Gå til innhold

Rådgivning Ang. A/B-Preparater

Anbefalte innlegg

Heisann ...

Jeg har ansvaret for sanitetsdelen på en ekspedisjon til NordKalotten hvorav vi ser nødvendigheten av å medbringe B evt. A preparater som en del av nødvendig beredskap i spesielle situasjoner.

Som B-Preparat har vi tenkt å benytte Paralgin Forte og som A-Preparat har jeg overveid Ketogan og Ketorax.

Jeg har vært i kontakt med Politi og Statens Helsetilsyn mtp. den juridiske delen og frakt av preparatene over landegresner samt. kvanta over tidpserioden vi beregner å være ute.

Det jeg lurer på er nødvendigheten av så kraftige preparater som inneholder virkestoffet Ketobemidon, hvordan disse evt. vil fungere mtp. på bivirkninger som nedsatt hjertefrekvens og lavere blodtrykk samtidig som en vi evt. ser oss nødt til å benytte eksempelvis Dextran som infusjon.

I første omgang vil vi prøve å komme i kontakt med lege dersom det skulle oppstå en situasjon hvor vi blir nødt til å gi smertestillende, men mtp. avstander til nærmeste ferdsvei samt avstander til mobile repeatere kan dette drøye ganske lenge.

Derav har jeg vurdert nevnte A-Preparater som kan doseres i intervaller på ca. 4 timer noe som gjør at vi har god tid til å komme i kontakt med lege.

I tillegg bør vi ha med oss noe lokalbedøvende for mindre operasjoner på ekstremiteter. Jeg tenkte i første omgang på Xylocain, men dette anbefales ikke. Har dere noen forslag ?

Til slutt noe som forebygger infeksjoner, Bacimycin er ypperlig for Gram + / - bakterier men kan ikke benyttes i øret pga. faren for døvhet siden dette inneholder Klorhexidin.

Har dere forslag til evt. salve ?

Håper dere kan ta dere tid til å besvare spørsmålene / komme med råd.

Mvh

Filip Poverud

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14912-r%C3%A5dgivning-ang-ab-preparater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Filip. Synes paralgin Forte og Ketogan stikkpiller er en bra kombinasjon. I situasjoner med nedsatt puste-evne, skal en være forsiktig med disse medisinene. Dette er sjelden problem hos bevisste pasienter uten lungeskader.

Synes personlig Xylocain er et bra lokalbedøvende middel, det er kun den varianten med adrenalin som ikke skal brukes på ekstremiteter som fingre og tær.

Ville nok tatt med noen tuber med Fucidin-salver.

Vil forøvrig tro at forsvaret har standard-løsninger som de bruker på slike ekspedisjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...