Gå til innhold

Årsstudium i psykologi

Anbefalte innlegg

Gjest Peter W.
Skrevet

Håper noen kan svare meg på dette.

Jeg har søkt årsstudium i psykologi ved univ. i bergen(har gen.stud.kompetanse fra før, men IKKE x-phil x- fac!!!) hvor stor sannsynlighet er det at en middelmådig kar kommer inn? :-)

som sagt har jeg hverken xphil el. x-fac, men av hva jeg forstod inneholdt dette årsstudiumet begge disse fagene(?). etter endt år (om man er så heldig) kan man så gå videre å bli psykolog?

Gjest epletre
Skrevet

For to aar siden kom vertfall alle inn paa grunnfag i Bergen. Det er de videre studiene det er vanskelig aa komme inn paa.

ex.phil og ex.fac trenger du ikke for grunnfaget.

Gjest papirtiger
Skrevet

Vet ikke noe om inntakskravene til årsstudium, antagelig er det ikke vanskelig.

For å komme inn på profesjonsstudiet må du ha A i alle fag. I Oslo er det ca 1000 som tar grunnfaget, 88 av disse kommer inn hvert år (opptak to ganger i året).

Det med ex. fac er jeg usikker på, jeg trodde man måtte ha det. Ring universitetet og spør.

Gjest Mariaaah
Skrevet

Jeg tok det samme i fjor. Ex.phil. og ex.fac. er inni studiet. Det er nesten en fordel å ta det, fordi hvis man ikke har det må du styre med å finne andre fag slik at du får fullt lån og stipend.

1. semester: ex.phil., ex.fac., innføring i psykologi

2. semester: generel psyk.1 og generell psyk. 2

That`s it. Dette må du ta hvis du vil videre.

Gjest Peter W.
Skrevet

Jeg tok det samme i fjor. Ex.phil. og ex.fac. er inni studiet. Det er nesten en fordel å ta det, fordi hvis man ikke har det må du styre med å finne andre fag slik at du får fullt lån og stipend.

1. semester: ex.phil., ex.fac., innføring i psykologi

2. semester: generel psyk.1 og generell psyk. 2

That`s it. Dette må du ta hvis du vil videre.

Takker så mye for svar!

Du tok det i fjor sa du, - hvordan var studiet? Hardt? Overlevelsesbart??

(men..hva faen gjør man dersom jeg ikke klarer å få A i alle fag -slik papirtiger skriver?

*venter på klokt svar*) ;-)

Gjest Peter W.
Skrevet

Vet ikke noe om inntakskravene til årsstudium, antagelig er det ikke vanskelig.

For å komme inn på profesjonsstudiet må du ha A i alle fag. I Oslo er det ca 1000 som tar grunnfaget, 88 av disse kommer inn hvert år (opptak to ganger i året).

Det med ex. fac er jeg usikker på, jeg trodde man måtte ha det. Ring universitetet og spør.

Takk for svar papirtiger!

Hvordan i helvete får man A i alle fag?? *oppgitt*

Gjest Mariaaah
Skrevet

Takker så mye for svar!

Du tok det i fjor sa du, - hvordan var studiet? Hardt? Overlevelsesbart??

(men..hva faen gjør man dersom jeg ikke klarer å få A i alle fag -slik papirtiger skriver?

*venter på klokt svar*) ;-)

Du må få A på alle eksamenene. Gjør du ikke det forbedrer du det som mangler, og søker neste gang. Hvis du vil ha A må du lese mye. Jeg tok det fordi det var greit å ha, leste passe mye (stresset ikke) og fikk brukbare karakterer. Første semesteret var litt mye biologi for min del, neste semester var kjekkere. Da hadde vi personlighets-, biologisk-, utviklings-, kognitivt, sosial-psykologi og metode. Kjekke fag. Det er utrolig greit å ha dette uansett om man klarer å få A eller ikke.

Du kan kjøpe mine bøker hvis du vil!?

Gjest papirtiger
Skrevet

Takk for svar papirtiger!

Hvordan i helvete får man A i alle fag?? *oppgitt*

Man leser og jobber med faget, HELE semesteret.

