Vallejo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg er en 19 år gammel gutt som svetter abnormt mye. Det gjelder nesten utelukkende svette under armene. Det hele begynte for noen år siden. Jeg kan for eksempel sitte i ro foran en PC eller bøyd over en bok i en time eller to, og etterpå kan jeg nesten vri t-skjorten min for svette, uten å ha utført noen form for fysisk aktivitet. Det varierer hvor mye jeg svetter, men svært ofte er det ganske ekstremt. Og jeg tror svetten er unormalt sterk, ettersom flere av t-skjortene mine etter gjentatt bruk faktisk har blitt hull i under armene. Ofte etterlater det seg også hvite, harde merker under armene på klærne. Jeg har prøvd en rekke forskjellige deodoranter og antiperspiranter, men ingen av dem har vært til noen særlig nytte. Jeg har ellers god hygiene, lever forholdsvis sunt og trener regelmessig. Dette er kanskje ikke et helsefarlig problem, men det er utrolig plagsomt sosialt. Svettelukt og svettemerker under armene virker avstøtende på folk. Hva er det som forårsaker denne svettingen? Er det svært unormalt og hva kan jeg gjøre for å unngå det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148501-svetting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrolingvistiker Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hei, Vallejo Svetting er et tema som kommer opp her ofte og er tydligvis et stort problem for mange nordmenn, så du er ikke alene. Vanligvis blir du anbefalt til å bruke deodorant med Aluminiumklorid (apoteket selger dette reseptfritt). Om dette ikke løser problemet, finnes det forskjellige løsninger. #1: Du er 19 år og dette er noe som mest sannsynlig vil dempe seg etter en periode. Ofte er overdreven svetting delvis psykosomatisk, det vil si at selv om du sitter i en stol foran PC'en kan du godt svette mer enn på treningsbenken grunnet din mentale aktivitet og engasjement. #2: Kirurgiske inngrep. Dette er en "Siste løsning". Aldri før har nordmenn vært så raske til å dra til kirurger for å rette opp problemer de kan få bukt med på andre måter. #3: Sprøyter. Det er pr. dags dato mulig å få sprøyter. spør din fastlege om dette om du ønsker mer informasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148501-svetting/#findComment-945322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 For noen er det sosiale stress-reaksjoner som gir økt svette, men det høres ikke primært slik ut i ditt tilfelle; høres ut som du også har problemet når du er alene. Men det er slik at jo mer man gruer for at andre skal se det, jo mer svetter man. Man kjenner ikke sikker årsak. I ditt tilfelle har du trolig to valg; enten å lære å leve med problemet; særlig bruke klær der svetten ikke synes. Det er også en mulighet for operasjon/lammelse av svettekjertlene, som kanskje nytter i ditt tilfelle siden problemet er så "lokalt". Du må først ha henvisning fra fastlegen din til en vanlig hudlege, så vil denne trolig henvise deg videre til en spesialist-avdeling. Det er kun i de store byer og enkelte hudklinikker denne operasjonen gjøres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148501-svetting/#findComment-948120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.