Gå til innhold

Tanker om døden


tor øyvind

Anbefalte innlegg

tor øyvind

min kjæreste, jente på 15 år har lenge hatt problemer med at hun ufrivillig tenker på døden og hva som vil skje etter døden.dette skaper store problemer, spesielt for hennes del. hun forklarer at hun blir helt borte når disse tankene dukker opp og stenger seg selv inne. dette bekymrer meg. ingen andre enn meg forstår henne og problemet er at jeg bor 30 mil borte fra henne og der hvor hun er vil ingen hjelpe\tro henne. derfor lurer jeg på hva JEG kan gjøre for henne og for å lette hennes tanker og lede henne bort fra tankene.hun er så redd og det blir jeg også.kan du hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest knowsnot

Tror hun at hun selv skal dø i ung alder? Eller er hun generelt opptatt av det 'hinsidige'/ hva som skjer med oss mennesker når vi dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tor øyvind

Tror hun at hun selv skal dø i ung alder? Eller er hun generelt opptatt av det 'hinsidige'/ hva som skjer med oss mennesker når vi dør?

nei hun tenker mer på at hun en gang aldri kommer til å finnes.at en dag kommer hun til å ligge på et sykehus kanskje og skrike fordi hun ikke vil dø.hun tenker ofte på dette så jeg vil så gjerne hjelpe henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiffimoren

nei hun tenker mer på at hun en gang aldri kommer til å finnes.at en dag kommer hun til å ligge på et sykehus kanskje og skrike fordi hun ikke vil dø.hun tenker ofte på dette så jeg vil så gjerne hjelpe henne.

ja huff...

Det tror jeg vi alle tenker på, jeg tenker ihvertfall mye på døden, derfor er det så vktig å nyte det en har mens en lever og ikke hele tiden håpe eller ønske noe en ikke har og heller ikke drive å spare penger på en konto, en må leve i nuet, nyte hvert sekund, livet er til for å nytes. I norge og i jobbsammenheng virker det som om det er en skam hvis en viser at en nyter en liten røykepause eller noe i den duren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knowsnot

nei hun tenker mer på at hun en gang aldri kommer til å finnes.at en dag kommer hun til å ligge på et sykehus kanskje og skrike fordi hun ikke vil dø.hun tenker ofte på dette så jeg vil så gjerne hjelpe henne.

Høres ut som dødsangst, siden disse tankene plager henne. Selv om 'det er langt frem i tid' at hun tror hun kommer til å dø.

Kan hun ikke ta opp problemet med disse tankene med helsesøster på skolen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bugge1365380662

Kanskje det finnes en ungdomsprest eller en ungdomsdiakon på stedet.Eller en kateket.Trenger ikke å ha kristent livssyn for å snakke med dem.Hvis hun ønsker dette kan sikkert en helsesøster eller rådgiver på skolen hjelpe henne med å ta kontakt.Men du kjenner henne,og vet om dette forslaget i det hele tatt er noe å ta opp med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei hun tenker mer på at hun en gang aldri kommer til å finnes.at en dag kommer hun til å ligge på et sykehus kanskje og skrike fordi hun ikke vil dø.hun tenker ofte på dette så jeg vil så gjerne hjelpe henne.

Det finnes mye litteratur som tar for seg temaet reinkarnasjon, historier om mennesker som via regreasjon har fortalt om tidligere liv, og fakta som backer opp historiene.

Du kan også finne litteratur om mennesker som har hatt nær-døden-opplevelser.

Det viktige er at du formidler til henne at hun har fått livet sitt i gave, og at det er hun som er arkitekten i sitt eget liv. Det er opp til henne å skape seg det livet hun selv ønsker seg, og sørge for å LEVE det til fulle.

Døden er like vakker som fødselen, den er en del av livet som alt annet. Døden er også noe vi alle skal møte en eller annen gang, og hvis hun kan elske døden som en del av det naturlige livet vi lever, vil hun også lære seg å elske livet.

Problemet med å frykte døden, er at det hindrer oss fra å nyte det fantastiske livet vi har fått i gave.

Ta en titt på biblioteket eller på internett og se hva du kan finne. Det er mye interessant, det kan jeg i alle fall love.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvordan det er

Det finnes mye litteratur som tar for seg temaet reinkarnasjon, historier om mennesker som via regreasjon har fortalt om tidligere liv, og fakta som backer opp historiene.

