Gå til innhold

Terapeuter som gjesper


Carwing

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest diary

Det der kan ikke være særlig givende. Jeg hadde en støttekontakt for en del år tilbake som sovnet stadig i sofaen hjemme hos meg. Jeg tolket det slik at jeg var kjedelig og derfor sovnet hun, mine tanker som dypt deprimert...Hun jobbet 14 timer pr. dag p.g.a. dårlig økonomi, sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Nå har det seg slik at jeg ligger på en sånn grønn sofabenk,mens psykiateren min sitter litt bak meg.Og om han kveler en gjesp er vel ikke alltid like enkelt å få med seg.Det viktigste er vel den samlede opplevelsen en har om terapeuten er mentalt og emosjonelt tilstede i løpet av timen,og at jeg føler hans interesse og årvåkenhet.Gjør jeg det,skal han få lov til å gjespe en gang eller to.

Med min første psykiater satt vi begge i stoler delvis mot hverandre,og hvis min terapeut av en eller annen grunn selv opplevde at han av personlige årsaker kanskje kunne komme til å falle litt ut i løpet av samtalen,snakket han med meg om det på forhånd.Det satte jeg stor pris på.Med begge mine terapeuter har jeg sagt i fra hvis jeg ønsker mer deltakelse fra dem i timen,men det har heldigvis ikke vært et stort problem.

Ellers bør terapeuter som stadig opplever trang til å gjespe reflektere over behovet sitt.Håper du ikke har en terapeut som stadig gjesper. Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Madam

Jeg hadde en gang ei jordmor som gjespet forferdelig under kontrollene. Må innrømme at jeg følte meg litt uviktig der jeg satt som førstegangs gravid..

Mitt tips er: Prøv å ikke ta det personlig.. Det finnes kanskje en logisk grunn til gjespingen lite søvn/allergi..

Hvis du føler det plagsomt og denne gjespinga skjer på hver time ville jeg ha spurt litt ironisk " er jeg så kjedelig...?"

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fysioterapeut som stadig gjespet. Men det var for å forsøke å gi inntrykk av at han var avslappet og "likegyldig". Hvis jeg hadde sagt at jeg var en kaldblodig øksemorder ville han bare ha gjespet og sagt "javel". Avslørte det ved første gjesp. Skiller da mellom spontane naturlige og falske, fremprovoserte "terapeutiske" gjesp.

Ellers gjesper vi ofte når vi er avslappet. Dyrene gjør det også som tegn på at de ikke mener noe vondt, de vil ikke angripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Menst jeg venter på sommeren

Har ikke hatt tarapauter som gjesper, men den første psykriateren jeg gikk til hadde en tendens til å "falle" bort, et slør la seg over øynene hennes og hun var BORTE...

Dette syntes jeg var utrolig ubehagelig, da jeg sitter der og forteller en ganske så grusom livshistorie, fylt med voldtekter og overgrep, mishandling og mobbing... åsså bare "faller" hun bort...

En gang hun gjorde dette så knipset jeg med fingrene forran ansiktet hennes flere ganger, for å få henne tilbake til virkeligheten, også sa jeg så det er vel bare å legge seg for å dø... da kom hun med at hun syntes ikke jeg hadde hatt det så vondt, og skjønnte ikke at jeg hadde blitt narkoman, og at live mitt hadde sklidd ut på den måten... spurte henne da om hvordan hun hadde taklet voldtekter, overgrep osv... åååå du blitt utsatt for det du da?

Den dagen, senere ble jeg hentet av ambulansen da jeg gjennomførte nesten mitt andre selvmordsforsøk, fordi jeg trodde at jeg endelig skulle få hjelp, og der hadde jeg sittet time ut og time inn og fortalt om livet mitt, åsså hadde hun vært i sin egen lille verden og ikke hørt et kvekk av hva jeg sa til henne!

Noen psykologer og psykriatere bør tenke over hva det gjør med noen mennesker, at de viser SÅ tydelig at de egentlig gir F... i hva som skjer med deg, har skjedd med deg, og ser bare hva de vil se, og ikke det som ligger bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ta for all del ikke gjespen personlig.

Terapeuter har både et privatliv og et yrkesliv som omfatter mer enn timen med deg.

Kanskje har barnet hatt ørebetennelse siste natt, eller vedkommende har hatt vakt på avdelingen.

Jeg anbefaler behandlere å si fra til pasientene på forhånd dersom en spesielt trøtt den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knowsnot

Ta for all del ikke gjespen personlig.

Terapeuter har både et privatliv og et yrkesliv som omfatter mer enn timen med deg.

Kanskje har barnet hatt ørebetennelse siste natt, eller vedkommende har hatt vakt på avdelingen.

Jeg anbefaler behandlere å si fra til pasientene på forhånd dersom en spesielt trøtt den dagen.

En terapeut skal jo ha 'den terapeutiske distanse' til sine pasienter.

Men man kan lure: Noen virker totalt uengasjerte/ uinteresserte, noen virker negative og sure, noen ser ut som de kjeder vettet av seg.

Heldigvis har vi også typen som følger med, man kan se det på øynene, og det er uavhengig av om vedkommende terapeut sier lite, eller har endel inspill og kommentarer.

Det er ubehagelig med de som virker sure eller virker som de kjeder seg. Det er sannsynligvis heller ikke formålstjenlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...