Gjest kneipbrød Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 jeg er blitt anklagd for å ikke ha betalt husleie i 5 måneder og har mottat en innbetalings giro på 30.000kr. jeg vil ikke gå innpå detaljer, men tingen her er at dette ikke er sant og alt jeg faktisk skylder er 950kr for en strøm regning. jeg har betalt husleie og har reist søksmål mot husverten for utpressing, og nå skal vi inn til retten. hvor langt kommer husverten egentlig med dette? ingen har noen som helst dokumentasjon på innbetalinger som er gjort oss i mellom, bortsett fra at jeg har en ugyldig leiekontrakt med ugyldige underskrifter. (dokumentforfalskning som jeg også har annmeldt verten for) jeg er ikke ute etter å tyne verten for penger så hvor langt kommer verten egentlig i denne saken? jeg skal heller gi ham disse 950kr på bordet der og da, men ikke faen om jeg skal betale de 30.000kr som bare er rent påfunn. verre blir jo det for han ang. dokumentforfalskingen. noen som har vært borti en slik situasjon før? eller har noen gode råd til meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menst jeg venter på sommeren Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Har du betalt han over bordet? Har du ikke betalt via bank? Da har du et problem, da det blir ord mot ord... har du vitner? eller lignende? HAr vært bort i lignenede, men man kommer ikke til å vinne frem uten dokumentasjon.... Begynner å lure på om det er xhusverten min du har bodd hoss... Der var det tilogmed kikkehull over dysjen:) Men uansett, så kommer jo forliksrådet (regner med at dere må innom der først) til å se objektivt på saken, og da bør man nesten ha litt dokumenterte papirer (som viser at du snakker sant) og det bør huseier og ha! Gjett om jeg føler med deg da? Husverter fra Helvete har jeg hatt nok av! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swix Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Du betaler vel ikke kontant? I såfall hadde jeg heller trodd på husverten din enn deg. Har alltid betalt gjennom bank og skrevet husleige på informasjon. Gjød det neste gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kneipbrød Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Har du betalt han over bordet? Har du ikke betalt via bank? Da har du et problem, da det blir ord mot ord... har du vitner? eller lignende? HAr vært bort i lignenede, men man kommer ikke til å vinne frem uten dokumentasjon.... Begynner å lure på om det er xhusverten min du har bodd hoss... Der var det tilogmed kikkehull over dysjen:) Men uansett, så kommer jo forliksrådet (regner med at dere må innom der først) til å se objektivt på saken, og da bør man nesten ha litt dokumenterte papirer (som viser at du snakker sant) og det bør huseier og ha! Gjett om jeg føler med deg da? Husverter fra Helvete har jeg hatt nok av! ja jeg har vitner om at jeg har betalt, men som sagt ingen dokumentasjon. vi gjorde en avtale om at den 1 i hver måned skulle den være betalt enten han kom ned til meg eller jeg opp til han. vi skulle liksom føre det på papir, men det ble ikke holdt slik som avtalt. vi kom kjempe godt overens i de 7 månedene vi bodde der og vi flyttet grunnet leksje i taket ++ som aldri ble fikset. etter det brøt helvete løst. kansje krever han penger for å fikse leksjen?? han har hatt noen venner av meg boende hos seg og de flyttet av samme grunn og de og skal til retten med det samme. han krever dem for samme summen tror jeg + litt til. der er det heller ingen dokumentasjon å vise fram så vidt jeg vet. er så forbanna og hadde det vært opp til meg så hadde jeg kverket han selv. han kom på døren min og på jobben min med trusler og der har jeg vitner, men holder det? han er skikkelig sleip!!! ord mot ord..hva vil det si? at rettsak bare er tap av tid? men hvordan kunne han gå til ett inkassobyrå og kreve meg for penger? må en ikke kunne vise dok. for å bruke ett firma for å kreve penger? det virker jo nesten som om hvem som helst kan kreve hva som helst for tiden. det burde jo vært ulovlig