Gå til innhold

borderline,sinne og innovervendt aggresjon - Laaaangt!!!


firebird1365380441

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Nå har jeg slitt med min borderline, samt sinne og innovervendt aggresjon i mange, mange år.Jeg er så LEI av å ha det på denne måten.Hvis livet mitt skal være slik som dette, hvilken vits er det da i å fortsette?

Selv om jeg er på vippen til å bli kraftig suicidal innimellom, forsøker jeg faktisk å komme meg på beina, holde hodet over vann, se framover.Jeg må jo komme meg over dette stadiet en eller annen gang.Jeg vil jo egentlig ikke dø....

Merkelig nok har behandling med ECT hjulpet meg.I hvert fall mot depresjonene...men etter depresjonene kommer ofte raseriet...og det vender jeg innover nå.Før vendte jeg det utover ; sparket, slo, truet folk, var fullstendig steinehakkegal!Jeg skadet meg den gangen også, og mye mer enn hva jeg gjør nå, mye mer alvorlig også.

Men jeg vil ut av dette mønsteret, jeg vil bli frisk...jeg vil ikke skade meg selv lenger...jeg sliter jo ut de som er rundt meg, folk ungår meg fordi jeg er så ustabil.JEG VIL IKKE HA DET SÅNN!!!!Men bedring skjer dessverre ikke over natta.

Heldigvis har jeg fått en psykolog som tør å gå i gang med intensiv og beinhard behandling.Nå er jeg i gang med DBT - "Dialectical Behaviour Therapy" - på Norsk;"Dialektisk Adferds Terapi" - en noe omstridt behandlingsform her i Norge, så vidt jeg har skjønt.Men jeg begynner å bli desperat og er villig til å prøve det aller meste som har et snev av fornuft i seg.

Om noen her inne har opplevd det samme som jeg har, som har hatt liknende problemer og blitt frisk, så vær så snill å svar på dette innlegget.Men spar meg for moralpjatt, vær så snill...det har jeg fått kilosvis av allerede.

NHD er selvsagt velkommen til å svare han også, om han kan komme med noen vettuge råd.

Jeg bruker Zoloft 150 mg i døgnet, men synes egentlig ikke det har noen god effekt.

Finnes det noen annen, helst stemningsstabiliserende medisin som kan ha bra effekt?Helst noe som ikke gir vektøkning.

Jeg vil UT fra psykehuset, leve mitt eget liv, klare meg sjøl, men foreløpig greier jeg meg alene i leiligheten min i max 4 døgn før jeg må inn igjen.Det er så lite verdig, føler jeg....Jeg vil jo så gjerne greie meg sjøl!

Er takknemlig for svar...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er mitt nick

Hei firebird!

Jeg har slitt med endel av de samme plagene som deg, og har også fått diagnosen ustabil pers. forst. (som en av mange). Har vært mye inn og ut av sykehus, og i dårlige perioder hatt store problemer med uttagering og alvorlig selvskading.

Jeg vil anbefale deg og revurdere medisinen du går på. Enkelte mennesker (inkludert meg og særlig endel av de som også grenser mot å ha en bipolar lidelse) kan faktisk bli mere aggressive, selvskadende og ustabile av ssri.

Jeg vil på det varmeste anbefale deg og forsøke stemningsstabiliserende medisin. Lamictal skal ikke gi vektøkning, men den medisinen jeg har vært aller mest fornøyd med, er Litium. Grunnen er at den virket veldig bra på aggresjon og selvskading. Har aldri mine daglige utbrudd lenger, skader meg ikke, er ikke aggresiv og for impulsiv, i tillegg til at litium har en forebyggende effekt når det gjelder selvmord. Som en pluss har jeg også blitt kvitt mine depresjoner og slitsomt oppstemte perioder.

