Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

å gi meg linker (er ikke flink til å søke selv) til regler om hekker.

Eller kanskje noen kan svare meg på følgende.

Mannen min ringte på til naboen i dag og lurte på om han ville diskutere hekken som burde klippes.(Det er felles hekk)Og vi har ventet lenge nok.Hekken var ihvertfall 3 meter om ikke høyere.Den står tett inntil stuevinduet vårt og tok fra oss mye lys.

Naboen svarer slik:Deg vil jeg ikke snakke med.

Tabben som jeg mener mannen min gjorde,var at han tok skjeen i egne hender og klippet en halv til en meter.

Naboen ringer politiet,de kommer hilser og smiler,godsnakker litt her og litt der,og går igjen.

Men hekken var allerde klippet og nå kontakter de advokat som vanlig.

Hvordan er relene her.

Dette er jo et typisk barnslig vestkantsyndrom da,og jeg blir nesten flau av hele konflikten.

Men litt morro og da.

Dere skulle sett dem,gikk helt berserk og spylte på oss med hageslangen.

Skrevet

Om ikke annet så kan dere jo anmelde dem for overfall/legemsfornærmelse fordi de spylte på dere med hageslangen :-) Drittungeoppførsel fortjener drittungeoppførsel tilbake.

"..........................."

Skrevet

Ville kontaktet bydelen deres for å få vite om regler. Det er helt sikkert regler for hvor høy hekken kan være, plassering osv. Skal man bygge på huset og det går ut over utsikten hos naboen så må det jo nabovarsel til..

Dette er vel egentlig ikke en politisak, men blir det en evig drakamp er det kanskje en sak for konfliktrådet om dere ikke finner ut av det selv. :)

Skrevet

Jeg finner ingenting om hvor høy hekken kan være her.

Du finner nok ingen regel på antall meter, rett og slett fordi det ikke finnes noen absolutt grense.

Men det står i §4 at "Grannegjerde skal vera såleis laga og vedlikehalde at det ikkje er uturvande eller urimeleg til ulempe eller lyte på granneeigedom."

Det blir altså en vurdering av om hekken er uturvande eller urimelig til ulempe for eiendommen din. Det vil da bli en sammenligning av ulempen for deg og fordelen for naboen med å ha hekken i den høyden den har i dag.

I en sakfra retten fikk en hekk på 2,5 meter stå: "Den fyller etter rettens mening de funksjoner et grannegjerde har i villastrøk markerer grensen, verner mot innsyn og mot vind og vær og avholder i rimelig utstrekning uvedkommende fra å krysse grensen."

Det er derfor umulig å gi deg et riktig svar.

Skrevet

Du finner nok ingen regel på antall meter, rett og slett fordi det ikke finnes noen absolutt grense.

Men det står i §4 at "Grannegjerde skal vera såleis laga og vedlikehalde at det ikkje er uturvande eller urimeleg til ulempe eller lyte på granneeigedom."

Det blir altså en vurdering av om hekken er uturvande eller urimelig til ulempe for eiendommen din. Det vil da bli en sammenligning av ulempen for deg og fordelen for naboen med å ha hekken i den høyden den har i dag.

I en sakfra retten fikk en hekk på 2,5 meter stå: "Den fyller etter rettens mening de funksjoner et grannegjerde har i villastrøk markerer grensen, verner mot innsyn og mot vind og vær og avholder i rimelig utstrekning uvedkommende fra å krysse grensen."

Det er derfor umulig å gi deg et riktig svar.

Mulig jeg ikke leste godt nok.

I vårt tilfelle,dekte hekken hele vinduet vårt. Den står klin inntil vinduet og vi så bare hekken ikke noe annet.

Nå kan vi riktignok se litt av verandaen deres men også litt himmel.

Og det var deilig å få ettermidagsol inn i stua i dag.

Men blir jo litt bekymret for om dette kan koste oss dyrt.

Skrevet

Herregud noe så tåpelig. Stakkars deg som har sånne naboer, men du, i og med de har kontaktet advokat (eller var det foreløbig bare en trussel?)

Uansett så ringer du en advokat selv, og hører om de i det hele tatt har noe å fare med. De fleste vil svare deg pr. telefon uten betaling. Går det videre, og du må hyre er det selvsagt svindyrt, men helt ærlig - jeg tror ikke de kommer noen vei med dette.

Lykke til.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Jeg finner ingenting om hvor høy hekken kan være her.

kanskje regler for trær kommer inn? Der er det ganske greie regler for avstand til grense, i forhold til høyde og slikt. Jeg fnt det på nettet ifjor husker jeg.

iallfall dreier det som om lys, sol, slike ting som jo er viktig for deg i denne saken.

utrolig hyggelig naboskap dere har, forresten :P

lykke til :)

Skrevet

Hekken var enda høyere enn jeg først skrev.

Nå etter at den er klipt er den ca 3.5 meter i følge mannen min.og det har han nok rett i.

Han er nemlig nesten 2 meter og hekken er jaggu nesten dobbelt så høy nå etter klipping.

Tujahekk dette her.

Gjest sandex
Skrevet

Å fy svarte så provosert jeg ville blitt om noen hadde tatt hekken min!

Glad jeg ikke har naboer som dere :)

Skrevet

Å fy svarte så provosert jeg ville blitt om noen hadde tatt hekken min!

