Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er mann 53 år 187cm og 95kg. For 6 mnd siden fikk jeg utblokket en åre til hjertet og innsatt stend. Det var ikke konstatert hjerteinfarkt. Jeg tar følgende medisiner: Morgen 75mg AlbylE, 50mg Selo-Zok og 75mg Plavix (skal tas 11 mnd). Kveld: 40mg Pravachol. Ved innleggelse hadde jeg 5,8 i kolesterol, og ved 3mnd-konsultasjon på sykehuset var det 3,8. Jeg tok arbeids-ekg og alt ble konstatert ok. Jeg plages imidlertid med brystsmerter/klump/knyttneve høyt oppe i halsen/brystet, spesielt ved høyt stressnivå og anstrengelser. Jeg har prøvd nitroglyserin, men det hjelper intet, og det er vel etgodt tegn på at det ikke er noe med hjertet? Men disse plagene gjør at min livssituasjon klart er svekket. Jeg har tatt dette opp med leger både på sykehus og fastlege, og svaret er at dette vil bedres over tid. Jeg er imidlertid utolmodig. Ser at spesielt Selo-Zok og Pravachol kan gi såkalte brystsmerter. Vil dette være medisiner man må ta hele livet, eller finnes det andre typer medisiner som kan være like bra, men ikke gi samme ubehag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149237-bivirkning-av-medisinbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Karlelo.

Du har det vi kaller koronar hjertesykdom (det betyr forsnevringer i kransårene i hjertet), og er blitt undersøkt og behandlet for dette, både teknisk/mekanisk, og medikamentelt. Da det ble gjort angiografi av deg (røntgenkontrastundersøkelse) ble det påvist visse forandringer i dine kransårer, hvorav en forsnevring som ble funnet behandlingstrengende der og da. Den ble ballongdilatert, og det ble deretter satt inn en stent for å holde den åpen.

De medisiner du får er forebyggende med henblikk på å hindre en videre utvikling av forsnevringer i kransårene.

Koronar hjertesykdom er en ganske dynamisk tilstand, i den betydning at den forandrer seg litt over tid. I noen grad blir det dannet nye årer, men samtidig har de forandringer som er tilstede en tendens til å forsterke seg. Også i og foran/bak stenten vil det kunne utvikle seg forsnevringer.

De symptomer du beskriver er sterkt suspekte på å være det vi kaller en rest-angina pectoris. Et arbeids-EKG har en begrenset sensitivitet (maks 80 %). D.v.s. at ikke så få arbeids-EKG er falsk negative. Også nitroglycerin kan svikte ved reell angina.

Hvis dine symptomer forsterker seg, bør du be om en revurdering hos din lege, og aller helst ved det senter som behandlet deg med PCI og stent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...