toreh1365380703 Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Etter 3mnd med angina som vart feildiagnostisert, ente det i eit 7 timer langt helvette med kramper og kaldsvetting. Dette vart heller ikkje behandlet. Eg startet 3 dager etter infarktet i arbeid, da eg følte meg smertefri. 3 mnd etter kolappset eg på jobb. Heller ikkje da greide dei å innse kva som vart gale, før mange dager etter, hvor eg vart nedkalt ein lørdag ettermiddag. Vart fortalt at eg hadde trolig hatt ein blodpropp med påfølgende infarkt. Dette vart siden bekreftet ved både SSSF og Haukeland. Den ene hovudåren var heilt blokert, med påfølgende skade på hjerte. Eit framveggs innfarkt, svert lite gunstig. Eg er i dag uførepensjonert, fekk psykiske problemer i etterkant av diagnosen. Diagnosen mente dei var muskulær. Sluttet straks å røyke, men har ikkje samme livsgnisten lenger. Bruker alby-E 165mg og Triatec 5mg. Merker store problemer i bakker, og når eg kommer over 120-130 i puls. Blir fort svimmel. Har og fått redusert syn. Kor mange hovudårer har eg inn til hjertet? Kor mykje skade har eg egntlig fått? Har vert meget sprek, som aktiv idretsmann i forkant av dette. Er engstlig for fremtiden! Har vert i arbeid siden 1974 og er i dag 48 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148814-hjertesykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Svar til Toreh. Jeg ble litt usikker på hva du egentlig mener : Ble ikke diagnosen stilt før du kom til SSSF og Haukeland, eller var årsaken til dine symptomer klar på forhånd ? Jeg tolker dine angivelser slik at din sykdom ble ansett som muskulært betinget til like før du ble innlagt SSSF. Således synes du å ha hatt symptomer på angina pectoris og gjennomgått infarkt i over 6 måneder før årsaken var klar. Den medisinering du for tiden får synes noe beskjeden i forhold til vanlig standardbehandling etter infarkt. I tillegg til det du får, er det vanlig at man tar såvel en kolesterol-reduserende medisin som en beta-blokker. Det kan være spesielle årsaker til at du ikke får dette, men det bør du konferere med din lege om. Det er ikke mulig å antyde hvor stor skade din hjertemuskulatur har fått på grunnlag av de opplysninger som foreligger. Det må eventuelt vurderes på grunnlag av ultralyd- og isotop-undersøkelse. Vi har to hovedpulsårer inn til hjertemuskulaturen (utgående fra hovedpulsåren), og disse to deler seg i forskjellige grener, som alle kan ha forsnevringer. Jeg regner med at du har kommet inn i et kontroll-opplegg via dine opphold på SSSF og Haukeland, og at din medisinering og tilstand blir løpende vurdert på den måten. Hvis ikke, bør du anmode om at det skjer. Dine symptomer i bakker indikerer at du enten har fortsatt oksygenmangel i hjertemuskulatur ved belastning, eller at ditt hjerte har muskelskade som trenger intensivert behandling og revurdering. Be din lege om en ny vurdering med henblikk på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148814-hjertesykdom/#findComment-948200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.