Gjest dlu24 Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Hjelp meg! Jeg har nå på 3,5 år fått påsvist mononucleose 5 ganger Hva er det som skjer? i februar i fjor fikk jeg kyssesyken for 4. gang, og ca et halvt år etter jeg hadde blitt frisk fikk jeg påvist CMV. helt siden dette har jeg slitt med kraftløshet (tretthetssyndrom), og i går fikk jeg påvist kyssesyken igjen!! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg har omtrent ingen livskvalitet lenger. Det er ingen leger som kan hjelpe meg. Jeg går til spesialist i indremedisin, men han sier at det er lite trolig at jeg har hatt kyssesyken alle disse gangene, og at det må være noe annet som har gjort at prøvene slår positivt ut (IGM). Jeg får alle de samme symptomene hver gang; slapp, føler meg syk, kuler på halsen, vondt i halsen og belegg på tunga (og mandlene). Kan du være så snill og gi meg alt du kan komme på av råd? Jeg har vært inn og ut hos utallige leger, men de vet ikke hva de skal gjøre. Alt de gjør er å ta prøve på prøve... Jeg har forresten fått beskjed om at jeg har hatt skeiv fordeling av hvite blodlegemer etter CMV sist. Det må jo være noe alvorlig galt med immunsystemet mitt? Jeg må legge til at jeg ikke har hatt noe som helst annet av sykdommer innimellom, ingen infeksjoner! Men nå er jeg bare trøtt, syk og deprimert. Jeg gir snart opp... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148794-kyssesyken-for-5gang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 De fleste tilfeller av kyssesyken skyldes et virus som tilhører herpesvireus familien og heter Epstein-Barr (EB)-virus. Noen få % skyldes en annen slektning som heter cytomegalovirus. Begge deler kan bare påvises ved laborastorieundersøkelser, de kliniske symptomer er ganske like. Det so m karakteriserer alle virus som tilhører denne familien, at etter en første gangs (primær) infeksjon forblir viruset i organismen latent (sovende) i organismens celler. De kan bli rekativert av en rekke forkjellige ting. Som regel forårsaker slike reaktiveringer ingen klinisk sykdomk. Unntak ( og der kommer vi til det jeg tror kan være tilfelle hos deg) er når immunsystemet er svekket. Da kan slike reaktiveringer forårsake sykdom. Jeg vil anbefale at du får sjekket hvordan immunsystemet ditt fungerer. Det finnes noen immunologiske laboratorier ( i Oslo regionen Ullevål og Rikshospitalet,, alle andre regionssykehusene, og noen få andrfe lab oratorier) som kan utføre slike undersøkelser. Du trenger henvisning fra din lege for å få utført slike undersøkelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148794-kyssesyken-for-5gang/#findComment-947624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dlu24 Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 De fleste tilfeller av kyssesyken skyldes et virus som tilhører herpesvireus familien og heter Epstein-Barr (EB)-virus. Noen få % skyldes en annen slektning som heter cytomegalovirus. Begge deler kan bare påvises ved laborastorieundersøkelser, de kliniske symptomer er ganske like. Det so m karakteriserer alle virus som tilhører denne familien, at etter en første gangs (primær) infeksjon forblir viruset i organismen latent (sovende) i organismens celler. De kan bli rekativert av en rekke forkjellige ting. Som regel forårsaker slike reaktiveringer ingen klinisk sykdomk. Unntak ( og der kommer vi til det jeg tror kan være tilfelle hos deg) er når immunsystemet er svekket. Da kan slike reaktiveringer forårsake sykdom. Jeg vil anbefale at du får sjekket hvordan immunsystemet ditt fungerer. Det finnes noen immunologiske laboratorier ( i Oslo regionen Ullevål og Rikshospitalet,, alle andre regionssykehusene, og noen få andrfe lab oratorier) som kan utføre slike undersøkelser. Du trenger henvisning fra din lege for å få utført slike undersøkelser. Merkelig at de ikke har gjort dette før. Jeg har jo vært hos flere spesialister Det er så kritikkverdig at det tar så lang tid før leger gjør noe synes jeg. Jeg måtte jo krangle meg til å komme til spesialist når jeg hadde trøtthetssyndrom etter 4 omganger med kyssesyken!!! Et spørsmål til... er jeg smittsom nå? Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148794-kyssesyken-for-5gang/#findComment-947658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adriam Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Merkelig at de ikke har gjort dette før. Jeg har jo vært hos flere spesialister Det er så kritikkverdig at det tar så lang tid før leger gjør noe synes jeg. Jeg måtte jo krangle meg til å komme til spesialist når jeg hadde trøtthetssyndrom etter 4 omganger med kyssesyken!!! Et spørsmål til... er jeg smittsom nå? Takk for svar Hei... Er i nesten samme situasjon som deg, men problemet hos meg er mycoplasma.. Det er påvist ca.5ganger det siste året (posetiv IgM) Jeg har også tretthetsyndrom, men jeg har vært hos infeksjonsspesialist.. Han har vel tatt alle blodprøver det er mulig å ta, og kommet frem til at de posetive prøvene skyldes kryssreagerende antistoffer.. Altså har jeg ikke mycoplasma lenger, men prøvene slår ut likevel..Syns det er rart at du ikke har vært hos en sånn lege. Jeg har hatt sykdommen i 3år, men nå går det endelig fremover..Har hatt flere av de symptomene du beskriver.. Har ingen sjekket om du fks. kan ha en kronisk infeksjon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148794-kyssesyken-for-5gang/#findComment-947841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dlu24 Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Hei... Er i nesten samme situasjon som deg, men problemet hos meg er mycoplasma.. Det er påvist ca.5ganger det siste året (posetiv IgM) Jeg har også tretthetsyndrom, men jeg har vært hos infeksjonsspesialist.. Han har vel tatt alle blodprøver det er mulig å ta, og kommet frem til at de posetive prøvene skyldes kryssreagerende antistoffer.. Altså har jeg ikke mycoplasma lenger, men prøvene slår ut likevel..Syns det er rart at du ikke har vært hos en sånn lege. Jeg har hatt sykdommen i 3år, men nå går det endelig fremover..Har hatt flere av de symptomene du beskriver.. Har ingen sjekket om du fks. kan ha en kronisk infeksjon? oj, dette hørtes jo ut som noe som kunne være riktig da. Skal til spesialist på mandag, så kan ta det opp da. Spesialisten har hele tiden sagt til meg at han tror prøvene spiller legene et puss. At det slår ut IGM på prøvene, men at det ikke er noebn faktisk reaktivering av viruset. Jeg vet jo ikke jeg, men en ting merker jeg, og det er at jeg får alle symptomene på kyssesyke. Det er derfor jeg har gått og tatt blodprøve de gangene. Jeg har oxo trøtthetssyndrom. Er bedre nå med trøtthet, men vle værre da jeg fikk igm på mononucleose igjen. Hvordan er det med deg, har du blitt deprimert av dette eller? Det har jeg Er så lei jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148794-kyssesyken-for-5gang/#findComment-948929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adriam Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 oj, dette hørtes jo ut som noe som kunne være riktig da. Skal til spesialist på mandag, så kan ta det opp da. Spesialisten har hele tiden sagt til meg at han tror prøvene spiller legene et puss. At det slår ut IGM på prøvene, men at det ikke er noebn faktisk reaktivering av viruset. Jeg vet jo ikke jeg, men en ting merker jeg, og det er at jeg får alle symptomene på kyssesyke. Det er derfor jeg har gått og tatt blodprøve de gangene. Jeg har oxo trøtthetssyndrom. Er bedre nå med trøtthet, men vle værre da jeg fikk igm på mononucleose igjen. Hvordan er det med deg, har du blitt deprimert av dette eller? Det har jeg Er så lei jeg... Har ikke vært like lett hele tida nei, har til tider vært ganske deppa ja.. for 3 år siden trena jeg ca. 10 timer i uka (langrenn++) Men nå ser det jo ut til å snu:) Har du mail adr.? Hadde vært artig å skrevet mer med deg, hvis du vil selvfølgelig.. Virker som vi har ltt til felles... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148794-kyssesyken-for-5gang/#findComment-948978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.