Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute på byen en tur i går, og fikk min første smak på røykfrie lokaler. Helt greit, egentlig - det var mye bedre luft. Sistnevnte kan kanskje ha noe med at det knapt var halvfullt i et lokale som ellers har pleid å være stappet.

I tillegg så det jo vanvittig koselig ut med den gjengen som hele tiden sto rett utenfor og røyket, og gjorde det nesten umulig å komme forbi på fortauet.

:-)

"........................."

Gjest anti-røyk
Skrevet

Huffda, stakkars røykere... (not!).

Gjest Big Mac
Skrevet

Høres veldig bra ut. Gi det noen måneder, og de eneste som gråter er tobakksfabrikantene.

Skrevet

Høres veldig bra ut. Gi det noen måneder, og de eneste som gråter er tobakksfabrikantene.

Nåja - om så veldig mange slutter å røyke p.g.a dette tviler jeg på. Og bra er det - man skal ikke bøye seg for overformynderi fra staten. Forbud mot røyking på serveringssteder - helt greit. Det som ikke har tenkt å slutte, slutter heller ikke.

"..........................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Huffda, stakkars røykere... (not!).

Det er egentlig ikke røykerne det er synd på.

Det er de som eier utestedene det er synd på.

Nordmenn har tross alt en merkelig drikkekultur. Vi stikker ikke på byen klokken 21:00 og drikker til det stenger klokken 04:30. Vi kommer snydens dritings på byen klokken 01:00, og drikker til det stenger.

Denn noe spesielle drikkekulturen medfører selvsagt at utestedene tjener mindre penger enn hva de hadde gjort om vi hadde drukket som normale mennesker.

Når det nå i tillegg er sånn at svært mange kommer til å henge ute på gaten de få timene de er ute - og på gata er det som kjent ikke lov til å drikke - så skal du aldri se bort fra at en allerede hardt prøvet bransje vil få en relativt kraftig reduksjon i sin omsetning, noe som kan være spikeren i kista for mange.

Men røykerne er det ikke spesielt synd på. De kommer til å stå på fortauet og hygge seg.

Fortauet blir sannsynligvis den råeste sjekkeplassen i Norge framover.

Skrevet

Det er egentlig ikke røykerne det er synd på.

Det er de som eier utestedene det er synd på.

Nordmenn har tross alt en merkelig drikkekultur. Vi stikker ikke på byen klokken 21:00 og drikker til det stenger klokken 04:30. Vi kommer snydens dritings på byen klokken 01:00, og drikker til det stenger.

Denn noe spesielle drikkekulturen medfører selvsagt at utestedene tjener mindre penger enn hva de hadde gjort om vi hadde drukket som normale mennesker.

Når det nå i tillegg er sånn at svært mange kommer til å henge ute på gaten de få timene de er ute - og på gata er det som kjent ikke lov til å drikke - så skal du aldri se bort fra at en allerede hardt prøvet bransje vil få en relativt kraftig reduksjon i sin omsetning, noe som kan være spikeren i kista for mange.

Men røykerne er det ikke spesielt synd på. De kommer til å stå på fortauet og hygge seg.

Fortauet blir sannsynligvis den råeste sjekkeplassen i Norge framover.

Er jo ikke rart man ikke går ut før 01, med de prisene som regjerer rundtom.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Er jo ikke rart man ikke går ut før 01, med de prisene som regjerer rundtom.

Nei, det er ikke rart.

Men det medfører at det er ekstra hardt å drive i utelivsbransjen i Norge, og enda hardere vil det rimelig sikkert bli nå.

Vi kommer til å gå ut litt senere, vi blir litt færre, og vi kommer til å drikke mindre fordi vi står på gata store deler av kvelden.

Vi får se. Jeg tror det blir hardt for mange utesteder framover.

Jeg har for øvrig sluttet å røyke selv, så for meg personlig er loven helt grei, men jeg driver heller ikke i utelivsbransjen og er derfor ikke blant dem som kommer til å få svi.

Mange vil nå si at det jo gikk så bra i Irland, men vi kan ikke sammenligne oss med Irland. De har en helt annet drikkekultur enn oss.

Gjest sullerulle
Skrevet

Nåja - om så veldig mange slutter å røyke p.g.a dette tviler jeg på. Og bra er det - man skal ikke bøye seg for overformynderi fra staten. Forbud mot røyking på serveringssteder - helt greit. Det som ikke har tenkt å slutte, slutter heller ikke.

"..........................."

Men det kan være et kraftig spark bak til de mange mange som lenge har ønsket å slutte. Så må endelig de dustene som vil fortsette bare stå på, må for all del ikke bøye dere for overfomyderiet.... Himmel for ewn barnslig holdning!

Gjest sullerulle
Skrevet

Nei, det er ikke rart.

Men det medfører at det er ekstra hardt å drive i utelivsbransjen i Norge, og enda hardere vil det rimelig sikkert bli nå.

Vi kommer til å gå ut litt senere, vi blir litt færre, og vi kommer til å drikke mindre fordi vi står på gata store deler av kvelden.

Vi får se. Jeg tror det blir hardt for mange utesteder framover.

Jeg har for øvrig sluttet å røyke selv, så for meg personlig er loven helt grei, men jeg driver heller ikke i utelivsbransjen og er derfor ikke blant dem som kommer til å få svi.

Mange vil nå si at det jo gikk så bra i Irland, men vi kan ikke sammenligne oss med Irland. De har en helt annet drikkekultur enn oss.

