Gå til innhold

grunnleggende leveregler


anaki

Anbefalte innlegg

hei!

jeg fikk et skjema fra psykologen min som heter "grunnleggende leveregler". lurer på om andre har vært borti dette og hva dette er godt for? jeg går på 15 mg cipralex for alvorlig depresjon, selvmordstanker, panikkangst og selvskading. psykologen lurer på å overføre meg til sykehuset. henger dette isåfall sammen med skjemaet?!

håper noen kan svare meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva går det skjemaet ut på? Er det et spørreskjema? Eller er det 15 råd?

Har du noen eksempler på hva som står der?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig fylt ut blant annet det skjemaet du nevner i innlegget ditt.

Det de finner ut av det skjemaet er hvilke leveregler du selv har valgt å følge. Følger du en depresivstil eller en mer utadventstil. Dette vil kunne hjelpe psykologen og deg å finne ut hva du kan ha nytte av i behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

GL er blant kjernebegrepene i kognitiv teori/behandling.

For å finne et utgangspunkt for kognitiv terapi med deg, trenger behandleren å vite noe om hva som er dine GL.

Jeg vil råde deg til å fylle ut skjemaet best mulig uten å undersøke mer hos andre. Det er svært viktig at svarene er dine uten alt for mye innslag av andrs synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Hva går det skjemaet ut på? Er det et spørreskjema? Eller er det 15 råd?

Har du noen eksempler på hva som står der?

mvh

Det er rundt 240 "utsagn", som du skal rangere mellom 1 til 6 av hvor riktig de beskriver deg. Som f.eks "Jeg føler at ingen har vært tilstede for å dekke mine følelsesmessige behov". Stemmer det helt skriver du 6, stemmer det overhodet ikke skriver du 1, og ellers kan du bruke tallene imellom om du mener det stemmer "litt" etc. Andre eksempler på utsagn kan være

"Jeg har hemmeligheter jeg ikke ønsker at mine nærmeste skal vite om" og

"Jeg har lett for å ta på meg ekstra arbeidsoppgaver i forbindelse med jobb og melder meg gjerne frivillig".

Utsagnene er bare tatt ut i fra min hukommelse, det er ikke ordrett hva som står, men sånn omtrent. Det er meningen at behandleren skal kunne si noe om deg som menneske, på en måte hvilke "leveregler" du følger. Om du føler deg forlatt, om du er mistroisk til andre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...