Gå til innhold

NHD/andre hvem har ansvaret for å oversette mine medisinske papirer til Engelsk?


Gjest flytter til USA

Anbefalte innlegg

Gjest flytter til USA

er i en situasjon hvor jeg kommer til å flytte fra Norge fordi familien min flytter tilbake til USA en periode. Dette skjer først om ethalvt år.jeg spurte på legekontoret om de kunne oversette noen av papirene mine (min sykdomshistorie både fysisk og psykisk) til Engelsk. Da fikk jeg til svar at ingen på kontoret kunne noe særlig engelsk og dessuten var det himla mye jobb å gjøre det. Men hvem kan ellers oversette papirene? et oversettingsbyrå kan nok oversette men kan de alle medisinske fagutrykk som blant annet blir brukt i kirurgien? Dessuten er dette svært personlige ting som jeg kvier meg for å la en oversetter gjøre. Er ikke dette legens jobb å kunne knote noe ned på engelsk? De får jo seks måneder på seg til å gjøre det. Eller hva synes du/dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest språkfrik

Norske leger har sikkert lest det meste av sin faglitteratur på engelsk. Men fra å skjønne engelsk fagspråk når en leser det, til å skrive det bra selv, det er et ganske langt sprang.

Jeg har selv studert i USA og sett hvor langt det er fra en middels norsk artiums-engelsk til det de innfødte oppfatter som lett-tilgjengelig språkføring.

For å være helt ærlig: det en middels norsk lege skriver på engelsk, i hastverk fordi han ikke får betalt for det, det vet jeg ikke om er veldig nyttig for deg når detaljene teller så mye som i ditt tilfelle. Det kan være fullt at upresisheter og rett og slett uforståeligheter.

Mitt beste råd til deg er at du oversetter selv (hvis engelsk er ditt morsmål) og ber legen lese korrektur. Medisinske faguttrykk finner du ordliste for på nettet, i alle fall til dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...