Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som i noen år nå har plaget meg litt når jeg har lagt meg for å sove. Hvis jeg legger meg på venstre side opplever jeg at jeg "kjenner" pulsslagene. Hvis jeg kjenner etter 2-3 centimeter under venstre brystvorte så kjenner jeg en ganske kraftig og bred puls, og det er denne som slår tilbake når jeg ligger på denne siden. Ligger jeg på høyre side merker jeg lite, men også da kjenner jeg hjerteslagene kraftigere enn jeg gjorde tidligere, og det tar relativt lang tid til pulsen er nær nok hvilpuls til at jeg ikke merker den..

Foranledningen til dette er da jeg for ca. 3 år siden studerte i Tyskland. Under en stressende periode merket jeg til dette for første gang, og da jeg var hjemme hadde jeg ifølge legen høyt blodtrykk. Han syntes imidlertid ikke det var unormalt med høyt blodtrykk i en stressende eksamensperiode, og EKG-en var normal. Noen måneder senere var jeg hos legen igjen, og da hadde jeg normalt blodtrykk.

Jeg kan ikke huske om selve problemet når jeg ligger har vært der hele tiden, eller om det var borte akkurat i den perioden da jeg hadde normalt blodtrykk, men det har i hvert fall vært tilstede mesteparten av tiden.

Jeg er en mann på 26 og er ellers i OK form, har trent 2-3 ganger i uka i hele perioden (og tidligere).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149076-puls-til-besv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest syple

Det er nok ikke farlig og heller ikke helt uvanlig å kunne høre sine egne hjerteslag når man legger seg ned for å sove. Hvis du bekymrer deg for blodtrykket ditt, kan du få en ny legetime og få målt det igjen? Det er også mulig å få gå et helt døgn med blodtrykksapparat på deg, slik at blodtrykket kan bli registrert også når du legger deg og skal sove.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149076-puls-til-besv%C3%A6r/#findComment-950506
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Wafd.

Det du beskriver er et normalt fenomèn. Når du legger deg på v. side blir hjertets posisjon i forhold til brystveggen forandret, og spissen av hjertet (som representerer endel av forveggen av det kraftige v. hjertekammeret) kommer i nesten direkte kontakt med brystveggen. Dermed kan du meget lettere kjenne hjerteaksjonen, både når du legger hånden der, og hvis du bare kjenner etter brystveggens bevegelse mot underlaget.

Hvis v. hjertekammer er kraftigere enn normalt, f.eks. som følge av lengrevarig blodtrykksforhøyelse, vil dette fenomènet kunne bli mer merkbart. Få din lege til å sjekke ditt blodtrykk igjen.

Hvis alt finnes normalt, vil det være viktig at du slutter å kjenne etter. Du kan ellers bli så opptatt av dette at det utvikler seg til et problem for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149076-puls-til-besv%C3%A6r/#findComment-955067
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det er nok ikke farlig og heller ikke helt uvanlig å kunne høre sine egne hjerteslag når man legger seg ned for å sove. Hvis du bekymrer deg for blodtrykket ditt, kan du få en ny legetime og få målt det igjen? Det er også mulig å få gå et helt døgn med blodtrykksapparat på deg, slik at blodtrykket kan bli registrert også når du legger deg og skal sove.

Jeg har det samme,men har fått beskjeded om at det er helt normalt.Hvis du ligger på siden så hører du pulsen bedre og den blir kraftigere!!

Helt Normalt!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149076-puls-til-besv%C3%A6r/#findComment-966430
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...