vel? jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg bør eller kan gjøre. hva gjorde du? og hva kom du fram til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Har du ikke dokumentasjon på at du har betalt husleie? Ikke kvitteringer eller noe? Hvordan har dere gjort opp? Vet ikke hvordan dette vil gå, men regner med at det blir en sak for forliksrådet. Har du leid et annet sted før uten problemer så kan det tale til din fordel om du kan få gode referanser av tidligere utleiere, kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 ja jeg har vitner om at jeg har betalt, men som sagt ingen dokumentasjon. vi gjorde en avtale om at den 1 i hver måned skulle den være betalt enten han kom ned til meg eller jeg opp til han. vi skulle liksom føre det på papir, men det ble ikke holdt slik som avtalt. vi kom kjempe godt overens i de 7 månedene vi bodde der og vi flyttet grunnet leksje i taket ++ som aldri ble fikset. etter det brøt helvete løst. kansje krever han penger for å fikse leksjen?? han har hatt noen venner av meg boende hos seg og de flyttet av samme grunn og de og skal til retten med det samme. han krever dem for samme summen tror jeg + litt til. der er det heller ingen dokumentasjon å vise fram så vidt jeg vet. er så forbanna og hadde det vært opp til meg så hadde jeg kverket han selv. han kom på døren min og på jobben min med trusler og der har jeg vitner, men holder det? han er skikkelig sleip!!! ord mot ord..hva vil det si? at rettsak bare er tap av tid? men hvordan kunne han gå til ett inkassobyrå og kreve meg for penger? må en ikke kunne vise dok. for å bruke ett firma for å kreve penger? det virker jo nesten som om hvem som helst kan kreve hva som helst for tiden. det burde jo vært ulovlig vel? jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg bør eller kan gjøre. hva gjorde du? og hva kom du fram til? Send et brev til inkassobyrået der du klager på kravet. (Innsigelse) De kan ikke kreve pengene fra deg så lenge den innsigelsen ikke er behandlet. Ikke betal og kontakt forbrukerrådet eller leieboerforeningen. Kanskje bør du alliere deg med de andre som har leid av han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kneipbrød Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Du betaler vel ikke kontant? I såfall hadde jeg heller trodd på husverten din enn deg. Har alltid betalt gjennom bank og skrevet husleige på informasjon. Gjød det neste gang. tro meg jeg har lært, men dette var en bekjent fra familien og jeg trodde ikke det skulle ende slik siden vi alltid har kjent hverandre. nå betaler jeg alltid pr. giro *evig forbanna* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kneipbrød Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Har du ikke dokumentasjon på at du har betalt husleie? Ikke kvitteringer eller noe? Hvordan har dere gjort opp? Vet ikke hvordan dette vil gå, men regner med at det blir en sak for forliksrådet. Har du leid et annet sted før uten problemer så kan det tale til din fordel om du kan få gode referanser av tidligere utleiere, kanskje? har alldri hatt problemer i andre leie forhold, så hvis det kan hjelpe med referanser fra tidligre husverter så gjør jeg det. vet ikke hvordan dette arter seg heller, men forhåpentligvis trekker han det tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kneipbrød Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Send et brev til inkassobyrået der du klager på kravet. (Innsigelse) De kan ikke kreve pengene fra deg så lenge den innsigelsen ikke er behandlet. Ikke betal og kontakt forbrukerrådet eller leieboerforeningen. Kanskje bør du alliere deg med de andre som har leid av han. vi har snakket om det, men de er like sjokket som meg og vet heller ikke hva de skal gjøre. jeg skrev klage til inkassobyrået, men etter masse om og men så fikk jeg tilbake ett skriv om at saken gikk videre til forliksrådet. vet ikke hva dette innebærer, men jeg skal prøve å skrape fram alt jeg har fra den tiden jeg bodde der. skal ta han med nebb og klør om det er det som må