Du får ikke økt matlyst av Litium, men du får økt tørste. Dvs du må passe på å drikke væske uten sukker. Jeg tror det er dette folk legger på seg av hvis de legger på seg av litium. Jeg har nå brukt litium i 1 1/2 år, og det siste året har jeg gått ned 30 kg i vekt (ved hjelp av riktig kosthold).

Sjekk opp med legen din, for det finnes jo mange alternativer innenfor stemingsstabiliserende medisiner. Grunnen til at jeg nevner litium spesiellt til deg er at jeg tror den kan ha veldig god effekt på endel av det borderlinere sliter med, den har faktisk en antiaggressiv effekt, som jeg ikke tror alle de andre slike medisiner har.

Jeg har ihvertfall fått et nytt liv, og jeg synes det er på tide at du får det også. Du har slitt lenge nok firebird!

Hilsen en som tenker på deg og vil deg alt godt.

Ps. Fortell litt om hvordan det går da, hvis du får prøve en slik type medisin. Ikke så rent sjelden gjør de underverker, men man må selvfølgelig jobbe med seg selv ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svar til Firebird og Dette er mitt nick

Jeg fikk tabletten Zyprexa og prøvde etter hvert Risperdal for dette, men de på attføringssenteret klaget like vel over at jeg svinget fra høyt til lavt, fra lavt til høyt.. Altså hadde store humørsvigninger..

Da jeg gikk på DPS sa jeg til overlegen at tablettene ikke hjalp, og det eneste som jeg merket av dem var en haug med bivirkninger og mye trøtthet etter at jeg hadde tatt dem om kvelden, men han mente på at tabletten hjalp en del og stabiliserte humøret mitt...

Noe som jeg ikke var enig i, noe som dem også sa til meg hjemme at tablettene ikke hadde noen innvirkning på meg i det hele tatt...

Har spurt om stemningstabiliserende, men de mente at at disse tablettene stabiliserte og var av denne sorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei firebird!

Etter å ha lest innlegget ditt, ble jeg sittende å tenke på to ting: for det første de tidligste innleggene jeg oppfattet at du skrev (der hvor du blant annet tok avstand fra rollen som pasient og ansvarsfraskrivelsen dette medførte), for det andre det avsnittet i innlegget ditt hvor du fraber deg "moralisering".

For å starte med det siste først: Hva innebærer egentlig "moralisering"? Er det å snakke om indre valg og det å ta styringen i sitt eget liv moralisering? Eller er det realistme? Jeg mener det siste - jeg tror at alvorlig selvskading er noe man må velge seg vekk fra - at det krever en indre forpliktelse mht å si nei til utagering. Jeg tror ikke at man enten "har" eller "ikke har" kontroll - jeg tror at kontroll er noe man kan "ta" i ulik grad - men at det å klare å forplikte seg selv til å slutte med selvskading innebærer å gi slipp på noe som har mange - og tildels tilsynelatende nyttige - funksjoner på kort sikt.

Da du skrev dine tidlige innlegg husker at jeg tenkte at du var litt "nyfrelst" (husker ikke om jeg kommenterte på det). Du fikk svært mange positive kommentarer på de første innleggene, men jeg husker at jeg tenkte at de sett fra min synsvinkel var litt for "flinke". Du skrev kun ut i fra den konstruktive siden av deg selv - og det fikk meg til å undres over hvilken forståelse du hadde av dine destruktive sider.

Når jeg leser innlegget ditt i dag, undres jeg igjen over hvilket forhold du har til din egen destruktivitet og "umodenhet" (nå er det vel noen som blir sinna fordi jeg bruker dette ordet...). Jeg "tror" ikke noe på at det eneste du "vil" er det konstruktive - jeg tror at det også er sider ved det destruktive og psyke som tilfredsstiller behov. Jeg tror at det er nødvendig å erkjenne og tolerere disse sidene hos seg selv før man kan velge seg vekk fra dem.

Håper det blir noe av det opplegget du skrev at du var blitt tilbudt for noen uker siden - og at du etterhvert får hjelp til å jobbe med dine konflikter fullstendig utenfor psykehusets vegger. Da kan du gradvis kanskje oppleve ekte frihet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Hei firebird!