Gjest Peter W.
Skrevet

Du må få A på alle eksamenene. Gjør du ikke det forbedrer du det som mangler, og søker neste gang. Hvis du vil ha A må du lese mye. Jeg tok det fordi det var greit å ha, leste passe mye (stresset ikke) og fikk brukbare karakterer. Første semesteret var litt mye biologi for min del, neste semester var kjekkere. Da hadde vi personlighets-, biologisk-, utviklings-, kognitivt, sosial-psykologi og metode. Kjekke fag. Det er utrolig greit å ha dette uansett om man klarer å få A eller ikke.

Du kan kjøpe mine bøker hvis du vil!?

Hei igjen :-)

Men en -A- avhenger altså KUN av hvordan man gjør det på eksamen(?), og hvor mange eksamener er det egentlig?! Er alle lagt til jul/sommer?

Jeg kunne virkelig godt tenke meg å bli psykolog, men den drømmen virker rimelig fjern når det er så hardt å i det hele tatt komme frem til `begynnelsen` av `hoved utdanningen`.

Herregud A i alle fag, -*stønn*

*begynner å få kalde føtter*

Men hjertelig takk for tilbudet om kjøp av bøker, -jeg må bare se om jeg kommer inn først ..og våger å satse på dette :-)

Gjest Peter W.
Skrevet

Man leser og jobber med faget, HELE semesteret.

Å faen...

;-)

Gjest papirtiger
Skrevet

Å faen...

;-)

Like greit å vite om hva som kreves før eksamensresultatene foreligger. Jeg blir ofte litt oppgitt over folk som klager over dårlige karakterer når de bare har lest 3 uker før eksamen.

Men det er slettes ikke umulig å få A. Les hver dag, og bli med i en effektiv kollokvie. Det er bare snakk om _hvor_ lyst du har å bli psykolog.

Skrevet

Like greit å vite om hva som kreves før eksamensresultatene foreligger. Jeg blir ofte litt oppgitt over folk som klager over dårlige karakterer når de bare har lest 3 uker før eksamen.

Men det er slettes ikke umulig å få A. Les hver dag, og bli med i en effektiv kollokvie. Det er bare snakk om _hvor_ lyst du har å bli psykolog.

Det er sant det der ja. Jeg har virkelig lyst til å bli psykolog, og er villig til å ofre ganske så mye.

Problemet er at jeg er midt oppi (bokstavelig talt) andre studier (høgskole), -men har nå altså funnet ut at jeg har valgt helt feil. Jeg begynte studiene rimelig sent (er nå 29) grunnet en trang til å reise og oppdage `resten av verden`. De to siste årene har jeg studert, men som sagt -jeg tror jeg har valgt feil. Men jeg vegrer meg for å avslutte nåværende studier, -jeg mener kommer jeg ikke videre etter årsstudiumet så står man jo bare der, uten å være noe som helst.

å hælvete heller, kanskje jeg bare skal hive meg på detta.

Gjest Mariaaah
Skrevet

Hei igjen :-)

Men en -A- avhenger altså KUN av hvordan man gjør det på eksamen(?), og hvor mange eksamener er det egentlig?! Er alle lagt til jul/sommer?

Jeg kunne virkelig godt tenke meg å bli psykolog, men den drømmen virker rimelig fjern når det er så hardt å i det hele tatt komme frem til `begynnelsen` av `hoved utdanningen`.

Herregud A i alle fag, -*stønn*

*begynner å få kalde føtter*

Men hjertelig takk for tilbudet om kjøp av bøker, -jeg må bare se om jeg kommer inn først ..og våger å satse på dette :-)

Hei! Det avhenger desverre kun av at du får A på eksamen. MEN: det er kommet noe nytt i noen fag som kalles seminarmodellen. Det er strykprosenten bare 1% (!!) - der skriver du oppgaver og holder foredrag istedenfor skoleeksamen. Der er 3 eksamener til jul og 2 til sommeren. De fleste kommer ikke videre på første forsøk, men noen. "Noen" kan jo være deg:o)

Det er det å komme videre etter første året som kan være vanskelig. Har du først kommet videre er det jo "ingen sak". Men har du tenkt på hovedfag i psykologi istedenfor? Det er jo et alternativ. Undersøk hva du eventuelt på ta i tillegg for å kunne praktisere som psykolog. Tar du hpvedfag heller, må du likevel ta grunnfaget, så ikke fortvil hvis du bare har søkt på det:o) Det trenger du strengt tatt ikke bestemme deg for før neste år:o) Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...