Men når man er på fest, hjemme hos noen er det sjelden (iallefall i de miljøene jeg vanker) at noen røyker inne. Man sitter inne å drikker for så å gå ut å røyke litt i ny og ne. Slik vil det etterhvert bli på utestedene også.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men når man er på fest, hjemme hos noen er det sjelden (iallefall i de miljøene jeg vanker) at noen røyker inne. Man sitter inne å drikker for så å gå ut å røyke litt i ny og ne. Slik vil det etterhvert bli på utestedene også.

Sånn er det (stort sett) også på de festene jeg er på.

Det medfører ofte at enkelte står ute nærmest hele kvelden. Selv ikke-røykere.

Forskjellen er at man her kan ta med seg øl'en ut. Det kan man ikke på diverse utesteder, og det er da problemene vil åpenbare seg.

Jeg tror mange utesteder går en hard tid i møte, og jeg tror spesielt ordenspatruljene rundt om i gatene vil få nok å henge fingra i når temperaturen kryper under 0 grader.

Akkurat nå er det jo bare deilig ute, og utesteder med uteservering går nok derfor en lys sommer i møte.

Utesteder uten uteservering vil nok oppleve dårligere omsetning enn normalt i sommer.

Skrevet

Men det kan være et kraftig spark bak til de mange mange som lenge har ønsket å slutte. Så må endelig de dustene som vil fortsette bare stå på, må for all del ikke bøye dere for overfomyderiet.... Himmel for ewn barnslig holdning!

Kraftig spark, kanskje, til de som har vært inne på tanken å slutte.

Men her kommer du med argumenter som er en femåring verdig: det er IKKE barnslig å nekte å bøye seg for overformynderi. Enhver person som ser på seg selv som en som støtter demokratiet i verden skjønner det. Overformynderi er en uting, og har ingenting overhodet å gjøre i et demokratisk samfunn. Om du ikke skjønner noe så enkelt og grunnleggende som dette, foreslår jeg at du lar være å diskutere.

"............................"

Gjest tjohooo
Skrevet

Plutselig la jeg mye bedre merke til hvor fulle folk var. Og hvor kjekke noen var ;)

Gjest Big Mac
Skrevet

Men her kommer du med argumenter som er en femåring verdig: det er IKKE barnslig å nekte å bøye seg for overformynderi. Enhver person som ser på seg selv som en som støtter demokratiet i verden skjønner det. Overformynderi er en uting, og har ingenting overhodet å gjøre i et demokratisk samfunn. Om du ikke skjønner noe så enkelt og grunnleggende som dette, foreslår jeg at du lar være å diskutere.

Å la være å slutte å røyke bare fordi staten anbefaler deg å slutte å røyke er utvilsomt barnslig.

Gjest sullerulle
Skrevet

Joda, jeg skjønner godt hva du mener. Det er bare det at noen av røykerne har en sånn trass lignende holdning og det minner meg om barn i alderen 3 til 14 år. Men det er vel en naturlig reaksjon når man får tredd regler nedover hodet.

Jeg har aldri røykt selv og er glad for at jeg kan gå å spise maten min uten at det stinker røyk av klærne mine etterpå. MEN når jeg ser røykerne sitte ute å hutre mens jeg selv har det varmt og fint, ja så syns jeg fatisk det hele er litt tåpelig. (Her jeg bor er det nemlig kaldt..)

Gjest Wilhma
Skrevet

Å la være å slutte å røyke bare fordi staten anbefaler deg å slutte å røyke er utvilsomt barnslig.

Helt enig!!

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Tror du at folk gjør det! Kansje femtenåringene har den trassen i seg.... ikke vanlige voksne... om de liker røyken sin, så er det ikke opp til dere å DØMME dem fordi!

Gleder meg til at avgiftene på tobbakken ikke gir nok inntekter til staten, da kommer alle avgifter til å gå opp, og endelig får dere ikke- røykere også betale litt av kalaset som dere årlig er gratis passasjerer på!

Gjest Big Mac
Skrevet

Tror du at folk gjør det! Kansje femtenåringene har den trassen i seg.... ikke vanlige voksne... om de liker røyken sin, så er det ikke opp til dere å DØMME dem fordi!

Gleder meg til at avgiftene på tobbakken ikke gir nok inntekter til staten, da kommer alle avgifter til å gå opp, og endelig får dere ikke- røykere også betale litt av kalaset som dere årlig er gratis passasjerer på!

Svaret mitt henspilte på kommentarene fra Prozak.

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Svaret mitt henspilte på kommentarene fra Prozak.

Skjønnte jo det da, men mitt poeng var at det bare er fjortisser som driver med den barnslige oppstanasigheten...

Grunnen til at jeg ikke slutter å røyke... ennå, er at jeg rett og slett ikke har lyst selv.... Men så er ikke jeg en av de som storrøyker...

Jeg må simpelten ha EN røyk etter maten, og det er der mange serveringssteder kommer til å misse inntektene sine, fordi man med vitende vilje hiver i seg maten og stikker eller får medbrakt den hjem istedet... da det ikke er noe koselig å sitte i timesvis å drikke kaffe og småprate om ditt og datt, om man heletiden må ut å røyke... men det er MIN erfaring... Idag da regner det, og etter min lille tur på stamplassen som bruker å være full av middagsgjester på denne tiden, ja så var der ikke en eneste sjel!

Skrevet

Det er jo ikke det det er snakk om. Hvis man ikke hadde tenkt å slutte fra før, så er det ingenting barnslig i å la være å slutte fordi staten prøver å overtale deg.

Gjest Big Mac
Skrevet

Det er jo ikke det det er snakk om. Hvis man ikke hadde tenkt å slutte fra før, så er det ingenting barnslig i å la være å slutte fordi staten prøver å overtale deg.

Dersom du lar være bare på trass, så er det barnslig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...