Gå til innhold

Beregning av attføring

lucifer66

Anbefalte innlegg

jeg er 19 år gammel og har tjent ca 100 000 de tre siste årene.

Psykologen ville ha meg uføretrygdet grunnet min diagnose men fikk beskjed av trygdekontoret at jeg måtte på attføring i 8 år før uføretrygd..

Det jeg lurte på var hvor mye jeg ca. vil få utbeltalt i attføringspenger pr. måned, siden jeg ikke har jobbet..

kan vel ikke stemme at det er 66% av tidligere inntekt pr. måned, ta får jeg jo nesten ingen ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er mitt nick

8 år på attføring før du kan søke uføretrygd! Det synes jeg hørtes litt merkelig ut. Men du er jo veldig ung da, så det skal mye til å bli uføretrygdet i en sånn alder, selv om jeg vet om et par på 20 som har blitt det. Hvis du har en alvorlig diagnose så vil du sannsynligvis få tillegg i både attføring, rehabiliteringspenger og trygd. Jeg har nesten ikke jobbet og har ca 11300 brutto i mnd. Dette pga et tilleg som kalles "ung ufør", dvs at du ble alvorlig syk før du fyllte 26 år. Uten det tillegget ville jeg nok hatt rundt 7-8000 brutto, så det er ganske stor forskjell. Håper du får noe ut av attføringen da, for det er jo ikke noe vits å uføretrygde seg så tidlig hvis ikke det er absolutt nødvendig. Forresten så fikk jeg attføring i 8 mnd (og ikke 8 år) før jeg ble uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en minsteutbetaling på 1,8x grunnbeløpet per år, grunnbeløpet er nå 58.778 kr året. Dvs nesten 106 000 i året, som tydeligvis er mer enn du har hatt fra før (jippi :-) )

Av dette går rundt 20% til skatt, muligens mer dersom du har formue/eier hus/leilighet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Til Lucifer66

Nå er jeg litt for frampå og frekk,men hva slags diagnose har du? Jeg spør fordi jeg synes at det høres litt "rart" at din lege vil uføretrygde ei person i en alder av 19 år pga en diagnose...

Det er ikke bare diagnosen som hovedsakelig avgjør om du skal bli ufør, men hvordan din funksjonsevne er om hverdagene og ellers i sammenheng i jobb og privatliv....

Ut i fra det jeg har forstått via ditt hovedinnlegg,virker det på meg som om du har en god funksjonsevne til tross for at legen mener på at du bør uføretrygdes når du har tjent minst 100.000kr

Et av vilkårene for å få invilget uføretrygd er at man ha prøvd et attføringsløp og evt. et behandlingsopplegg før man velger ufør som siste utvei...

Siden du er ung, så er det mye vanskeligere for deg å få innvilget ufør.De på trygdekontoret vil helst at de unge skal prøve seg ut i flest mulige attføringstiltak før man velger evt. uføretrygd som siste utvei...

Dessuten er det ikke din lege som bestemmer at du skal ble uføretrygdet pga din diagnose. Du må selv legge fram en søknad i tillegg der hvor det står at du ønsker å søke om uføretrygd selv...

Hvis du har hatt en klart dokumentert alvorlig kronisk vedvarende lidelse som du har fått før fylte 26år som er godt dokumentert, har du krav på ekstra ytelse som ung ufør i tillegg til attføringsytelsen som du får.. Det må din lege søke om for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt for frampå og frekk,men hva slags diagnose har du? Jeg spør fordi jeg synes at det høres litt "rart" at din lege vil uføretrygde ei person i en alder av 19 år pga en diagnose...

Det er ikke bare diagnosen som hovedsakelig avgjør om du skal bli ufør, men hvordan din funksjonsevne er om hverdagene og ellers i sammenheng i jobb og privatliv....

Ut i fra det jeg har forstått via ditt hovedinnlegg,virker det på meg som om du har en god funksjonsevne til tross for at legen mener på at du bør uføretrygdes når du har tjent minst 100.000kr

Et av vilkårene for å få invilget uføretrygd er at man ha prøvd et attføringsløp og evt. et behandlingsopplegg før man velger ufør som siste utvei...

Siden du er ung, så er det mye vanskeligere for deg å få innvilget ufør.De på trygdekontoret vil helst at de unge skal prøve seg ut i flest mulige attføringstiltak før man velger evt. uføretrygd som siste utvei...

Dessuten er det ikke din lege som bestemmer at du skal ble uføretrygdet pga din diagnose. Du må selv legge fram en søknad i tillegg der hvor det står at du ønsker å søke om uføretrygd selv...

Hvis du har hatt en klart dokumentert alvorlig kronisk vedvarende lidelse som du har fått før fylte 26år som er godt dokumentert, har du krav på ekstra ytelse som ung ufør i tillegg til attføringsytelsen som du får.. Det må din lege søke om for deg..

Eg e klar over at eg har små sjangser for å få penger hos trygdekontoret uansett årsak, men jeg venter i spenning :-)

Til den som spurte om diagnosen min:

Jeg har bare en diagnose som heter Shizoid personlighetsfortyrrelse...

Dette sier legen er en svært alvorlig pf og jeg har og en del angst i arbeidssituasjoner. (klarer ikke å sitte stille og er veldig urolig, må ut da og hjem for å få roet meg ned)

Legen mener at diagnosen er nok for å få uføretrygd, men så har vel trygdekontoret bestandig rett og jeg må vel dermed prøve ut all andre mulige tiltak før uføretrygd, sansynligvis en tid etter at eg e fylt 26...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at det ikke finnes noe tidsmessig anslag på hvor mange år attføringsforsøk man må gjennom før uføretrygd forsøkes.

Det vurderes underveis, alt etter om du klarer tiltak eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Til Lucifer66

Eg e klar over at eg har små sjangser for å få penger hos trygdekontoret uansett årsak, men jeg venter i spenning :-)

Dette sier legen er en svært alvorlig pf og jeg har og en del angst i arbeidssituasjoner. (klarer ikke å sitte stille og er veldig urolig, må ut da og hjem for å få roet meg ned)

Legen mener at diagnosen er nok for å få uføretrygd, men så har vel trygdekontoret bestandig rett og jeg må vel dermed prøve ut all andre mulige tiltak før uføretrygd, sansynligvis en tid etter at eg e fylt 26...

mvh

Jeg er litt i tvil om du kommer til å få innvilget ufør pga denne diagnosen. Dem ser ikke hovedsakelig på bare diagnosen sa dem på trygdekontoret til meg, men dem ser også på hvordan du fungerer ellers i dagliglivet og i hvor stor grad nedsatt funksjonsevne man har...

Selv har jeg blitt nå midlertidig ufør pga tre psykiske diagnoser. Jeg fikk beskjed at jeg fikk imidlertidig. Jeg måtte prøve ut forskjellige attføringstiltak først, sa både trygdekontoret og aetat...

Imidlertidig ufør ble gitt når diverse attføringstiltak og behandlingstiltak ikke har hatt en positiv effekt i det hele tatt, sa saksbehandleren min på trygdekontoret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funksjonshemmet

mvh

Jeg har fått diagnosen Asperger syndrom, men jeg fikk likevel beskjed at jeg måtte igjennom et attføringsløp med mange tiltak før dem i det hele tatt vurderte saken min som ufør...

Det er visst strenge krav til å få ufør i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...