Gå til innhold

Vektreduksjon under graviditet

Jente26år

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 26 år som nettopp har blitt gravid. Jeg er 1,69 høy, og veier 110 kg. Har siste 5 mnd gått ned 40 kilo gjennom å spise regelmessig sunn kost, hver 4. time har jeg spist ett måltid, og frukt og grønnsaker innimellom måltidene.

Trener også regelmessig, 4-6 ganger i uka, med lav intensitet, men ca 45 min hver gang.

Kosten består av 2 knekkebrød med ost og skinke til frokost, lunch og kvelds, og som regel en salat med kylling til middag. Noen ganger i uka spiser jeg vanlig middag, men begrenser mengden.

Vektnedgangen ligger nå på ca 4 kg i måneden.

Mitt spørsmål blir om det er skadelig for meg eller fosteret å fortsette dette kostholdet og treningsmønsteret gjennom hele svangerskapet? Tenker på å ha en vektreduksjon på 2-4 kg i måneden gjennom svangerskapet. Skal sørge for å få i meg nok næringsstoffer, mineraler osv, og beholde det sunne kostholdet jeg har.

Hvilke risikoer påløper i ett svangerskap når man har en slik overvekt som meg?

Med vennlig hilsen

Jente26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest har egentlig ikke peiling

Du trenger iallefall ikke begynne å spise godteri, chips, junk food, drikke brus og sånn. Du kan helt klar være sunn selv om du er gravid. Trene kan du også gjøre, men ikke for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt; Gratulerer med vektreduksjonen!

Klart du kan fortsette å slanke deg! Så lenge du spiser sundt og riktig. Anbefaler deg å ta en titt på www.greteroede.no

Grete Roede anbefaler gravide og ammende å innta max 1740 kcal daglig.

Syns nok du kan få litt mer variasjon i kostholdet ditt. Ta en titt hos Grete Roede, der kan du melde deg på en epostliste der du får middagstips hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjør det veldig greit jeg. Men prøv å få i deg mer grønnsaker, og gjerne litt mer proteiner. Ha et knekkebrød med egg til frokost f.eks. så har du endel proteiner der.

Det er ikke noe i veien for å fortsette med kosten din eller treningen din. Når det gjelder treningen så er det viktig at du ikke overanstrenger deg. Og får du kynnere så bør du slutte med treningen.

Til slutt må jeg få si GRATULERER så utrolig mye!!!

Jeg var 99 kg da jeg ble gravid med min nr. 2. JEg hadde ingen komplikasjoner under svangerskapet annet enn de jeg hadde i første svangerskap (da jeg var 90). Jeg fikk noe ødemer - særlig i føttene og i fingrene. JEg hadde endel kynnere. Så fikk jeg bekkenløsning, men homeopati tok knekken på det.

Jeg regner med jeg hadde fått det samme uansett hvor tung eller lett jeg hadde vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var et imponerende vekttap. Hvis kosten er godt sammensatt med hensyn til protein, vitaminer (inkl. Folat), omega-3 fettsyre osv. Skulle det ikke være noe i veien for å fortsette med samme kost. Husk at det er normalt å legge på seg minst 10 kg som går til foster, fostervann, morkake og øking av livmorens størrelse samt økt vannopphoping i kroppen. Så hvis du holder vekten, vil det bety vektap etter fødselen.

Overvekt øker risiko for svangerskapsforgiftning, sukkersyke og øker risiko for stort barn samt visse fødselskomplikasjoner. Risiko for blodpropp øker hos gravide, og mer hos de som er overvektige.

Men de fleste klarer seg bra tross overvekt, så lykke til med svangerskapet. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...