Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjokkerende!

"PÅ MANDAG begynner politiet ryddingen av Plata. Miljøet skal splittes, de narkomane skal oppholde seg andre steder. Beslutningen er fattet på politisk hold. Vi minnes Oslo for nær 35 år siden. Løsgjengerlovens §§ 16 og 18 ble opphevet 1. juli 1970, av et enstemmig storting. Oppstad tvangarbeidshus på Jæren ble tømt for uteliggere."

Kilde: http://www.dagbladet.no/kultur/2004/06/05/399700.html

Som om disse menneskene ikke har like stor rett til å være på Plata som alle andre.

Med vennlig hilsen

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Herregud, jeg trodde virkelig de hadde gitt opp å få rydda plata...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er ikke lenge til de brennmerker dem med nummer og gjerder dem inn langt inne i oslomarka.

Skrevet

Organisering er kanskje en god ide. Da kunne man bli enige om et sted som var sentralt nok, men ikke akkurat midt i glaninga. Med litt velvilje fra alle parter, burde dette kunne løses.

Skrevet

Organisering er kanskje en god ide. Da kunne man bli enige om et sted som var sentralt nok, men ikke akkurat midt i glaninga. Med litt velvilje fra alle parter, burde dette kunne løses.

De har da samme rett som alle andre til å oppholde seg på offentlige steder.

Gjest hvordan det er
Skrevet

Herregud, jeg trodde virkelig de hadde gitt opp å få rydda plata...

Turistsesongen begynner nå, vet du.

Gjest jippiii
Skrevet

Helt enig i at alle har lik rett til å oppholde seg på offentlig sted. Av hensyn til dem selv, synes jeg imidlertid de fortjener et annet sted å være. Synes man også skal ta med i betraktningen at platatilhengerne gjerne er sterkt beruset og til skremsel for andre som vanligvis ferdes i nærheten av den idylliske tottobua

Skrevet

Helt enig i at alle har lik rett til å oppholde seg på offentlig sted. Av hensyn til dem selv, synes jeg imidlertid de fortjener et annet sted å være. Synes man også skal ta med i betraktningen at platatilhengerne gjerne er sterkt beruset og til skremsel for andre som vanligvis ferdes i nærheten av den idylliske tottobua

Hei,

Joda, selvsagt burde tilbudet til dem vært bedre, men evt. flytting må være frivillig. Problemet her er hvis de blir fjernet ved tvang.

Med vennlig hilsen

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Turistsesongen begynner nå, vet du.

Ja, jeg vet det. Det er slik over alt. I Edinburgh finner du ikke narkomane i turistsesongen. reiser du utenom den er de overalt.

Skrevet

De har da samme rett som alle andre til å oppholde seg på offentlige steder.

Selvsagt har de det, men mitt innspill var snarere litt pragmatikk oppe i alle prinsippene.

Det er forståelig at mange opplever det ubehagelig å ha tungt narkomane rett ved siden av seg, samtidig som de narkomane selvsagt har samme rettigheter som andre borgere.

Så den litt vanskelige knuten kan løses opp ved å bruke pragmatikk.

Så slipper vi mere mas om saken, og alle kan bli fornøyd.

Gjest soldier
Skrevet

Hadde du fulgt med litt, så hadde du fått med deg at det politiet skal gjøre, er å hindre nyrekruttering nå i sommemånedene, og stoppe omsetning.

Ikke jage noen.

Gjest jippiii
Skrevet

Hei,

Joda, selvsagt burde tilbudet til dem vært bedre, men evt. flytting må være frivillig. Problemet her er hvis de blir fjernet ved tvang.

Med vennlig hilsen

Enig med deg der. Jeg tror imidlertid ikke det er nødvendig å benytte tvang dersom de får et bedre tilbud. Det ser ikke ut til at de trives så godt på plata at de ikke vil flytte på seg dersom gresset er grønnere på den andre siden.

Skrevet

Hvis du setter deg inn i saken, så vil du se at dette gjøres først og fremst for å forsøke å hindre nyrekrutering.