Du kan også finne litteratur om mennesker som har hatt nær-døden-opplevelser.

Det viktige er at du formidler til henne at hun har fått livet sitt i gave, og at det er hun som er arkitekten i sitt eget liv. Det er opp til henne å skape seg det livet hun selv ønsker seg, og sørge for å LEVE det til fulle.

Døden er like vakker som fødselen, den er en del av livet som alt annet. Døden er også noe vi alle skal møte en eller annen gang, og hvis hun kan elske døden som en del av det naturlige livet vi lever, vil hun også lære seg å elske livet.

Problemet med å frykte døden, er at det hindrer oss fra å nyte det fantastiske livet vi har fått i gave.

Ta en titt på biblioteket eller på internett og se hva du kan finne. Det er mye interessant, det kan jeg i alle fall love.

Ja, det er mye interessant, så det er ingen grunn til å bare lese om reinkarnasjon. Man kan like gjerne lese nyere nevrobiologi og bli tilsvarende overbevist om at når man dør - da er livet slik vi kjenner det definitivt vekk.

De folkene jeg vet om som har fordypet seg i bøker om reinkarnasjon har gjort dette på en måte som for meg helt klart har framstått som virkelighetsflukt. Noen ganger har det vært ganske trist å være vitne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knowsnot

Ja, det er mye interessant, så det er ingen grunn til å bare lese om reinkarnasjon. Man kan like gjerne lese nyere nevrobiologi og bli tilsvarende overbevist om at når man dør - da er livet slik vi kjenner det definitivt vekk.

De folkene jeg vet om som har fordypet seg i bøker om reinkarnasjon har gjort dette på en måte som for meg helt klart har framstått som virkelighetsflukt. Noen ganger har det vært ganske trist å være vitne til.

Viktig poeng, 'hvordan det er'. Defor er det vel viktig at noen i omgivelsene rundt jenta finner ut hva som er problemet. Hun er sikkert intr. i slike sprøsmål som nimah nevner, men det er kanskje helt helt feil tidspunkt å utvikle denne interessen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

nei hun tenker mer på at hun en gang aldri kommer til å finnes.at en dag kommer hun til å ligge på et sykehus kanskje og skrike fordi hun ikke vil dø.hun tenker ofte på dette så jeg vil så gjerne hjelpe henne.

Ingen ekspert på området, men magefølelsen min sier at jeg ville absolutt ikke gitt henne litteratur hverken om det ene eller det andre,enten det gjaldt reinkarnasjon,kristendom,andre religioner osv. Etter mitt syn trenger hun først og fremst å få snakke med noen om det som allerede er der inne i henne av tanker,redsler, følelser,forestillinger osv.Hun er så ung og har sikkert mer enn nok med det som allerede er inne i henne rundt dette emnet fra før av akkurat nå. Hun trenger noen voksne å snakke med,tror jeg. Jeg foreslo diakon,ungdomsprest,men det kan være helsesøster,rådgivere på skolen,psykologer,rådgivende sosionomer,eller et klokt voksent menneske.Jeg har vondt av denne unge jenta.Be henne snakke med den voksne personen hun har mest tillit til,så kan hun eller han diskutere med henne hvem de eventuelt vil ta kontakt med.

Dette minner meg om min egen ungdomstid. Jeg var 14 år gammel og skjønte jeg trengte hjelp.Mine egne foreldre var ikke de rette til å hjelpe meg,og det visste jeg.Jeg husker at jeg gikk til dem og sa at jeg trenger en psykolog.Kan dere hjelpe meg med å få det til? Jeg følte meg så svak den gangen husker jeg.Ydmyket og misslykket over å måtte krype til korset og innrømme at jeg ikke klarte å takle angstproblemene mine alene. I dag(håper ingen synes dette er klysete) er det et av de øyeblikkene jeg tenker tilbake på med ganske stor stolthet.Prøv om du kan formidle noe av denne stoltheten til henne hvis hun søker hjelp.Fortell henne at du er stolt av henne.Alt godt ønskes fra bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Hei!

Sliter med liknende tanker selv. Heldigvis går jeg fast til samtale. Det er enormt viktig! Du må få kjæresten din til å oppsøke psykolog eller fastlegen sin, slik at hun også kan prate ut og muligens også få medisin mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...