Gå til innhold

svimmelhet

Anbefalte innlegg

Sivan1365380703

Hei,

Jeg er ei 26 år gammel jente som har hatt plager med svimmelhet siden før jul. det startet med at jeg var veldig plaget med øynene (bruker kontaktlinser) og fikk medisin for betennelse. etter dette ble jeg bedre i øynene, men svimmelhet og slapphet har vedvart. jeg var flere ganger hos lege i desember og var sykemeldt en periode. legene forklarte plagene med at jeg var veldig stiv i nakke og skuldre. jeg valgte å gå til akupunktur behandling og ble litt bedre, men svimmelheten har ikke forsvunnet. det jeg synes er rart er at jeg ikke er svimmel i alle situasjoner, er mer svimmel når jeg sitter enn når jeg står, og jeg har aldri opplevd svimmelhet når jeg kjører bil (da hadde jeg ikke kjørt!).

jeg har før denne perioden hatt en lang sykdomsperiode med mageproblemer etter tur til Italia, og har måttet endre kostholdet litt etter dette. dette medførte at jeg har tatt endel kosttilskudd, etter råd fra homeopat og akupunktør. jeg går ellers bare på en type medisin, "Aerius" allergi medisin pga varmeallergi (utslett og svimmel ved trening /sterk varme). dette har igjen medført at jeg har måtte legge aktiv trening på hylla og det blir derfor bare noen gåturer for å holde seg i form. jeg har også merket at jeg blir utrolig sliten i kroppen, spesielt i bena etter en gåtur. føler jeg konstant er sliten og slapp.

jeg føler en viss ubehag både i øyne og hodet. har prøvd å gå litt uten linser, men det har ikke hjulpet på svimmelheten.

jeg er i en periode med alvorlig sykdom i familien og har tenkt at dette også kan ha vært med å påvirke min egen helsetilstand, føler med periodevis nedstemt og er veldig følsom. er redd jeg selv også har en alvorlig sjukdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148873-svimmelhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det har vært skrevet mye om svimmelhet her i DOL; prøv å les litt. Vi skiller mellom karusell-type svimmelhet som ofte skriver seg fra indre øret, eller mer "sjøgang-svimmelhet som kan være dypere skade eller trykk mot balansenervene. Svimmelhet av type "svartning for øynene" eller besvimelses-følelse skyldes oftere andre sykdommer; f.eks lavt jernlager ( slitenhet i bana kan tyde på dette), stoffskifte eller høyt blodsukker. kanskje en kronisk infeksjon ( plutselig oppstått elveblest kan være årsak). Dette bør undersøkes. vedvarende svimmelhet bør undersøkes, kanskje både av øre-nese-halslege og med bilder av hodet/nakken. Men sålenge du ikke har hodepine eller kvalme er det neppe noe galt med hodet. Depresjon kan forøvrig gi mange av de plagene du beskriver. Diskuter dette med legen din dersom andre årsaker utelukkes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148873-svimmelhet/#findComment-948249
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...