Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i snart 2 uker gått å vært kvalm og hatt vekslende mage mellom løs, at det ikke kommer no i det hele tatt selv om det føles slik og diare. Da dette ikke ga seg etter 8-9 dager var jeg hos legen og tok masse blodprøver, urinprøve og sendte 2 dager etterpå avføringsprøve. Har ikke fått no svar ennå, men føler at tilstanden har blitt verre igejn (var blitt bedre når jeg var hos legen, da var det kvalmen som var verst). Nå har jeg veldig løs mage, til tider diare. Jeg prøver å drikke en del, men er ikke flink til å spise. Delvis fordi jeg ikke orker mat, og delvis fordi jeg er redd for hvordan magen reagerer. Jeg var hjemme fra jobb forrige uke, men har hittil vært på jobb denne uken. Det er stressende - går på do i ett sett selv om det ikke alltid "skjer" no. Og så tenker jeg på at jeg alltid kommer til å være sånn, og alltid må vite hvor nærmeset do er og derfor aldri kunne komme meg ut av huset. I en stund der jeg følte meg bra - fikk jeg plutselig smerter i magen og måtte FORT på do. Jeg rakk det, men er redd jeg en dag ikke reker det hvis et slikt tilfelle dukker opp igjen. Det sliter veldig psykisk. Hva gjør jeg? Jeg klarer ikke roe meg ned. I tillegg har samboeren min dratt utenlands for 5 dager og jeg vil ikke være alene i en sånn stund. Begynte å gråte her for meg selv i sta. I tillegg fikk jeg mensen i går.

Hva kan jeg spise for å binde magen? Jeg tar Idoform men effekten er liten. Hr brøvd litt Biola men er litt kvalmende. Nå er det lite i tarmen, slik at det bare kommer tynt litt og litt. Jeg blir gal snart.

Skrevet

Drikk blåbærte, apoteket har ofte tørkede blåbær til salgs.

Unngå melkeprodukter (kanskje muligens utenom biola - men dersom du blir verre av det så hadde jeg heller bare droppet det).

Drikk sportsdrikker som sørger for at du får rett væskebalanse, f.eks aquarius eller powerade. Jeg foretrekker sistnevnte.

De har også spesielle drikker på apoteket beregnet på sånt, men de er noe dyrere.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Du kan prøve litt sterk blåbærsaft. Unngå søte melkeprodukter. Prøv gjerne 1 glass biola-melk iblandet Vi-siblin fiberpulver morgen og kveld. Sålenge du ikke har blod eller mye slim i avføringen er det neppe noe farlig. Ta kontakt med legen din og hør om bakterie-resultatene kommer. Disse vil avgjøre om du skal ha antibiotika, eller om du bare må avvente til det hele går over av seg selv. Akutte diare-episoder varer sjelden mer enn 3 uker om det ikke er noen tilgrunnliggende årsak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...