til!! *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andor Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Har du ikke dokumentasjon på at du har betalt husleie? Ikke kvitteringer eller noe? Hvordan har dere gjort opp? Vet ikke hvordan dette vil gå, men regner med at det blir en sak for forliksrådet. Har du leid et annet sted før uten problemer så kan det tale til din fordel om du kan få gode referanser av tidligere utleiere, kanskje? Ein tommelfingerregel er at ein ikkje bør gå til søksmål for mindre enn 100.000 kr. Utfallet er i alle fall usikkert, og du risikerer faktisk å bli dømd til å betale motpartens sakskostnader. Don't do it! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 vi har snakket om det, men de er like sjokket som meg og vet heller ikke hva de skal gjøre. jeg skrev klage til inkassobyrået, men etter masse om og men så fikk jeg tilbake ett skriv om at saken gikk videre til forliksrådet. vet ikke hva dette innebærer, men jeg skal prøve å skrape fram alt jeg har fra den tiden jeg bodde der. skal ta han med nebb og klør om det er det som må til!! *sukk* Tror det er lurt om du får med deg det du har av vitner til å si noe eller skrive noe i forbindelse med møtet i forliksrådet. (Hør hva som er vanlig praksis, jeg aner ikke) Ihvertfall tidligere smertefrie leieforhold kan tale til din fordel om du kan få de til å skrive referanse. Har du tatt ut store summer samme dag som du betaler husleie så kan jo det være en liten indikasjon på at det er sannsynlig at du har betalt husleie, men noe bevis er det jo ikke. Hvis det er som jeg skriver så kan du jo ta med kontoutskrift. Uansett så har utleier gjort store feil i fremgangsmåten sin når det gjelder måten han krever inn pengene på, så det kan hende at det vil ødelegge saken hans. Tror uansett bevisbyrden ligger på hans skuldre. Hør med jussbuss eller andre som driver med gratis jusshjelp så får du en bedre vurdering av problemstillingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kneipbrød Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Ein tommelfingerregel er at ein ikkje bør gå til søksmål for mindre enn 100.000 kr. Utfallet er i alle fall usikkert, og du risikerer faktisk å bli dømd til å betale motpartens sakskostnader. Don't do it! at jeg har/skal saksøke ham har ikke noe med penger å gjøre. jeg skal ta ham for dok.forfalskning og div. trusler som han kom med på jobben i kunders favør og i mitt private hjem. han har fått annmeldelsen fra politiet og har kommmet med fler trusler. søksmål er kanskje å ta litt hardt i men må jeg så må jeg. men det er bare det at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre eller har i vente. derfor håper jeg på bra tips fra dere=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kneipbrød Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Tror det er lurt om du får med deg det du har av vitner til å si noe eller skrive noe i forbindelse med møtet i forliksrådet. (Hør hva som er vanlig praksis, jeg aner ikke) Ihvertfall tidligere smertefrie leieforhold kan tale til din fordel om du kan få de til å skrive referanse. Har du tatt ut store summer samme dag som du betaler husleie så kan jo det være en liten indikasjon på at det er sannsynlig at du har betalt husleie, men noe bevis er det jo ikke. Hvis det er som jeg skriver så kan du jo ta med kontoutskrift. Uansett så har utleier gjort store feil i fremgangsmåten sin når det gjelder måten han krever inn pengene på, så det kan hende at det vil ødelegge saken hans. Tror uansett bevisbyrden ligger på hans skuldre. Hør med jussbuss eller andre som driver med gratis jusshjelp så får du en bedre vurdering av problemstillingen. tusen takk for inleggene dine og jeg skal undersøke litt. han skal ikke slippe så lett unna!! vet du om noen nett steder jeg finner noen som driver med gratis juss? