Gå til innhold

bo alene


lonelygirl

Anbefalte innlegg

Jeg trenger sårt noen...tja...tips, råd osv. Jeg planlegger å flytte for meg selv, men sliter litt med økonomien. Jeg får trygdepenger og kan evt få stipend. Til sammen må jeg klare meg på 9000 kr i måneden inkl. husleie og alt. Vil dette gå? Er det noen som bor for seg selv som kan fortelle hva du klarer deg på?

Trenger sårt litt informasjon...er så klar for å flytte ut av reiret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bare en

9000,-kr i mnd skal du klare deg på.

Minste taksten for å leve er pr i dag 4000,-kr i mnd. Disse pengene skal dekke alt bortsett fra husleie og strøm.

Jeg lever for 8900,-kr i mnd og det går helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria81

Jeg vet om andre folk som har søkt om bostøtte og har fått invilget dette... Man søker om det to ganger i året, og du må også ha en dokumentert leiekontrakt for å legge det fram...

Vet ikke om du finner noe om bostøtte under denne linken eller om det er aktuelt for deg, men jeg legger ut linken for det:

http://home.c2i.net/afo-oslo/bruker.html

Her legger jeg også ut andre linker som muligens kan være aktuelle for deg (hvis du er interessert):

http://www.skadesiden.no/bostotte.htm

http://www.husbanken.no/PORTALER/TJENESTER.NSF/FILE/BB8850432A9581ECC1256C5C00328FEB/$File/hb9s01.doc

http://www.ung.no/art/?id=70&shw=FLYTTE

Håper at disse linkene var til hjelp for deg og at du fikk nytte av informasjonen

Ønsker deg lykke til med boligjakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soliur

hei!!

det klarer du fint!! jeg er student og får 8000 i mnd, egentlig mindre, siden utgifter med bøker osv. MEN det går helt fint, det er bare å prior riktig. Prøv å hamstre nå¨r det er billig, handle ris ol på utlendings-butikker, rema 1000....går ann å være lykkelig og fattig!! så lenge man klarer seg, og det gjør du på 9000!!! :)

lykke til og nyt friheten med å bo alene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Som tommelfingerregel bruker man ca. 1/3 av nettoinntekten på mat. Du får det ikke fett, med 3000,- i husleie, 3000,- til mat og drikke, og 3000,- til alt annet. I dagliglivet går det bra, men så vil du på ferie o.s.v :-)

Man må trives der man skal bo, så ikke ta hva som helst, men jeg ville leid noe lite og billig i begynnelsen. Hvis du ser du får ok råd, kan du flytte til noe dyrere?

Også må du tenke på at boligen ligger i nærheten av venner og alt annet du vil komme deg til.Selv om du får lavere leie usentralt, bruker du fort opp de pengene på reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen tusen takk for mange gode svar. DOL hjelper på så mangt:=)

Dere har nå hjulpet meg til å bestemme meg for å flytte så sant jeg får stipend. Takk:=)

Spesielt takk for linker, Victoria. Du bor for deg selv, sant? Hva slags inntekter får du?

Tar gjerne imot flere tips om det er noen som har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tommelfingerregel bruker man ca. 1/3 av nettoinntekten på mat. Du får det ikke fett, med 3000,- i husleie, 3000,- til mat og drikke, og 3000,- til alt annet. I dagliglivet går det bra, men så vil du på ferie o.s.v :-)

Man må trives der man skal bo, så ikke ta hva som helst, men jeg ville leid noe lite og billig i begynnelsen. Hvis du ser du får ok råd, kan du flytte til noe dyrere?

Også må du tenke på at boligen ligger i nærheten av venner og alt annet du vil komme deg til.Selv om du får lavere leie usentralt, bruker du fort opp de pengene på reise.

Det hørtes mye ut å bruke 3000 kr i måneden påå mat?

Selv er jeg spiseforstyrret,. så det kan enten bli høye utgifter eller veldig få utgifter i mat. Kommer litt an på. Men da må jeg liksom prioritere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9000,-kr i mnd skal du klare deg på.

Minste taksten for å leve er pr i dag 4000,-kr i mnd. Disse pengene skal dekke alt bortsett fra husleie og strøm.

Jeg lever for 8900,-kr i mnd og det går helt greit.

Men får du mulighet til å leve ved siden av? Være sosial osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria81

Tusen tusen takk for mange gode svar. DOL hjelper på så mangt:=)

Dere har nå hjulpet meg til å bestemme meg for å flytte så sant jeg får stipend. Takk:=)

Spesielt takk for linker, Victoria. Du bor for deg selv, sant? Hva slags inntekter får du?

Tar gjerne imot flere tips om det er noen som har!