Jeg har slitt med endel av de samme plagene som deg, og har også fått diagnosen ustabil pers. forst. (som en av mange). Har vært mye inn og ut av sykehus, og i dårlige perioder hatt store problemer med uttagering og alvorlig selvskading.

Jeg vil anbefale deg og revurdere medisinen du går på. Enkelte mennesker (inkludert meg og særlig endel av de som også grenser mot å ha en bipolar lidelse) kan faktisk bli mere aggressive, selvskadende og ustabile av ssri.

Jeg vil på det varmeste anbefale deg og forsøke stemningsstabiliserende medisin. Lamictal skal ikke gi vektøkning, men den medisinen jeg har vært aller mest fornøyd med, er Litium. Grunnen er at den virket veldig bra på aggresjon og selvskading. Har aldri mine daglige utbrudd lenger, skader meg ikke, er ikke aggresiv og for impulsiv, i tillegg til at litium har en forebyggende effekt når det gjelder selvmord. Som en pluss har jeg også blitt kvitt mine depresjoner og slitsomt oppstemte perioder.

Du får ikke økt matlyst av Litium, men du får økt tørste. Dvs du må passe på å drikke væske uten sukker. Jeg tror det er dette folk legger på seg av hvis de legger på seg av litium. Jeg har nå brukt litium i 1 1/2 år, og det siste året har jeg gått ned 30 kg i vekt (ved hjelp av riktig kosthold).

Sjekk opp med legen din, for det finnes jo mange alternativer innenfor stemingsstabiliserende medisiner. Grunnen til at jeg nevner litium spesiellt til deg er at jeg tror den kan ha veldig god effekt på endel av det borderlinere sliter med, den har faktisk en antiaggressiv effekt, som jeg ikke tror alle de andre slike medisiner har.

Jeg har ihvertfall fått et nytt liv, og jeg synes det er på tide at du får det også. Du har slitt lenge nok firebird!

Hilsen en som tenker på deg og vil deg alt godt.

Ps. Fortell litt om hvordan det går da, hvis du får prøve en slik type medisin. Ikke så rent sjelden gjør de underverker, men man må selvfølgelig jobbe med seg selv ved siden av.

Takk for svaret ditt.Jeg skal ta medisin spørsmålet opp med både legen og psykologen min i dag.Er ganske så bestemt på at jeg vil slutte med Zoloft og heller prøve Lamictal eller Litium.Blir man trøtt av disse to i begynnelsen?

Tørste skal jeg nok klare - og vann med isbiter og sitron oppi er jo kjempegodt.

Så fint at du har fått et så mye bedre liv etter ditt skifte av medisiner!Det fortjener du! Fortsatt lykke til!!!

Jeg skal holde deg oppdatert om hva som skjer framover.

*Klem* fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Takk for svaret ditt.Jeg skal ta medisin spørsmålet opp med både legen og psykologen min i dag.Er ganske så bestemt på at jeg vil slutte med Zoloft og heller prøve Lamictal eller Litium.Blir man trøtt av disse to i begynnelsen?

Tørste skal jeg nok klare - og vann med isbiter og sitron oppi er jo kjempegodt.

Så fint at du har fått et så mye bedre liv etter ditt skifte av medisiner!Det fortjener du! Fortsatt lykke til!!!

Jeg skal holde deg oppdatert om hva som skjer framover.

*Klem* fra

Jeg ble ikke trøtt av verken Litium eller Lamictal, men mener jeg har hørt at enkelte har blitt litt tung i kroppen i begynnelsen. Men hvis du har brukt antipsykotika før, og kjenner til den tungheten du får i kroppen av det, så er det nok ikke i nærheten av sammenlignbart engang! Jeg merket som sagt ingenting, og jeg får ofte bivirkninger av medikamenter.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...