Plata har blitt et rekruteringssted for yngre mennesker med rusproblemer/sosiale problemer, og det finnes mange sterke meninger i ulike fagmiljøer som tilsier at miljøet på plata bør/må fjernes - hvis man ønsker å forebygge og bistå for de som enda ikke er fullstendig "hekta".

Skrevet

Hvis du setter deg inn i saken, så vil du se at dette gjøres først og fremst for å forsøke å hindre nyrekrutering.

Plata har blitt et rekruteringssted for yngre mennesker med rusproblemer/sosiale problemer, og det finnes mange sterke meninger i ulike fagmiljøer som tilsier at miljøet på plata bør/må fjernes - hvis man ønsker å forebygge og bistå for de som enda ikke er fullstendig "hekta".

Man fratar ikke mennesker deres rettigheter for å forhindre andre i å bli som dem.

laguna1365380434
Skrevet

Den er helt utrolig, måten narkomane blir behandlet på.Jeg blir trist av det.

Jeg leste innlegget i dagbladet, det var interesant. jeg visste forøvrig ikke hva som hadde skjedd for 35 år siden, det var nytt for meg.

Dessuten mener jeg at all argumentasjonen som går på at platamiljøet må flyttes grunnet rekrutteringsfare er bullshit..(Hvordan skulle disse menneskene kunne gi god "reklame" for "produktet" liksom?) Dette dreier seg om at enkelte er redd for at turistene skal ta anstøt av å se en narkoman! Men selvsagt er dette en agenda som gjør seg best innpakket i svada..

Jeg er oppgitt over måten Norge, i 2004, finner det passende å behandle syke og nedkjørte mennesker. det er skammelig, spør du meg.

Skrevet

Den er helt utrolig, måten narkomane blir behandlet på.Jeg blir trist av det.

Jeg leste innlegget i dagbladet, det var interesant. jeg visste forøvrig ikke hva som hadde skjedd for 35 år siden, det var nytt for meg.

Dessuten mener jeg at all argumentasjonen som går på at platamiljøet må flyttes grunnet rekrutteringsfare er bullshit..(Hvordan skulle disse menneskene kunne gi god "reklame" for "produktet" liksom?) Dette dreier seg om at enkelte er redd for at turistene skal ta anstøt av å se en narkoman! Men selvsagt er dette en agenda som gjør seg best innpakket i svada..

Jeg er oppgitt over måten Norge, i 2004, finner det passende å behandle syke og nedkjørte mennesker. det er skammelig, spør du meg.

Enig! Det er faktisk en skandale.

Med vennlig hilsen

laguna1365380434
Skrevet

Enig! Det er faktisk en skandale.

Med vennlig hilsen

Jepp. Jeg er ganske sikker på at dette kommer med i fremtidige historiebøker, under "skammelige ting som folk faktisk ga faen i når de slettes iukke burde" ;-)

Skrevet

Jepp. Jeg er ganske sikker på at dette kommer med i fremtidige historiebøker, under "skammelige ting som folk faktisk ga faen i når de slettes iukke burde" ;-)

Egentlig så burde de "bosette" seg foran Stortinget, for å fremvise manglende tilbud.

Gjerne sammen med de 26000 barnene som lever under fattigdomsgrensen.

Med vennlig hilsen

laguna1365380434
Skrevet

Egentlig så burde de "bosette" seg foran Stortinget, for å fremvise manglende tilbud.

Gjerne sammen med de 26000 barnene som lever under fattigdomsgrensen.

Med vennlig hilsen

Jepp..:-)

Men problemet er jo bare det at om du er fattig og/eller narkoman har du gjerne hendene fulle med å overleve og lite av både overskudd og tid.

Folk som har tid og overskudd til å tale mye av sin sak er ikke de med de verste sakene.

Folk som oss, som har sofa, gulostsmørbrød, tv og i det hele tatt alt vi trenger og mer til, burde derimot engasjere oss litt mer på vegne av andre, og innimellom huske at alle ikke har disse tingene, selv ikke i gamle Norge. Kanskje har de minst av alt ressuser og overskudd til å måtte forsvare&forklare seg.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...