Gå til innhold

astma uten hoste/ svimmelhet

Anbefalte innlegg

Gjest vil bli frisk!

Jeg har to spørsmål:

1.

jeg har i noen uke vært plaget med vond hals og en slags "sårhet" i brystet. Jeg har ikke noe særlig hoste og er ikke tett i nesen el noen andre tegn til forkjøelse. Synes det kjennes ut som om jeg har røyka alt for mange sigaretter (røyker ikke men pleide å røyke på fest så kan tenke meg følelsen). Det piper ikke i brystet men det kjennes likvel litt tungt ut å puste. Har pollenallergi som jeg tar medisin mot. Har ellers hatt en det dotter i ørene også i de siste ukene. Prøvd olje,øreskyll,ørelys, nesespray, men blir ikke bedre. Kan dette ha noe med det jeg føler i luftveiene? Er redd jeg skal ha utviklet astma men har som sagt ikke hoste eller slim så vet ikke helt... Men siden jeg er allergiker er vel det litt større sjangse for det? Har dessuten gått på antidepressiva (efexor depot 75 mg) pga stressutløst utmattelse med påfølgene depresjon og angst (kyssesyken tidligere på sommeren uten å vite om det. kan ha vært med å tappet meg for krefter). Står at astma er en sjelden bivirkning av denne medisinen... Har nevnt for legen min men han var ikke så opptatt av det... Håper at det "bare" er en vanlig luftveisinfeksjon av noe slag som vil gi seg snart men er litt bekymret. Tar ekstra c-vitaminer, solhatt og hvitløkstabeletter for å styrke immunforsvaret ( + en del andre vitaminer og mineraler).

2. Jeg har vært svimmel i snart seks måneder nå. Har ganske stive nakkemuskler og har vært anspent pga situasjonen i lang tid. Hadde dessuten en veldig intensiv arbeidsperiode før jul med veldig feil arb stilling (gjorde ferdig lang utdannelse) som førte til ekstra belastning på musklene. Men føler at jeg ikke er så anspent lengre nå (kan være noe pga efexoren, gått på den 7 uker snart), men svimmelheten er der likevel. Har tidligere i vinter tatt mange undersøkelser i forbindelse med svimmelheten (MR av hodet, ryggmarg, EEG, spinalpunksjon, Øre-nese-hals spesialist) Ikke funnet noe. Føler ikke at jeg er engstelig men denne svimmelheten plager meg og legger en demper på ting jeg gjør. Prøver å gjør avspenning for å løse opp musklene (yoga, autogen trening og tøyeøvelser), men har altså ikke lyktes å bli kvitt den. Er bare 27 år og skal begynne min yrkeskarriere om en stund (kun 50 % først) og ønsker selvfølgelig å være i best mulig form til da. Har gradvis fått mer energi og kommet meg over den værste "kneika" men det er altså disse to tingene (sårhet i halsen og brystet/tungpustet og svimmelheten) som plager meg ganske mye. Kan svimmelheten ha noe å gjøre med de dottene i ørene? Føler meg ekstra svimmel når jeg kjenner trykket i hodet pga dottene som ikke gir seg... har som nevnt prøvd det meste...

Dette ble litt langt men som du sikkert skjønner er det veldig viktig for meg å gjøre alt for å bli kvitt disse tingene. Er lei av å være svimmel!

Håper på utfyllende svar! På forhånd tusen takk :)

jente 27 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148924-astma-uten-hoste-svimmelhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

legen din bør kunne ta pusteprøver for å finne ut om det er astma eller andre typer innskrenkninger i luftveiene. Dette er ganske enkelt å få utført. kanskje kan et lungebilde taes, men dette er ikke nødvendig om pusteprøvene er bra, legen din ikke hører noe over lungene og blodprøver utelukker infeksjoner. Høres ikke ut som astma.

Les litt om ulike typer svimmelhet her i DOL; mye har vært skrevet. Vil anbefale en dyktig fysioterapeut som kan lære deg/utføre spesielle typer strekkøvelser ( mcKenzie) som vil løse opp muskler og avlaste nerver i nakken. Ofte sitter årsak til svimmelhet her. Få undersøkt om du har lav blodprosent eller lavt stoffskifte, og normale blodsukker-verdier. Det er også mulig at den værste svimmelheten vil gi seg etter at du har brukt antidepressiva enda en måned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...