Glad jeg ikke har naboer som dere :)

Hekken min?

Det er felles hekk.

Den står nærmere vårt hus enn deres.

Enden på visa nå blir at Huseiernes landsforbund kommer hit for å fastsette hvor høy hekken kan være,for hekken skal ytterligere ned.

Gjest sandex
Skrevet

Hekken min?

Det er felles hekk.

Den står nærmere vårt hus enn deres.

Enden på visa nå blir at Huseiernes landsforbund kommer hit for å fastsette hvor høy hekken kan være,for hekken skal ytterligere ned.

Ååå ja :) Jeg trodde det var naboen sin hekk... Da er saken helt annerledes :)

Sorry!!

Skrevet

Dersom hekken står utenfor eiendommen deres gjelder det at den kan være tre ganger så høy som avstanden til grensen (tror jeg det var) Altså: Dersom den står en meter fra tomtegrensen deres, kan den være tre meter høy.

Dersom denne er en felles hekk, og står akkurat PÅ grensen, tror jeg ikke det er noe problem dersom dere klipper den litt, nei.

Og slike naboer som springer til advokat i stedet for å i det minste FORSØKE å forhandle seg ut av uenigheter, de tar i alle fall ikke jeg seriøst...

Skrevet

Dersom hekken står utenfor eiendommen deres gjelder det at den kan være tre ganger så høy som avstanden til grensen (tror jeg det var) Altså: Dersom den står en meter fra tomtegrensen deres, kan den være tre meter høy.

Dersom denne er en felles hekk, og står akkurat PÅ grensen, tror jeg ikke det er noe problem dersom dere klipper den litt, nei.

Og slike naboer som springer til advokat i stedet for å i det minste FORSØKE å forhandle seg ut av uenigheter, de tar i alle fall ikke jeg seriøst...

Takk for svar.

Hekken står akkurat på grensen.

Vi spleiset på den for noen år siden.

Skrevet

Var det ikke du som politianmeldte naboen etter at han reddet toåringen din fra å falle i bassenget sitt? Mens du satt på dass og "trodde" toåringen din var sammen med resten av ungene? Og nå forventer du å bli invitert på kaffe for en liten hekkprat? Og er overrasket over at naboen reagerer når dere høvler ned hekken?

Det var kanskje ikke deg? Eller var det en annen nabo?

skorpionfisken
Skrevet

Takk for svar.

Hekken står akkurat på grensen.

Vi spleiset på den for noen år siden.

I dagens Nordlys er akkurat det problemet tatt opp.

Der sier advokaten (i korte trekk) at en hekk som er akkurat på grensen mellom to eiendommer er ansett som et gjerde og behandles i nabolovens §3. Etter fylkesmannens forskrift kan et gjerde ikke være høyere enn 1,5 meter høyt.

(Nå vet ikke jeg om det er vår fylkesmanns forskrifter, eller om det er en generell forskrift som gjelder i alle fylker).

Skrevet

Var det ikke du som politianmeldte naboen etter at han reddet toåringen din fra å falle i bassenget sitt? Mens du satt på dass og "trodde" toåringen din var sammen med resten av ungene? Og nå forventer du å bli invitert på kaffe for en liten hekkprat? Og er overrasket over at naboen reagerer når dere høvler ned hekken?

Ja det er meg,men det er etter å ha blitt truet med det ene og det andre i flere år.

Så det var en søt deilig hevn skal jeg innrømme.

Har aldri forventet å bli invitert på kaffe,har ikke lyst heller. Disse er en generasjon eldre enn oss,høyt på strå, og har terorisert nabolaget sitt i flere år.

Ikke bare oss.

Vi har sittet på veranden deres å fulgt med på at de andre naboene har sopt møkk til hverandre frem og tilbake, frem og tilbake.

Det som er mest skremmende med dette her er at det er de som er på toppen av norsk næringsliv som oppfører seg slik.

I går fikk vi høre at vi var lutfattig,fikk ikke til noen ting, var et null,spylt på med hageslange,han skulle saksøke oss og det skulle koste oss dyrt,og det hadde ikke vi råd til og bla bla bla.

Men det har vi,og jeg tror han skal få seg en liten overraskelse nå.

Jeg tror du skulle ha opplevd disse menneskene selv,før du skjønner hva jeg mener.

De tror de skal bestemme over hele verden,det er intrykket vi får.

Det er ikke jeg som er oppvokst med at man skal kommunisere gjennom rettsapparatet.

Skrevet

En ting til.

Hvor har det fra at han reddet 2-åringen min mens jeg satt på dass?

Nå blander du nok litt ja.

Riktignok reddet de et annet barn som tok turen over dit.

Skrevet

I dagens Nordlys er akkurat det problemet tatt opp.

Der sier advokaten (i korte trekk) at en hekk som er akkurat på grensen mellom to eiendommer er ansett som et gjerde og behandles i nabolovens §3. Etter fylkesmannens forskrift kan et gjerde ikke være høyere enn 1,5 meter høyt.

(Nå vet ikke jeg om det er vår fylkesmanns forskrifter, eller om det er en generell forskrift som gjelder i alle fylker).

Takk for svar skorpionfisken.

Akkurat det jeg trengte.

Skulle gjerne hatt tak i den avisen også jeg. Vet du hvor jeg kan henvende meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...