Gjest aztra Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Jeg er 23 år med god helse forøvrig. Har alltid hatt et relativt lavt BT. Ligger på 110/70. Men nå før i dag følte jeg meg skikkelig dårlig. Var skikkelig svimmel og kaldsvettet en del. Har et elektrisk blodtrykksapparat hjemme og da jeg målte trykket mitt var det helt nede i 70/50. Heldigvis gikk det seg gradvis til i løpet av kort tid (10-15 min) og allerede etter et par timer var jeg "helt fin" igjen. Har ikke merket noe siden og BT er helt fint igjen nå 3 timer etterpå. Hva kan et sånt akkutt blodtrykksfall skyldes? Stress? Angst??? andre sykdommer? Kan legge til at jeg spiser og drikker sunt og regelmessig (hadde spist ca 2 timer før "anfallet") Men trene, det gjør jeg desverre svært sjeldent... Er 164 høy og veier ca 55 kg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/149437-kraftig-blodtrykksfallnoen-sykepleiere-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en sykepleier Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Blodtrykksfall kan skyldes mange forskjellige ting. Registrerte du om pulsne din var lav eller høy da det skjedde? Hvis den var lav er det sannsynligvis en nerve, nervus vagus, som har tatt overhånd og senka pulsen, slik at blodtrykket falt. Blodtrykksfall kan ellers komme i det en reiser seg brått opp, ortostatisk blodtrykksfall. Eller ved brått tap av væske, f.e. ved blødninger. Dette er vel en liten sannsynlig årsak i ditt tilfelle da du uten videre kom deg til hektene igjen ganske fort. Ellers kan dårlig pumpeevne i hjerte gi blodtrykksfall. Hvis et blodtrykksfall kommer av dårlig hjertefunksjon, er førstehjelpa å ligg med overkroppen heva, for å minske belastninga for hjerte, ikke med heva bein og hodet lavt som ved andre typer blodtrykksfall. Andre årsaker kan allergisjokk eller blodforgiftning, men da også med andre symptomer i tillegg. Hvis en har for lite proteiner i blodet, kan det skje at væska i kroppen samler seg i vevet utenfor blodårene. Da vil man også få fall i blodtrykk, men kanskje ikke så plutselig. Hm.. kommer ikke på mer i farta Det er vel mest nærliggende å tru at det som skjedde med deg var enten vasovagalt/senka puls eller ortostatisk blodtrykksfall. Sikkert ubehagelig uansett årsak.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/149437-kraftig-blodtrykksfallnoen-sykepleiere-her/#findComment-952801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.