Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjære deg som kan hjelpe

Jeg er en mann på 35 som i en del år slitt med rosacea i aniktet. Dette er til mer eller mindre plage hele tiden, men det er gode og dårlige perioder. Noe som er merkelig er at oppblussingen er desidert verst på senvinteren når temperaturen begynner å nærme seg null igjen. I to år på rad har jeg derfor i denne perioden brukt Tetracyklin. Dette hjelper, men man blir liksom bare 70% bra. I perioder av 2-3 måneder bruker jeg også Elyzol. I det siste har dog ansiktet blitt vesentlig tørrere enn før, kinnene har blitt rødere og mer bulkete, og jeg har begynt å flasse en del mellom øynebrynene - eller på neseroten. Dette har ikke skjedd på sommeren før. Betyr dette at jeg er i ferd med å entre et nytt stadium i sykdommen?

Nesen min har nå blitt ganske rødsprengt og porete, og jeg har også noen sprengte blodkar, og da særlig ved nesevingene. Hva "skal til" for å få en laserbehandling for dette? Jeg er engstelig for at en eventuell lege mener at dette ikke er noe problem, og bare føyser meg på dør. Det er jo et betimelig problem, og derfor bør vel en lege ta det seriøst?

Hvor stor er sjansen for etterhvert å eventuelt utvikle rhinophyma? Slik det er nå ser jeg ut til ha rosacea i stadie 1. Og akkurat i skrivende stund i en mild form. Heldigvis.

Så lenge jeg kan huske har jeg også hatt (og har fremdeles) atopisk eksem. jeg brukte dermed i mange år kortisonkremer i ansiktet, noe jeg ikke gjør nå. Kan dette ha hatt innvirkning på utviklingen av rosacea? Er det andre hudsykdommer jeg bør "se opp for"?

Jeg vet sykdommen er klinisk, men noe må da kunne gjøres for å bli litt mindre rød i ansiktet? Eller helst miste rødfargen og få normal hudfarge... Det kan nevnes at jeg ikke røyker, drikker svært sjelden, trener en del og spiser sunt. Jeg vet også at anstrengelser gjør at man kan bli enda rødere en en kort stund etterpå, men alternativet er en slapp kropp, og det er ikke aktuelt.

Jeg har undersøkt litt på nettet og lurer også på følgende: Hva er MetroGel og MetroCream? Og hva er Retin-A? Er dette kremer jeg må få på resept?

Anbefales det noen spesielle salver/kremer? Kan Canesten-salve eller salver med C-vitamin ha noe for seg? Hjelper Aderma Exomega mot rosacea og/eller atopisk eksem?

Ser at vi gjerne får beskjed om å kontakte en "god hudlege". Men hvordan kan vi vite hva en god hudlege er? Har dere noen navn? Jeg bor i Oslo.

Nå ble det mange spørsmål..! Håper dere får muligheten til å svare på alle.

Jeg tar ofte håndleddet opp til nesen for å sammenligne hudfarge. Det kan til tider være ganske forstemmende å se forskjellen på en fyrlysnese og vanlig hudfarge. SOM jeg ønsker at ansiktsfargen min kunne vært normal... Takker millioner av ganger på forhånd for svar.

Hilsen

Rudolph

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149615-rosacea/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hu dama

Hei, jeg har ikke akkurat så mange gode råd å gi, men. Fikk konstatert Rosacea hos en hudlege for et halvt år siden. Men har vært plaget med en del symptomer ett års tid før det. Det eneste jeg har fått (av fastlege) er en gel som heter Rozex som må påføres en gang pr dag i en lengre periode..uker til mndr..for bedre resultat.

Nå som det er sommer hjelper det for meg å sole huden endel. Da synes ikke utslettet så godt og jeg blir faktisk noe bedre. Men det varierer og da.

Jeg dignoserte meg selv ved hjelp av info fra nettet. Den hudlegen jeg gikk til ga meg ingen andre svar enn de jeg hadde fra før. Så det var 300 kr rett ut av vinduet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149615-rosacea/#findComment-954041
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke akkurat så mange gode råd å gi, men. Fikk konstatert Rosacea hos en hudlege for et halvt år siden. Men har vært plaget med en del symptomer ett års tid før det. Det eneste jeg har fått (av fastlege) er en gel som heter Rozex som må påføres en gang pr dag i en lengre periode..uker til mndr..for bedre resultat.

Nå som det er sommer hjelper det for meg å sole huden endel. Da synes ikke utslettet så godt og jeg blir faktisk noe bedre. Men det varierer og da.

Jeg dignoserte meg selv ved hjelp av info fra nettet. Den hudlegen jeg gikk til ga meg ingen andre svar enn de jeg hadde fra før. Så det var 300 kr rett ut av vinduet.

Tusen takk for svar, :o)

Skal prøve å få resept på salven du nevner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149615-rosacea/#findComment-954732
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

har du prøvd kremen som heter Rozec? Dette er en av de siste nyvinningene. De fleste hudleger vil kunne hjelpe deg med denne sykdommen; eventuelt henvise deg til en hudklinikk på et sykehus dersom de kommer til kort. Sykdommen er utgangspunktet kronisk og vil stadig kunne blusse opp igjen. Vil tro at rikelige mengder C vitamin ( opptil 1g/dag) og 400mg E-vitamin vil kunne være positivt. Om du ik tillegg skal ha A-vitamin-holdige kremer får hudlegen vurdere. Kjenner ikke til endel av kremene du nevner. Legen bør forøvrig sjekke om du kan ha en blandings-form av hudlidelser; f.eks sopp som du nevner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149615-rosacea/#findComment-954913
Del på andre sider

har du prøvd kremen som heter Rozec? Dette er en av de siste nyvinningene. De fleste hudleger vil kunne hjelpe deg med denne sykdommen; eventuelt henvise deg til en hudklinikk på et sykehus dersom de kommer til kort. Sykdommen er utgangspunktet kronisk og vil stadig kunne blusse opp igjen. Vil tro at rikelige mengder C vitamin ( opptil 1g/dag) og 400mg E-vitamin vil kunne være positivt. Om du ik tillegg skal ha A-vitamin-holdige kremer får hudlegen vurdere. Kjenner ikke til endel av kremene du nevner. Legen bør forøvrig sjekke om du kan ha en blandings-form av hudlidelser; f.eks sopp som du nevner.

Tusen takk igjen. Skal forhøre meg med legen om kremen du nevner. Og ikke minst ta en del ac de andre rådene til følge.

Synes forresten det er rart at det må være resept på en del kremer. Jeg mener - hvem misbruker kremer..? *hehe!*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149615-rosacea/#findComment-955098
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...