Gå til innhold

Slim i lungene/nedsatt lungekapasitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 30 år gammel mann som de siste månedene har kremtet opp en del slim. Når jeg ligger lodrett føler jeg etter en liten stund en litt surklende følelse og kremter opp mer normalfarget slim. Var hos legen og der fikk jeg 80% på et mål på lungekapasitet. Minimal bedring med astmamedisin. Bestefar døde av emfysem da han var 60. Legen mente jeg skulle måle igjen til høsten, men nå er jeg blitt litt urolig, og lurer på om jeg bør vente så lenge. (For et år siden hadde jeg også av og til uregelmessig hjerterytme og litt vondt i brystet, men dette har gått over. Også litt plaget av luft i magen og hyppig vannlating. Har aldri røyket fast. Har litt dyre/pollenallergi)

Er det fare for at jeg kan lide av emfysem eller kreft i lungene? Bør jeg vente til høsten (4 mnd) med videre undersøkelser?

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege
Skrevet

-agathon

Jeg er enig med deg. Jeg ville selv foretrukket en noe raskere oppfølging. I første omgang kanskje lunge-rtg. og spes. hvis usikre funn her, henvisning til lunge-lege.

Du sier ikke noe om du er eller har vært røyker. Heller ikke om yrke ditt har utsatt deg for dårlig, forurenset luft o.l. De siste tingene er de vanligste medvirkende årsaker til bronkitter med kronisk preg og emfysem.

Men som du forstår av dette, mener jeg en mer grundig utredning er på sin plass. Lykke til!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...