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 tusen takk for inleggene dine og jeg skal undersøke litt. han skal ikke slippe så lett unna!! vet du om noen nett steder jeg finner noen som driver med gratis juss? http://www.jus.uio.no/jussbuss/ Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andor Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 at jeg har/skal saksøke ham har ikke noe med penger å gjøre. jeg skal ta ham for dok.forfalskning og div. trusler som han kom med på jobben i kunders favør og i mitt private hjem. han har fått annmeldelsen fra politiet og har kommmet med fler trusler. søksmål er kanskje å ta litt hardt i men må jeg så må jeg. men det er bare det at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre eller har i vente. derfor håper jeg på bra tips fra dere=) Nå byrjar jo dette å likne på ei straffesak, men i så fall er det staten som skal føre henne, og ikkje den fornærma parten. Dersom trugsmåla vedkomande har framsett er vitnefaste, kvalifiserer dei kanskje til ei bot. Men dokumentfalsk, og utan dokumenmtasjon? Då har du rimelegvis eit bevisproblem. Det høyrest ut som ei vanskeleg sak å vinne fram med, men om du har flaks kan du vel råke på ein heiderleg advokat som rår deg til å gjeva opp prosjektet. Det er betre å betale 30.000 kr for mykje enn t.d. det doble eller tredoble. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 tusen takk for inleggene dine og jeg skal undersøke litt. han skal ikke slippe så lett unna!! vet du om noen nett steder jeg finner noen som driver med gratis juss? Ville prøvd disse sidene: http://www.lbf.no/ (Leieboerforeningen) http://forbrukerportalen.no/ (Forbrukerrådet med mer) http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html (Husleieloven) http://search.kvasir.no/query?q=Forliksr%E5det&submit=S%F8k&what=no (Forliksrådet - diverse linker) http://www.jus.uio.no/jussbuss/ (Jussbuss) http://www.fri-rettshjelp.no/ (Fri rettshjelp) Alle linkene er funnet ved å søke i http://www.kvasir.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vincent Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Dette er et snodig innlegg, og ikke lett å forstå siden du blander sakene sammen. Saksgangen ved manglende husleiebetaling er klinkende klar. Utleier kan kreve deg utkastet - dersom utleier har oppfylt lovens krav om varsel. Hvis kravene er tilstede og du fortsatt ikke betaler kan utleier gå til Namsmannen for å begjære deg utkastet. Du får en ny frist fra Namsmannen, og kan da bestride kravet. Har du ingen dokumentasjon på betaling ligger du heller dårlig an. Du sier ingenting å innlegget ditt om disse detaljene og da er det umulig å svare deg saklig. Hvis du kan dokumentere at utleier har forfalsket kontakt/underskrifter osv. er rett innstans politiet. Det vil si at du bør anmelde utleier for dokumentfalsk og begjære ham straffet/bøtelagt. Da blir dette er straffesak for påtalemyndigheten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 at jeg har/skal saksøke ham har ikke noe med penger å gjøre. jeg skal ta ham for dok.forfalskning og div. trusler som han kom med på jobben i kunders favør og i mitt private hjem. han har fått annmeldelsen fra politiet og har kommmet med fler trusler. søksmål er kanskje å ta litt hardt i men må jeg så må jeg. men det er bare det at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre eller har i vente. derfor håper jeg på bra tips fra dere=) Hva mener du med at han kom med trusler på jobben i kunders favør? Mener du kunders påhør? (Måtte bare pirke litt) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kneipbrød Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hva mener du med at han kom med trusler på jobben i kunders favør? Mener du kunders påhør? (Måtte bare pirke litt) ja jeg mente selvsagt påhør=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 ja jeg mente selvsagt påhør=) Ikke meningen å pirke ytterligere, men sier det alikevel i tilfelle du ikke vet det. Hvis du holder piltasten til venstre på tastaturet ditt nede samtidig som du skriver får du stor bokstav. Ellers ville jeg gjort som Sør anbefaler, å kontakte Jussbuss. Å bruke advokat på dette, kan komme til å koste mer enn det smaker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.