du har midlertidig ufør ..?

Ja, jeg har det. Mer brutto, men høyere skatt, så jeg får omtrent det samme utbetalt nå som jeg ville fått ved varig ufør, men med lavere skatt etter som jeg har skjønt.

Det er ikke DETTE som er spørsmålet, men om 20 års pensjonspoeng på full dag og gjennomsnittlig lønn, VIRKELIG skal ha så lite å si for bruttoutbetalingen ved varig ufør. Trodde det skulle være kjempestor forskjell på ens om hadde jobbet i tjue år og ensom hadd ejobbet bare litt, og bare deltid. Men det er det tydeligvis ikke.

ELLER de har regnet feil. Det har nemlig skjedd før. Der for spør jeg om andre her inne har erfaring med problemstillingen fra sine omgivelser.

dette er mitt nick
Skrevet

Ja, jeg har det. Mer brutto, men høyere skatt, så jeg får omtrent det samme utbetalt nå som jeg ville fått ved varig ufør, men med lavere skatt etter som jeg har skjønt.

Det er ikke DETTE som er spørsmålet, men om 20 års pensjonspoeng på full dag og gjennomsnittlig lønn, VIRKELIG skal ha så lite å si for bruttoutbetalingen ved varig ufør. Trodde det skulle være kjempestor forskjell på ens om hadde jobbet i tjue år og ensom hadd ejobbet bare litt, og bare deltid. Men det er det tydeligvis ikke.

ELLER de har regnet feil. Det har nemlig skjedd før. Der for spør jeg om andre her inne har erfaring med problemstillingen fra sine omgivelser.

Du vet sikkert dette fra før, men grunnen til at det kanskje virker så urettferdig for de som har jobbet, er jo at de som ble syke unge og dermed ikke hadde mulighet til å jobbe og tjene seg opp poeng, skal ha samme muligheter som resten. De får dermed et tillegg i trygda pga dette. Jeg er en av de som har 10000 utbetalt på varig ufør og som omtrent ikke har jobbet. Jeg er sjeleglad for at denne ordningen med tillegg finnes, ellers hadde ikke jeg hatt en mulighet til å klare meg uten tillegg fra sosialkontoret, men jeg skjønner at det virker litt surt for deg å ha jobbet og slitt, og i tillegg måtte skatte mer på midlertidig ufør.

Skrevet

Dersom du er usikker på om resultatet er riktig så få dem til å gå gjennom beregningen på nytt, ev. sammen med deg.

Gjest Til Uten signatur
Skrevet

Jeg vil si at det svaret som "Dette er mitt nick" kom med til deg, er faktisk et av de riktige svarene til at det er så lite forskjell...

Det er pga at unge mennesker som har en livslang varig kronisk sykdom skal ha muligheten til å tjene seg opp noen pensjonspoeng dem også...

Når det gjelder betaling av skatt, fikk jeg beskjed om at det ble trukket skatt av midlertidig ufør på lik linje med rehabilitering og vanlig lønn.

Hvis du hadde fått en varig uførytelse, så måtte du ha betalt mye mindre i skatt enn dem som jobber i en vanlig jobb og betaler skatt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...