Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei

jeg hadde influensa rett før jul, og den hang igjen ganske bra i nesten en måned hvor jeg hosta hele tiden og var snørrete og hadde vondt i halsen. Mens jeg var syk proppa jeg i meg solhatt, c-vitaminer osv, men det hjalp ikke stort.

Nå rett etter jul har jeg blitt syk igjen, foreløpig bare forkjøla, men jeg viser tegn på at det kan bli influensa igjen. Jeg er ganske lei av å bli syk hele tiden. Dette tyder jo på dårlig immunforsvar.

Fins det noen sprøyte, piller e.l. jeg kan ta for enten å slippe å bli syk eller at jeg blir fortere frisk igjen? Er så lei av å være syk nesten hele tiden. Håper du kan svare meg raskt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14863-influensa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Influensa kommer hver vinter i større eller mindre epidemier og som regel med noen større eller mindre forandringer fra firegående år. Denne vinteren ser ut til at epidemien kommer igang relativt sent, ikke bare hos oss men i de fleste land i Europa. Det er ikke rgeistrert noen epidemisk tendens før årsskifte i det systemet som Folkehelsa administrerer og det er påvist meget få tilfeller (1 i uke 48 og 3 i uke 51) i landets mikrobiologiske laboratorier. Det er derfor relativt lite sannsynlig at du hadde influensa i desember. Det kan godt ha vært noe annet, f. eks. Mycoplasma, som vi ser endel av nå om dagen. Det langvarige forløpet kan også peke i den retningen. Selvfølgelig kan jeg ikke stille noe fjerndiagnose, for å gjøre det må du oppsøke din lege.Nå, etter årsskiftet ser det ut som vi er kommet igang med influensa, det er en øking i influensa-liknende tilfeller og det er også påvist flere isolater av influensavirus. Derfor kan det godt hende at du har influensa nå men hadde noe annet i desember. Når det gjelder bruken av C-vitamin, rødsolhattprparater o.l. er det ganske mye uenighet og usikkerhet både i befolkningen og i legestanden. Det er klart at C-vitamin er en viktig faktor i infeksjonsforsvaret. Hvis du får i deg for lite C-vitaminer på grunn av ensidig kosthold er det neppe tvil om at C-vitamin tilskudd kan være av betydning. Har du normal kosthold med rikelig frukt og grønnsaker, evt. om du tar C-vitaminpiller er det høyst usikkert om det hjelper å spise mer. Det har vært hevdet av endel forskere, noen skikkelig tungvektere blant dem, at "megadoser", dvs. store doser av C-vitamin skulle hjelpe mot forkjølelser og influensa. På den andre siden ble dette ikke bekreftet i en rekke store kliniske forsøk. Jeg er også ganske usikker når det gjelder solhatt. Meningene er nokså delte, mange sverger til det, andre er mer skeptiske. Jeg tror i alle fall ikke at det skader.

Det er to andre ting. Hvis du har tendens til å få influensa og blir dårlig bør du få vaksine. Det er mer for fremtiden, sannsynligvis er det for sent for iår. At du har hatt to relativt tøffe luftveisinfeksjoner i det siste behøver ikke nødvendigvis at det er noe galt med immunforsvaret ditt. Du bør se og registrere om det er virkelig slik at du får mer og hardere infeksjoner enn de fleste andre.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14863-influensa/#findComment-72810
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...