stig1365380399 Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Jeg har tatt Lactulose daglig i 3 år, for å kompensere for smertestillende Paralgin Forte, som gir hard mage. Jeg tar 2-4 slike + en del andre tabletter pr. dag. Jeg er helt avhengig av å få "løst opp" avføring for jeg har i denne perioden blitt svært plaget av hemoroider. Jeg tar nå også 2 spiseskjeer linfrø, 1 morgen og 1 kveld. Nødvendig dose av Lactulose ser ut til å øke jevnt og trutt. Jeg tar nå 4 spiseskjeer pr dag, tilsvarer ca 30-40 ml pr dag. Selv med så mye lactulose og linfrø så har jeg treg mage. I tillegg spiser jeg grovt brød, med mye grovt korn og frø, og prøver å drikke mye vann.Jeg går også tur hver dag for å få mosjon. Jeg lurer på om det finnes noe middel jeg bør alternere med, eller om tarmen gradvis slutter å fungere som den skal???? Jeg kan jo ikke bare øke og øke dosen med lactulose hele tiden???? Jeg kan ikke spise grovere brød, min kone får løs mage av å spise det samme som meg. Det ble litt ustrukturert dette, men problemet er at jeg har store tarmsmerter ved avføring og må derfor kunne kontrollere den, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Situasjonen som gjør at jeg tar smertestillende vil vedvare (ryggproblem), så jeg må finne en varig løsning. Håper det finnes noe som kan hjelpe meg med dette "drittproblemet". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148452-tilvenning-av-lactulose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Noen med din problemstilling har effekt av fiberpulveret Vi-siblin ( fåes på apotek) iblandet 1 glass biola-melk morgen og kveld. Dette vil for de fleste normalisere avføringen. Prøv å kutt ut andre melkeprodukter. Start dagen med et stort glass isvann. Bruk god tid etter frokost; kanskje en kopp kaffe. Generell regel er at avføringsmidler ikke skal brukes fast; helst dersom avføringen uteblir i mer enn 3 døgn. prøv dette en periode. Bruk eventuelt lactulose kun om kvelden; eventuelt tillegg av 1 tablett Toilax. Det bør vel også vurderes andre smertestillende medisiner; heller litt større mengde av f.eks nexium, brexidol eller liknende i perioder. For de fleste hjelper dette godt for ryggsmerter. Det kanbli aktuelt å ta et røntgenbilde av tarmen dersom plagene vedvarer. årsak til ryggsmerter bør vel også fines; kanskje med CT eller MR; kanskje kan noe gjøres mer permanent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148452-tilvenning-av-lactulose/#findComment-945197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stig1365380399 Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Noen med din problemstilling har effekt av fiberpulveret Vi-siblin ( fåes på apotek) iblandet 1 glass biola-melk morgen og kveld. Dette vil for de fleste normalisere avføringen. Prøv å kutt ut andre melkeprodukter. Start dagen med et stort glass isvann. Bruk god tid etter frokost; kanskje en kopp kaffe. Generell regel er at avføringsmidler ikke skal brukes fast; helst dersom avføringen uteblir i mer enn 3 døgn. prøv dette en periode. Bruk eventuelt lactulose kun om kvelden; eventuelt tillegg av 1 tablett Toilax. Det bør vel også vurderes andre smertestillende medisiner; heller litt større mengde av f.eks nexium, brexidol eller liknende i perioder. For de fleste hjelper dette godt for ryggsmerter. Det kanbli aktuelt å ta et røntgenbilde av tarmen dersom plagene vedvarer. årsak til ryggsmerter bør vel også fines; kanskje med CT eller MR; kanskje kan noe gjøres mer permanent. Takk for svar. Jeg har blitt operert 2 ganger i ryggen, med bl.a avstivning. Har akkurat tatt røntgen av tarm, skal ta rektoskopi også. Er bare livredd for å få hard mage da det gir så store smerter. Stig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148452-tilvenning-av-lactulose/#findComment-945287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.