Gå til innhold

Språk nevrose?

Anbefalte innlegg

Gjest forget it
Skrevet

jeg lurer på hvorfor jeg finner stadig folk som skriver: hærlig, dæilig, færdig osv., når man vet og lærer at det skal skrives med e. En annen ting er koz og klemz. Synes språket nesten har blitt som en nevrose.

Hvorfor?

Gjest motepolitiet
Skrevet

Nevrose er det vel ikke, det er mote.

Gjest Calóni
Skrevet

Skulle ikke "språk" og "nevrose" vært i ett ord? Siden vi først er inne på skrivefeil, liksom ;)

Gjest forget it
Skrevet

Skulle ikke "språk" og "nevrose" vært i ett ord? Siden vi først er inne på skrivefeil, liksom ;)

"språknevrose"

Vi har dessverre ingen

informasjon om ordet 'språknevrose' i bokmålsdatabasen.

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

språk språk n1 (lty sprake)

1 menneskelig tale s-et skiller menneskene fra dyra / tungemål snakke flere fremmede s- / moderne s-, klassiske s-

2 språkbruk, uttrykksmåte, stil dannet, vulgært s- / det talte s-, det skrevne s- / det som i tidens s- ble kalt barmhjertighet / juridisk s- / aviss-, teaters- / studere Hamsuns s- / opposisjonen brukte et kraftig s- brukte sterke ord / ikke snakke samme s- ikke legge det samme i ord og begreper / om spesielle meddelelsessystemer: kodes-, siffers-, fingers-, døves- / om andre uttrykksmidler: fuglenes, musikkens s- / bud, lærdom tallene taler sitt tydelige s-

3 uttalelse / måtte ut med s-et si det en vet

4 i sms: sitat ords-, bibels- .

Bokmålsordboka

nevrose neur|o`se el. nevr~ m1 (se II -ose) nervøs lidelse som særlig utløses av miljøforhold, og som fører til sjelelige og legemlige plager uten å angripe selve personligheten .

nevr|o`se m1 el. neur~ .

Ergo: det er rett det jeg har skrevet!

Gjest Calóni
Skrevet

"språknevrose"

Vi har dessverre ingen

1 menneskelig tale s-et skiller menneskene fra dyra / tungemål snakke flere fremmede s- / moderne s-, klassiske s-

2 språkbruk, uttrykksmåte, stil dannet, vulgært s- / det talte s-, det skrevne s- / det som i tidens s- ble kalt barmhjertighet / juridisk s- / aviss-, teaters- / studere Hamsuns s- / opposisjonen brukte et kraftig s- brukte sterke ord / ikke snakke samme s- ikke legge det samme i ord og begreper / om spesielle meddelelsessystemer: kodes-, siffers-, fingers-, døves- / om andre uttrykksmidler: fuglenes, musikkens s- / bud, lærdom tallene taler sitt tydelige s-

Bokmålsordboka

nevrose neur|o`se el. nevr~ m1 (se II -ose) nervøs lidelse som særlig utløses av miljøforhold, og som fører til sjelelige og legemlige plager uten å angripe selve personligheten .

nevr|o`se m1 el. neur~ .

Hvilken mening gir "språk nevrose" da? Kanskje du skal søke på nett og se hvilke resultater du får ved søk på det uttrykket? ;)

Gjest hvordan det er
Skrevet

"språknevrose"

Vi har dessverre ingen

Bokmålsordboka

nevr|o`se m1 el. neur~ .

Slik du bruker ordet skal det være 'språknevrose' - grunnen til at ordet ikke fins i databasen er at det er en neologisme, et nyord som du har funnet på. Jeg tror du må gå i deg selv og undersøke ditt eget språk og dine egene nevroser.

Gjest forget it
Skrevet

Slik du bruker ordet skal det være 'språknevrose' - grunnen til at ordet ikke fins i databasen er at det er en neologisme, et nyord som du har funnet på. Jeg tror du må gå i deg selv og undersøke ditt eget språk og dine egene nevroser.

Kjeftenpårei!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...