Gå til innhold

NHD, angst eller grensepsykose?


dette er mitt nick

Anbefalte innlegg

dette er mitt nick

Hva innebærer egentlig diagnosen generalisert angstlidelse (vet ikke om jeg skrev det riktig engang)?

Grunnen til at jeg spør er at jeg de siste 8 mnd er blitt mer og mer nervøs og redd for alt mulig.

Jeg tør ikke sove alene, tør ikke være i leiligheten min alene, har fått voldsom sykdomsangst som jeg aldri har hatt før, noe som fører til at jeg også har problemer med å ta medisinene mine fordi jeg helst vil være "ren" i kroppen.

Har problemer med å gå alene ute fordi jeg er redd noen skal følge etter meg og gjøre meg noe. Når jeg kjører bil føler jeg at biler følger etter meg og jeg kan få panikk.

Hvis jeg er ekstra sliten kan det bli vanskelig å skille på ting. Det er akkurat som om alt flyter sammen, og jeg kan oppleve å se samme person mange ganger på helt vilt forskjellige steder på samme dag. Eller jeg ser plutselig bare mennesker jeg ikke ønsker å treffe på overalt, og blir gående å se ned for at de ikke skal se meg. Har også helt panikk for å snakke høyt på offentlige steder, i tilfelle noen som ikke skal høre det hører hva jeg sier.

I leiligheten min er jeg spesiellt redd for alt som har med døden og gjøre. Redd for at noen ånder (jeg tror på sånt) plutselig skal komme til meg, og at jeg har overnaturlige evner som jeg ikke vil ha. Redd, redd, redd, jeg er drittlei av å være redd for alt mellom himmel og jord!

Hva gjør jeg egentlig?

Hvor går grensen mellom det å ha angst for ting, og det paranoide og litt psykotiske?

Behandlerene mine vil ha meg på antipsykotika igjen (har aldi vært psykotisk). Har dette noe som helst med psykose og gjøre eller er det sterk angst? Hjelper antipsykotika mot "vanlig angst"?

Takker for evt svar, for dette begynner å bli slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest syple

Høres litt "paranoidt" ut det med å tenke at folk forfølger deg og sånnt. Det er kanskje på grensa, og kanskje antipsykotiske midler er vel verdt forsøket. Hvis ikke, har du prøvd SSRI-preparat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå har jeg ikke greie på psykoser, men jeg har slitt en del med tvangstanker og det du skriver, spesiellt om overnaturlige evner og ånder minnet meg veldig på hvordan jeg i perioder har. Det sies jo at tvangslidelser er forbundet med angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er både angst og symptomer på (eller over) grensen til psykose.

Jeg synes forslaget om antipsykotisk medisin er særdeles fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...