Gjest forget it Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 jeg lurer på hvorfor jeg finner stadig folk som skriver: hærlig, dæilig, færdig osv., når man vet og lærer at det skal skrives med e. En annen ting er koz og klemz. Synes språket nesten har blitt som en nevrose. Hvorfor? 0 Siter
Gjest motepolitiet Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Nevrose er det vel ikke, det er mote. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Skulle ikke "språk" og "nevrose" vært i ett ord? Siden vi først er inne på skrivefeil, liksom 0 Siter
Gjest forget it Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Skulle ikke "språk" og "nevrose" vært i ett ord? Siden vi først er inne på skrivefeil, liksom "språknevrose" Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'språknevrose' i bokmålsdatabasen. TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA språk språk n1 (lty sprake) 1 menneskelig tale s-et skiller menneskene fra dyra / tungemål snakke flere fremmede s- / moderne s-, klassiske s- 2 språkbruk, uttrykksmåte, stil dannet, vulgært s- / det talte s-, det skrevne s- / det som i tidens s- ble kalt barmhjertighet / juridisk s- / aviss-, teaters- / studere Hamsuns s- / opposisjonen brukte et kraftig s- brukte sterke ord / ikke snakke samme s- ikke legge det samme i ord og begreper / om spesielle meddelelsessystemer: kodes-, siffers-, fingers-, døves- / om andre uttrykksmidler: fuglenes, musikkens s- / bud, lærdom tallene taler sitt tydelige s- 3 uttalelse / måtte ut med s-et si det en vet 4 i sms: sitat ords-, bibels- . Bokmålsordboka TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA nevrose neur|o`se el. nevr~ m1 (se II -ose) nervøs lidelse som særlig utløses av miljøforhold, og som fører til sjelelige og legemlige plager uten å angripe selve personligheten . nevr|o`se m1 el. neur~ . Ergo: det er rett det jeg har skrevet! 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 "språknevrose" Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'språknevrose' i bokmålsdatabasen. TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA språk språk n1 (lty sprake) 1 menneskelig tale s-et skiller menneskene fra dyra / tungemål snakke flere fremmede s- / moderne s-, klassiske s- 2 språkbruk, uttrykksmåte, stil dannet, vulgært s- / det talte s-, det skrevne s- / det som i tidens s- ble kalt barmhjertighet / juridisk s- / aviss-, teaters- / studere Hamsuns s- / opposisjonen brukte et kraftig s- brukte sterke ord / ikke snakke samme s- ikke legge det samme i ord og begreper / om spesielle meddelelsessystemer: kodes-, siffers-, fingers-, døves- / om andre uttrykksmidler: fuglenes, musikkens s- / bud, lærdom tallene taler sitt tydelige s- 3 uttalelse / måtte ut med s-et si det en vet 4 i sms: sitat ords-, bibels- . Bokmålsordboka TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA nevrose neur|o`se el. nevr~ m1 (se II -ose) nervøs lidelse som særlig utløses av miljøforhold, og som fører til sjelelige og legemlige plager uten å angripe selve personligheten . nevr|o`se m1 el. neur~ . Ergo: det er rett det jeg har skrevet! Hvilken mening gir "språk nevrose" da? Kanskje du skal søke på nett og se hvilke resultater du får ved søk på det uttrykket? 0 Siter
Gjest hvordan det er Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 "språknevrose" Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'språknevrose' i bokmålsdatabasen. TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA språk språk n1 (lty sprake) 1 menneskelig tale s-et skiller menneskene fra dyra / tungemål snakke flere fremmede s- / moderne s-, klassiske s- 2 språkbruk, uttrykksmåte, stil dannet, vulgært s- / det talte s-, det skrevne s- / det som i tidens s- ble kalt barmhjertighet / juridisk s- / aviss-, teaters- / studere Hamsuns s- / opposisjonen brukte et kraftig s- brukte sterke ord / ikke snakke samme s- ikke legge det samme i ord og begreper / om spesielle meddelelsessystemer: kodes-, siffers-, fingers-, døves- / om andre uttrykksmidler: fuglenes, musikkens s- / bud, lærdom tallene taler sitt tydelige s- 3 uttalelse / måtte ut med s-et si det en vet 4 i sms: sitat ords-, bibels- . Bokmålsordboka TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA nevrose neur|o`se el. nevr~ m1 (se II -ose) nervøs lidelse som særlig utløses av miljøforhold, og som fører til sjelelige og legemlige plager uten å angripe selve personligheten . nevr|o`se m1 el. neur~ . Ergo: det er rett det jeg har skrevet! Slik du bruker ordet skal det være 'språknevrose' - grunnen til at ordet ikke fins i databasen er at det er en neologisme, et nyord som du har funnet på. Jeg tror du må gå i deg selv og undersøke ditt eget språk og dine egene nevroser. 0 Siter
Gjest forget it Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Slik du bruker ordet skal det være 'språknevrose' - grunnen til at ordet ikke fins i databasen er at det er en neologisme, et nyord som du har funnet på. Jeg tror du må gå i deg selv og undersøke ditt eget språk og dine egene nevroser. Kjeftenpårei! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.