Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er mann 49 år som ble bypasoperert i 1992(tre årer), og ptca-behandlet i 94 da pulsåren på innsiden av brystveggen som ble brukt ved operasjonen gikk tett. Har familiær hyperkolestrolomi og behandles med 80 mg Zoccor daglig. Har dessuten de siste 2 årene blitt behandlet med Daonil, 2 tabl. daglig grunnet diabetes. Fikk i 99 Flutter og ble konvertert 5 ganger. 3 ganger med Konvert, 2 ganger ved direkte behandling via lysken direkte i hjertet.Ble abladert tidlig på høsten 99, men fikk tilbakefall, og ble konvertert 2 ganger før ny ablasjon feb. 2000. Har igjen fått flutter,(nov 2000) men vet ikke pr dags dato om evt ny konvertering eller ablasjon. Fikk Vera Carde (3 tabl daglig) av primærlegen, samt Marevan (5 x 2,5mg) og føler meg faktisk i fin form. Spm: Kan det være noen sammenheng mellom bypasoperasjonen og flutteren?

Bør jeg jobbe for ny ablasjon, når jeg nå føler meg i fin form? Er i 100% jobb.

Kan flutter ha innvirkning på hjetefunksjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14916-bypassablasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Pere2.

Det er sannsynlig sammenheng mellom koronarsykdommen og tendensen til flutter, selv om flutter ofte oppstår uten noen form for annen hjertesykdom.

Flutter betyr at forkamrene går med en frekvens på 250-350 pr. minutt. Hjertekamrene kan i ekstreme tilfeller følge denne takten, men som regel blir pulsen (hjertekamrenes frekvens) vesentlig langsommere, alt fra 2:1 overledet (flutter på 300 ville gi puls på 150), til alle grader av forhold : 3:1, 4:1 o.s.v., og hos endel er det forskjellige intervall mellom pulsslagene, slik at pulsen blir helt uregelmessig (og ligner det vi ser ved forkammerflimmer).

Hvis det er mulig å gjøre ytterligere en ablasjon av en flutter-krets vil det være enfordel, idet rask aksjon vil påvirke såvel for- som hjertekamre i negativ retning : muskulaturen blir etterhvert omdannet og litt degenerert, og kamrene vil kunne utvide seg på lengre sikt. Veracard vil øke blokkaden ved slik rytme, med den følge at hjertekammerpulsen blir langsommere, men vil ikke gi omslag til normalrytme, eller virke forebyggende for eventuelle nye flutteranfall.

Ta situasjonen opp med den kardiologiske avdelingen du er blitt behandlet ved tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14916-bypassablasjon/#findComment-71459
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...