Gå til innhold

tolking av blodprøver..

Anbefalte innlegg

Gjest adriam

Hei!

Jeg skrev til deg før jul, sp.må ang. kronisk mykoplasma/tretthetsyndrom...

Før jeg kommer med sp.målene, har du litt info her:

Fikk påvist mykoplasma lungebetennelse våren 2002, både IgG og IgM var posetive da)

Det siste året har jeg vært utredet hos spesialist med sp.mål om tretthetsyndrom evt. kronisk myko.

Utallige mykoplasmaprøver er tatt det siste året. De viser imidlertid posetiv IgM mens IgG er negativ! Dette konkluderte spesialisten med kryssreagerende antistoffer..

Og jeg vet at IgG kan være posetiv ei stund etter infeksjonen, men hos meg er det altså motsatt, nemlig posetiv IgM!

1) Hva vil det si at en har kryssreagerende antistoffer??

(betyr det at prøvene er posetive, men at det likevel ikke er infeksjon til stede)

2) Den andre legen jeg går hos fast, fortsetter imidlertid å måle mykoplasmaverdiene mine, hva er visten med det da?

Selv om han har fått referat fra spesialisten, virker det som han tror det er kronisk mycoplasma, noe spesialisten konkluderte med at det ikke var! (av han fikk jeg diagnosen kronisk tretthetsyndrom)

3. Man kan vel ikke ha både tretthetsyndrom og en kronisk infeksjon siden man må utelukke alle sykdommer for å få denne diagnosen...

4. Venninna mi har nettopp hatt mycoplasma, de siste prøvene viser at hun ikke har det lengre, men hun har likevel lav feber som kommer og går.. er det vanlig når infeksjonen ikke er i kroppen lengre?

Dette ble dessverre litt rotete, men håper du kan gi meg svar på sp.målene..

Vennlig hilsen jente20

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148585-tolking-av-blodpr%C3%B8ver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det høres litt komplisert. Den vanlige utviklingen med antistoffsvar er slik du beskriver: først kommer IgM antistoffene, og noen dager, evt. uker etter IgG antistoffene. IgM antistoffene forsvinner etter noen måneder, mens IgG antistoffene beholder man lenge. I noen tilfelle livet ut mens ved gjennomgått mycoplasmainfeksjoner i alle fall i mange mndr, evt. år. Vedvarende mycoplasma IgM uten IgG tyder på noe annet enn gjkennomgått infeksjon. Dt Finnes enkelte immunologiske tilstanger, f. eks. ved reumatisk feber og andre lidelser, der det produseres store mengder IgM, som også reagerer med andre mikroorganismer enn det som har utløst deres dannelse. Hvis det er tilfelle vil jeg anta at du har IgM antistoffer mot flere andre mikroorganismer også. Slik kan det forekomme at du får IgM mycoplasma antistoffer uten å ha gjennomgått mycoplasma infeksjoner. Jeg vil tro at din spesialist har rett når han ser bort fra mycoplasmainfeksjon. Dette gir deg dog ingen svar på hva var det som har utløst utvikling av kronisk tretthetssyndrom hos deg.

Ja mycoplasmainfeksjoner kan av og til være noe langtrukne med noen febertopper iblant. Men hvis det er flere uker siden, bør man ha in mente at det er muligheter for komplikasjoner, såkalte sekundære infeksjoner med andre bakterier, som kommer i kjølvannet av m ycoplasmainfeksjonen.

Gjest adriam

Det høres litt komplisert. Den vanlige utviklingen med antistoffsvar er slik du beskriver: først kommer IgM antistoffene, og noen dager, evt. uker etter IgG antistoffene. IgM antistoffene forsvinner etter noen måneder, mens IgG antistoffene beholder man lenge. I noen tilfelle livet ut mens ved gjennomgått mycoplasmainfeksjoner i alle fall i mange mndr, evt. år. Vedvarende mycoplasma IgM uten IgG tyder på noe annet enn gjkennomgått infeksjon. Dt Finnes enkelte immunologiske tilstanger, f. eks. ved reumatisk feber og andre lidelser, der det produseres store mengder IgM, som også reagerer med andre mikroorganismer enn det som har utløst deres dannelse. Hvis det er tilfelle vil jeg anta at du har IgM antistoffer mot flere andre mikroorganismer også. Slik kan det forekomme at du får IgM mycoplasma antistoffer uten å ha gjennomgått mycoplasma infeksjoner. Jeg vil tro at din spesialist har rett når han ser bort fra mycoplasmainfeksjon. Dette gir deg dog ingen svar på hva var det som har utløst utvikling av kronisk tretthetssyndrom hos deg.

Ja mycoplasmainfeksjoner kan av og til være noe langtrukne med noen febertopper iblant. Men hvis det er flere uker siden, bør man ha in mente at det er muligheter for komplikasjoner, såkalte sekundære infeksjoner med andre bakterier, som kommer i kjølvannet av m ycoplasmainfeksjonen.

Takk for oversiktelig svar!

Jeg er nesten helt sikker på at det var mykoplasma jeg hadde for to år siden. Alle symtomene var til stede, og jeg har aldri hatt posetiv IgG/IgM på mycoplasma tidligere. I tillegg var det tre andre langrennsløpere som fikk det i tidsrommet jeg hadde det, og vi var mye sammen i den perioden...

Men ang. sp.mål 3, er det da noe vits i å fortsette å måle mykoplasmaverdiene slik den legen jeg går hos nå gjør?

Det stemmer at flere prøver slår ut hos meg, posetiv borrelia IgM, samt influensa B. Spesialsiten sa at han trodde ikke noen av infeksjonene var spesifikke..

Har forstått det som at det er vanl. ved tretthetsyndrom å ha mye aktive immunstoffer?

Hilsen jente20

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...