Gå til innhold

Hva når jeg ikke lenger tar tabletter?


Gjest undrende

Anbefalte innlegg

Gjest undrende

Jeg har nettopp fått tolvon og cipramil (behandling for panikkangst, søvnløshet og depresjon).

Ettersom jeg har forstått medfører de ingen varige forandringer i hjernen. Hva vil da skje når behandlingen opphører? Sykdommen er vel ikke kurert, men den har kanskje gått over av seg selv? Vil problemene komme tilbake?

Håper noen svarer, dette er veldig viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er viktig at du behandles lenge nok. For panikkangst er dette > 1 år. Deretter må du trappe svært langsomt ned.

De fleste vil da greie seg uten medisin store deler av livet, men episoder med tilbakefall kan forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Undrende !!

Jeg har både jobbet i psykiatrien i 3 år og samtidig vært pasient. Så jeg råder deg til IKKE Å SLUTTE Å TA TABLETTENE...før etter en god stund (minst 1 år, kanskje lenger) Tablettene bare hjelper deg til å komme ovenpå - problemene må du selv bearbeide underveis når du har de gode periodene (når du vet at du kan takle problemer uten å "grine" for ingenting). Snakk med noen og hvis du ikke har tillit til noen i familien eller venner, så ta kontakt med psykiatrisk poliklinikk i den bydelen du tilhører. De er veldig flinke og dyktige. Du kan også hjelpe deg selv med å skrive ned på papiret dine tanker og følelser (det har hjulpet meg ihvertfall). Du må ta tak i et problem av gangen. Det som ofte kan være lurt er å trene, hvis du har en stor tung sekk eller lignende, kan du banke/slå og sparke på denne sekken - det vil få ut aggresjonene dine. Si til deg selv at sekken er problemet og slå/spark "livsskiten" ut av den. Si til deg selv at du er flink, sterk, har mot osv. Tro meg, du vil føle deg mye bedre etterpå. Ta en sofapute og skrik alt du orker ned i puten (for å dempe skrikene så ikke halve nabolaget hører deg) - det vil også hjelpe for å få ut følelser og stemninger som sitter langt inne. Nå vet ikke jeg problemstillingen din, men uansett er dette en bra måte å takle problemer på, i tillegg til at du går på tabletter. Du vil føle deg mye bedre psykisk sett. Det har ihvertfall hjulpet meg...

Hvis man slutter å ta tabletter og ikke tar fatt i problemene kan det gå så langt som at man til slutt kan skade seg selv eller andre, eller i værste fall ta selvmord (dette er ingen løsning !) Eller man kan få tilbakefall senere og da er det vanskeligere å komme seg ut av depresjonen/angsten/panikken osv, det kan igjen resultere i at man ikke kan fungere i det daglige liv uten noen form for tabletter...

Men følg rådene, de hjalp ihvertfall meg - hvis de ikke hjelper deg så har du ihvertfall prøvd og det skal du virkelig ha for - det står for en virkelig viljesterk sjel ...

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrende

Til Undrende !!

Jeg har både jobbet i psykiatrien i 3 år og samtidig vært pasient. Så jeg råder deg til IKKE Å SLUTTE Å TA TABLETTENE...før etter en god stund (minst 1 år, kanskje lenger) Tablettene bare hjelper deg til å komme ovenpå - problemene må du selv bearbeide underveis når du har de gode periodene (når du vet at du kan takle problemer uten å "grine" for ingenting). Snakk med noen og hvis du ikke har tillit til noen i familien eller venner, så ta kontakt med psykiatrisk poliklinikk i den bydelen du tilhører. De er veldig flinke og dyktige. Du kan også hjelpe deg selv med å skrive ned på papiret dine tanker og følelser (det har hjulpet meg ihvertfall). Du må ta tak i et problem av gangen. Det som ofte kan være lurt er å trene, hvis du har en stor tung sekk eller lignende, kan du banke/slå og sparke på denne sekken - det vil få ut aggresjonene dine. Si til deg selv at sekken er problemet og slå/spark "livsskiten" ut av den. Si til deg selv at du er flink, sterk, har mot osv. Tro meg, du vil føle deg mye bedre etterpå. Ta en sofapute og skrik alt du orker ned i puten (for å dempe skrikene så ikke halve nabolaget hører deg) - det vil også hjelpe for å få ut følelser og stemninger som sitter langt inne. Nå vet ikke jeg problemstillingen din, men uansett er dette en bra måte å takle problemer på, i tillegg til at du går på tabletter. Du vil føle deg mye bedre psykisk sett. Det har ihvertfall hjulpet meg...

Hvis man slutter å ta tabletter og ikke tar fatt i problemene kan det gå så langt som at man til slutt kan skade seg selv eller andre, eller i værste fall ta selvmord (dette er ingen løsning !) Eller man kan få tilbakefall senere og da er det vanskeligere å komme seg ut av depresjonen/angsten/panikken osv, det kan igjen resultere i at man ikke kan fungere i det daglige liv uten noen form for tabletter...

Men følg rådene, de hjalp ihvertfall meg - hvis de ikke hjelper deg så har du ihvertfall prøvd og det skal du virkelig ha for - det står for en virkelig viljesterk sjel ...

Hilsen

Kjære Moncharlotte.

Tusen takk for svaret, og de gode rådene. Jeg vet fra tidligere erfaringer at noen av dem virker (å trene og å skrive). Denne gangen ble det for vanskelig å ordne opp på egen hånd, antagelig fordi det ble for mye på en gang.

Jeg vet akkurat hvilken situasjon som utløste panikkangsten og de andre problemene, og dessverre må jeg igjennom det samme enda en gang, i nær fremtid. Det gjør det vanskelig å løse et problem av gangen, det ideelle ville jo vært å få angsten under rimelig kontroll først, men det går ikke.

Jeg er ikke spesielt begeistret for å ta tabletter av noe slag, men jeg har ingen planer om å slutte. Jeg ville bare vite om det er håp om at jeg en dag kan leve uten både tabletter og symptomer.

Også takk til NHD for hans svar. Dere har begge gjort meg litt mer optimistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...