Jeg forlovet meg før jeg flyttet hjemme fra i fjor høst.

Har vært samboer med forloveden min i snart ett år, og vi klarer oss bra..

Jeg får midlertidig ufør som inntekt hvor dem trekker en del % av skatt. Vi klarer oss bra for det selv om vi ikke har mye med penger...Hvordan inntekter har du?

Det er mange andre som legger inn en søknad om bostøtte hvis man ikke har mye penger nok til å bo for seg selv på egen hånd..Selv har jeg ikke lagt inn en slik søknad fordi jeg ikke har behov for bostøtte

Bostøtte vil si at du får dekket kun utgiftene til husleie og strøm fra boligkontoret, men du må vedlegge fram en skriftelig leiekontrakt slik at dem ser de faktiske kostnadene til bolig...

Vet i allefall at man kan søke om det en gang om våren og en gang om høsten. Tror at søknadsfristen er 1. september nå i høst...

Ellers så har sikkert ditt lokale boligbyggelag i byen din noen ungdomsboliger som man kan sende en søknad om, men da må du ha kunne skaffet en viss sum i depositum, før du evt. undertegner kontrakta...

I byen der hvor jeg bor har boligbyggelaget noen ungdomsboliger som dem leier ut til ungdom fra 18 - 30år...

Det kan jo være en god ide, og undersøke litt i nærheten der hvor du bor om det finnes slike ungdomsboliger...

Uansett så vil jeg ønske deg lykke til med boligjakten!

Håper at du finner en løsning på dette + at det ordner seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 9000,- i måneden skulle du ha gode muligheter til å klare deg. Det blir ikke fett, men heller ikke fullstendig smalhals. (Er man alene og svært sparsommelig kan man klare å leve av 3000,- per mnd. pluss husleie.

Sett lave krav til bolig, men ikke så lave at du ikke kan trives. Jo mindre husleie, jo mer igjen til andre ting. Tenk transportutgifter som en del av husleien når du vurderer total boligpris. Betaler du strøm i tillegg kan en billig dårlig isolert hybel for bli dyr.

Sett minst 10% av inntekten din inn på en sparekonto hver mnd. La det gjerne gå automatisk. Gjør det vanskelig for deg selv å komme til pengene på sparekontoen. Da vil du etter hvert bygge opp en økonomisk buffer.

Sett spørsmål ved alle ting du tror du MÅ ha. Må du egentlig det? Det er også mange ting man kan vente med å kjøpe.

Lag et budsjett. Sett av penger til regninger og utgifter du vet vil komme. Hvis du er forsiktig med pengene i begynnelsen av en utbetaling, blir det ikke så trangt mot slutten. Da slipper man å føle at man har dårlig råd.

ALDRI kjøp på avbetaling. IKKE bruk eller ha kredittkort.

Med god planlegging og prioritering trenger du ikke føle deg fattig eller at det ikke er penger igjen til å leve. Selv om det ikke akkurat er fett.

Og for all del. Ha ordnede leieforhold og anstendig utleier. Standardkontrakter finnes. Du kan sikkert finne gode råd og tips her på nettet.

Å flytte ut kan ha sin økonomiske pris. Du må sikkert gi avkall på en del ting. Men det er det sansyligvis verdt når du tenker på friheten du får tilbake.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 9000,- i måneden skulle du ha gode muligheter til å klare deg. Det blir ikke fett, men heller ikke fullstendig smalhals. (Er man alene og svært sparsommelig kan man klare å leve av 3000,- per mnd. pluss husleie.

Sett lave krav til bolig, men ikke så lave at du ikke kan trives. Jo mindre husleie, jo mer igjen til andre ting. Tenk transportutgifter som en del av husleien når du vurderer total boligpris. Betaler du strøm i tillegg kan en billig dårlig isolert hybel for bli dyr.

Sett minst 10% av inntekten din inn på en sparekonto hver mnd. La det gjerne gå automatisk. Gjør det vanskelig for deg selv å komme til pengene på sparekontoen. Da vil du etter hvert bygge opp en økonomisk buffer.

Sett spørsmål ved alle ting du tror du MÅ ha. Må du egentlig det? Det er også mange ting man kan vente med å kjøpe.

Lag et budsjett. Sett av penger til regninger og utgifter du vet vil komme. Hvis du er forsiktig med pengene i begynnelsen av en utbetaling, blir det ikke så trangt mot slutten. Da slipper man å føle at man har dårlig råd.

ALDRI kjøp på avbetaling. IKKE bruk eller ha kredittkort.

Med god planlegging og prioritering trenger du ikke føle deg fattig eller at det ikke er penger igjen til å leve. Selv om det ikke akkurat er fett.

