Gå til innhold

SOHO-studien og Zyprexa


natolars

Anbefalte innlegg

http://www.legemidlerogsamfunn.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=248

"Vektøkning er et velkjent problem for pasienter som bruker antipsykotika, og i SOHO var den høyest i gruppen som brukte Zyprexa og Leponex. Kleivenes refererer imidlertid til nye studier som viser at pasienter behandlet med Zyprexa deler seg i to grupper, hvor 85 prosent av pasientene opplever en lavgradig vektøkning på gjennomsnitt 3 kilo over ett år. De resterende 15 prosent av pasientene ser ut til å få høygradig vektøkning på gjennomsnitt 5 kilo den første måneden og 10 kilo etter ett år, noe som betyr at en del pasienter opplever en betydelig vektøkning."

Nå har jeg ikke utført noen "kontrollerte" studier på dette, men å hevde at 85% av Zyprexa-brukerne i snitt bare går opp 3 kg i løpet av ett år høres ikke sannsynlig ut. Jeg har en håndfull venner som har gått på Zyprexa og ingen av dem har vel gått opp _mindre_ enn 10 kilo eller mer i løpet av kortere tid enn ett år. Så å hevde at det bare er 15% av brukerne som opplever stor vektøkning kan vel kalles, ja, en _løgn_? Det er vel ikke for ingenting at flere og flere avdelinger bare bruker Zyprexa i "nødstilfeller" pga den store vektøkningen?

I tillegg konkluderes det med at Zyprexa er overlegne på alle felt i behandling av schizofreni.Men man kan kanskje ikke forvente annet når undersøkelsen er finansiert av Lilly; legemiddelfirmaet som produserer Zyprexa...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir vel som med Imovane - hvor det heter seg at 4% opplever bitter smak.

Tror kanskje jeg har møtt 4% som _ikke_ opplever denne bitre smaken...

Medikament- og bivirkningsstatistikk er noe merkelige greier du... En helt egen matematikk også, ser det ut til ;o)

Og så skal vi liksom stole på informasjonen vi får?

Veeeel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel som med Imovane - hvor det heter seg at 4% opplever bitter smak.

Tror kanskje jeg har møtt 4% som _ikke_ opplever denne bitre smaken...

Medikament- og bivirkningsstatistikk er noe merkelige greier du... En helt egen matematikk også, ser det ut til ;o)

Og så skal vi liksom stole på informasjonen vi får?

Veeeel...

I tillegg er det et unødvendig dyrt medikament i forhold til "de gamle", som gjør sammen nytten med de samme bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det et unødvendig dyrt medikament i forhold til "de gamle", som gjør sammen nytten med de samme bivirkningene.

Hvilket medikament mente du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel som med Imovane - hvor det heter seg at 4% opplever bitter smak.

Tror kanskje jeg har møtt 4% som _ikke_ opplever denne bitre smaken...

Medikament- og bivirkningsstatistikk er noe merkelige greier du... En helt egen matematikk også, ser det ut til ;o)

Og så skal vi liksom stole på informasjonen vi får?

Veeeel...

Du kan føye meg til den gruppen som får en bitter smak i munnen av Imovane...

Smaken er faktisk så ille at jeg ikke får sove. :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan føye meg til den gruppen som får en bitter smak i munnen av Imovane...

Smaken er faktisk så ille at jeg ikke får sove. :-)

Mvh

Den smaken er faktisk noe av det jævligste jeg har kjent. Fikk bokstavelig talt ikke ned noe som helst annet enn appelsinjuice (fordi smaken var så sterk) i 48 timer etterpå.

Fin slankekur, da men... ;o)

Legen min hadde et annet syn på saken og anførte "allergi" i journalen min for at jeg skulle slippe å få servert denne pillen i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hpplavilever

Den smaken er faktisk noe av det jævligste jeg har kjent. Fikk bokstavelig talt ikke ned noe som helst annet enn appelsinjuice (fordi smaken var så sterk) i 48 timer etterpå.

Fin slankekur, da men... ;o)

Legen min hadde et annet syn på saken og anførte "allergi" i journalen min for at jeg skulle slippe å få servert denne pillen i framtida.

Jeg synes legene burde gi beskjed om dette med bitter smak!

Da jeg fikk immovane første gang var jeg psykotisk og jeg trodde smaken var en hallusinasjon, noe som forvirret meg mer enn nødvendig.

Jeg har heller ikke hørt om noen som ikke har fått denne bivirkningen. Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest buzzt

Du kan føye meg til den gruppen som får en bitter smak i munnen av Imovane...

Smaken er faktisk så ille at jeg ikke får sove. :-)

Mvh

Jeg får også bitter smak i munnen av imovane..men ikke før jeg våkner om morgenen. Fytte pyton!

Zyprexa lenket meg fast til kjøleskapet. Var sulten 24 timer i døgnet, så jeg måtte bare slutte med den etter en stund. Godt det finnes alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Uten at jeg vil gå god for prosentene helt nøyaktig, stemmer resultatene i studien med det inntrykk vi har ved vår avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove32

I tillegg er det et unødvendig dyrt medikament i forhold til "de gamle", som gjør sammen nytten med de samme bivirkningene.

medisinen blir vel billigere etterhvert vel? slik som de foregående pga popularitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utenfor emnet det her altså, men - kan du ikke sende meg en mail eller sms en dag? Savner å høre fra deg hvordan du har det :)

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...