Gå til innhold

valium


angstogdepresjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest syple

Det er vel individuelt. Snakk med legen som foreskriver det til deg, om det. Bruk minst mulig Valium. Prøvd ander måter å dempe angsten på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LucySky

Det er vel individuelt. Snakk med legen som foreskriver det til deg, om det. Bruk minst mulig Valium. Prøvd ander måter å dempe angsten på?

Jeg tror ikke at noen doser Valium er "ufarlig". det går vel ikke på dosen, men på det Valium er, som stoff.

Du må ha et mistenksomt og edruelig blikk på deg sjøl når du tar sånt.

Ikke stol på at du hele tida prøver å berolige deg sjøl med at det ikke er s¨å farlig.

Snakker av egen erfaring. Ikke med Valium, men noe som likner.

Og det har jeg tatt i mange år, men jeg passer veldig godt på at jeg verken øker dose eller styrke, og mistror meg sjøl når j eg har lyst til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstogdepresjon

Jeg tror ikke at noen doser Valium er "ufarlig". det går vel ikke på dosen, men på det Valium er, som stoff.

Du må ha et mistenksomt og edruelig blikk på deg sjøl når du tar sånt.

Ikke stol på at du hele tida prøver å berolige deg sjøl med at det ikke er s¨å farlig.

Snakker av egen erfaring. Ikke med Valium, men noe som likner.

Og det har jeg tatt i mange år, men jeg passer veldig godt på at jeg verken øker dose eller styrke, og mistror meg sjøl når j eg har lyst til å gjøre det.

Hei LucySky !

Går det an spørre om hvilke medisin du går på og doser.?

Bare for å få et billede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Hei LucySky !

Går det an spørre om hvilke medisin du går på og doser.?

Bare for å få et billede.

hei! Generelt ka jeg si at det anbefales å kun bruke denne slags medisiner i korte perioder, eller av og til/sjelden. Valium er en avslappende rus, men det går fort over, så det er ikke noe å anbefale. Det er avhengighetsskapende, så bruke du mye / lenge, får du vonde abstinenser når du slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Et av problemene med å svare på hvor store doser man kan gå på før man blir avhengig,er at det har sammenheng med hvor sterk angsten din er når du tar den, og hvor disponert du er for avhengighet.Tror det må være helt umulig å sette oppe en mal.Det har sikkert også betydning om bruken er regelmessig,eller om det i en kort periode blir en opphopning i bruken,for deretter å gå flere uker til neste bruk.Minst mulig valium.(Selv bruker jeg heller sporadisk sobril,siden jeg ikke har panikkangst. )Har man ikke panikkangst,bør man vurdere andre midler enn valium/vival.Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et av problemene med å svare på hvor store doser man kan gå på før man blir avhengig,er at det har sammenheng med hvor sterk angsten din er når du tar den, og hvor disponert du er for avhengighet.Tror det må være helt umulig å sette oppe en mal.Det har sikkert også betydning om bruken er regelmessig,eller om det i en kort periode blir en opphopning i bruken,for deretter å gå flere uker til neste bruk.Minst mulig valium.(Selv bruker jeg heller sporadisk sobril,siden jeg ikke har panikkangst. )Har man ikke panikkangst,bør man vurdere andre midler enn valium/vival.Vennlig hilsen bugge.

Jeg ville tro at det med panikkangst var lettest å bli avhengig i.o.m at angsten blir dempet fort og at den har en tendens til å dukke opp oftere og i flere situasjoner etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jeg ville tro at det med panikkangst var lettest å bli avhengig i.o.m at angsten blir dempet fort og at den har en tendens til å dukke opp oftere og i flere situasjoner etterhvert.

Jo,balansegangen er jo problemet,men psykiateren min sier han skriver nesten aldri ut vival.Etter en times tid begynner sobrilen og virke for mange,selv om det er 2 til 4 timer før den er på topp.Og derfor er den et bedre alternativ for de fleste,siden man ikke blir så lett avhengig av det som vival.Men for noen mennesker(blant annet ei venninne av meg) ble alternativet å ikke bevege seg utenfor døra i det hele tatt. Med en valium som en sikkerhet i lomma turde hun det av og til.Da måtte det virke raskt.Som oftest reiste hun rett hjem istedet for å bruke tabletten.Det er den evige vanskelige balansegangen.Men har man panikkangst/agorafobi bør man vel først og fremst få hjelp av andre ting enn medisiner i tillegg,etter min mening.Men nå tror jeg at jeg begynner å bli så trøtt,at det er en viss fare for at jeg kan skrive noe ordentlig tull. Du får ha en god natt,det som er igjen av den.Hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstogdepresjon

hei! Generelt ka jeg si at det anbefales å kun bruke denne slags medisiner i korte perioder, eller av og til/sjelden. Valium er en avslappende rus, men det går fort over, så det er ikke noe å anbefale. Det er avhengighetsskapende, så bruke du mye / lenge, får du vonde abstinenser når du slutter.

Er det noen som går fast på sobril? Og er dette altså mer harmløst en valium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Er det noen som går fast på sobril? Og er dette altså mer harmløst en valium?

Bruker det av og til. Det er litt "mildere" enn valium, men samme type medisin/virkestoff. Avhengighetsskapende, det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Er det noen som går fast på sobril? Og er dette altså mer harmløst en valium?

Min lege har sagt at hvis jeg bruker Sobril 15mg to ganger i uka, så er det ingen fare. Leger har vel forskjellige svar også...

Jeg pleier å ha et brett på 25 piller i flere måneder, så jeg bruker i snitt mindre enn to i uken. Jeg bruker en eller to pr dag i perioder som er stressende, feks ferier med mye flyturer, store selskaper, mye kontakt med trygdekontor og aetat og slike ting. Men så kan det gå mange uker uten at jeg bruker det igjen. Føler jeg har kontrollen, siden jeg er klar over faren ved det.

Andre ganger bruker jeg bevisst et glass vin eller en øl for å slappe av. Er klar over faren ved det også.

Og så finnes det mye en kan prøve fra helsekosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Er det noen som går fast på sobril? Og er dette altså mer harmløst en valium?

Det første en psykiater ville gjøre var nok å prøve et ssri,som er både mot depresjon og angst.Vival,sobril og andre beroligende av den typen er primært til helt spesielle enkeltsituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hsafjk

Jeg har brukt Valium, mens jeg har ventet på at Cipralex tabelettene mine skal fungere. Bare om kvelden før jeg skulle sove da... Da blei jeg anbefallt 1-2 tabeletter. Jeg fikk kun 20 stk utskriven, og har 4 stk igjen, som jeg kan ha med meg i tilfelle jeg skulle fått et panikkanfall mens jeg er ute en eller annen plass... Veldig kjekt!!!

Jeg har begynt på et annet beroligende middel på kvelden isteden, som man ikke blir avhengig av. Det heter Atarax og fungerer ikke like kraftig som Valium. Men, er greit nok. De tabelettene varer i 12 timer.

Psykiateren min sier at man fort blir avhengig av valium. 3 uker kan være nok... men det spørs jo helt fra menneske til menneske. Psykiateren min skriver hvertfall aldri ut Valium. Fikk ikke trua meg til en resept på dem engang... så det sier jo litt, om at det ikke er det BESTE man kan ta. De få tabelettene jeg fikk var fra en annen lege. Prøv noe alternativt isteden. :)

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...