Og for all del. Ha ordnede leieforhold og anstendig utleier. Standardkontrakter finnes. Du kan sikkert finne gode råd og tips her på nettet.

Å flytte ut kan ha sin økonomiske pris. Du må sikkert gi avkall på en del ting. Men det er det sansyligvis verdt når du tenker på friheten du får tilbake.

Lykke til!

Tusen takk for mange gode råd. De kommer meget godt med!

Setter pris på alt som kan hjelpe/informere meg. *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlovet meg før jeg flyttet hjemme fra i fjor høst.

Har vært samboer med forloveden min i snart ett år, og vi klarer oss bra..

Jeg får midlertidig ufør som inntekt hvor dem trekker en del % av skatt. Vi klarer oss bra for det selv om vi ikke har mye med penger...Hvordan inntekter har du?

Det er mange andre som legger inn en søknad om bostøtte hvis man ikke har mye penger nok til å bo for seg selv på egen hånd..Selv har jeg ikke lagt inn en slik søknad fordi jeg ikke har behov for bostøtte

Bostøtte vil si at du får dekket kun utgiftene til husleie og strøm fra boligkontoret, men du må vedlegge fram en skriftelig leiekontrakt slik at dem ser de faktiske kostnadene til bolig...

Vet i allefall at man kan søke om det en gang om våren og en gang om høsten. Tror at søknadsfristen er 1. september nå i høst...

Ellers så har sikkert ditt lokale boligbyggelag i byen din noen ungdomsboliger som man kan sende en søknad om, men da må du ha kunne skaffet en viss sum i depositum, før du evt. undertegner kontrakta...

I byen der hvor jeg bor har boligbyggelaget noen ungdomsboliger som dem leier ut til ungdom fra 18 - 30år...

Det kan jo være en god ide, og undersøke litt i nærheten der hvor du bor om det finnes slike ungdomsboliger...

Uansett så vil jeg ønske deg lykke til med boligjakten!

Håper at du finner en løsning på dette + at det ordner seg...

Jeg får trygdepenger. Dvs at jeg i ett år nå har fått rehab.penger, men har søkt om atføring nå, og håper jeg får det. I såfall får jeg en minstesum på 6000 kr, og i tillegg kan jeg få stipend på 3200 kr. Jeg har sett på linkene du ga meg og de har kommet godt til nytte. Har sendt noen mailer rundt omkring. Takk:=)

Vet du noe mer om disse ungdomsboligene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sommernissen

Dette forumet er kanskje ikke det rette å spørre om dette på, men jeg er desperat...

Hei,

Hvor i landet bor du? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Det hørtes mye ut å bruke 3000 kr i måneden påå mat?

Selv er jeg spiseforstyrret,. så det kan enten bli høye utgifter eller veldig få utgifter i mat. Kommer litt an på. Men da må jeg liksom prioritere..

50,- per dag på middag, og 50,- til alt annet, drikke, frukt, pålegg, tyggemummi o.s.v. Mye penger, og det går an å leve billigere, men det er lett å bruke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50,- per dag på middag, og 50,- til alt annet, drikke, frukt, pålegg, tyggemummi o.s.v. Mye penger, og det går an å leve billigere, men det er lett å bruke så mye.

Jah..det vet jeg og...handler jo en del for meg selv selv om jeg bor hjemme, og det blir fort mange lapper...*skit*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria81

Jeg får trygdepenger. Dvs at jeg i ett år nå har fått rehab.penger, men har søkt om atføring nå, og håper jeg får det. I såfall får jeg en minstesum på 6000 kr, og i tillegg kan jeg få stipend på 3200 kr. Jeg har sett på linkene du ga meg og de har kommet godt til nytte. Har sendt noen mailer rundt omkring. Takk:=)

Vet du noe mer om disse ungdomsboligene?

Jeg vet at man har ungdomsboliger i de forskjellige byene, men jeg vet ikke hvilken by du er i fra...

Derfor legger jeg ut bare noen generelle linker til litt informasjon om disse boligene:

http://www.tromso.kommune.no/index.db2?id=1289&nyhetsarkiv=&dosok=&doadv=

http://www.bblnett.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=3600

http://www.boligbyggelaget.no/sbbl_2003/ubs/tjens.htm

http://www.aremark.kommune.no/bo_i_aremark/ungdomsboliger/

http://www.hobbl.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=2037

http://www.hobbl.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=1076

http://www.pilotprosjektsalg.no/html/prosjekter.html

Prøvde å også å finne noe under Oslo, men det var veldig vanskelig...

Håper at du fikk mer informasjon om disse boligene via disse linkene... Det er linker fra forskjellige byer i dette landet...

Lykke til med boligjakten!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...