Gå til innhold

Kosthold og schizophreni


Gjest Ove32

Anbefalte innlegg

Gjest Ove32

Er det noen spesielle matvaretyper jeg bør unnvike. Leste på UiO side om en professor som skrev blant annet at melk og kornprodukter (enkelte stoffer) nesten ikke ble nedbrutt (man fant rester som tydet på dette). Og er det noen gunstige matvarer som jeg bør få i meg? Jeg går på zyprexa 15 mg/daglig og har vært bruker av psykatrien siden 1991 (første psykoseutbrudd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ove32

Også vil jeg tilegge at man bør unnvike ting som inneholder johannesurt (hypericum perforatum) dette stoffet har dårlig virkning sammen med skolemedisin som antipsykotisk. Skolemedisinen mister effekt og som kan i verste fall føre til psykose og alt det medfører.

Sana Sol blant annet inneholder johannesmel som er en ekstrakt av johannesurtplanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Hva som kan hjelpe:

Det jeg har hørt mest om til å hjelpe schizofrene er omega-3. God gammeldags tran i litt store doser, evt supplert med omega3 for ikke å få overdose D-vitamin. Må gjøres i flere måneder for å få full effekt.

http://www.schizophrenia.co.uk/treatment/treatment_articles/treatment_articles_5.html

Ellers kan du finne kosttilskuddet "Empowerplus" hvis du søker her inne. Det er primært laget for bipolare, men det skader neppe å prøve.

Hva man skal unngå:

Jeg antar at du tenker på dr. Reichelt:

http://www.apollon.uio.no/apollon01-97/a03.html

Psykiater NHD her på doktoronline har tidligere svart at dr. Reichelt ikke får støtte på sine teorier blant kolleger. Hvis du likevel har lyst til å prøve selv, husk bare da å sette deg godt inn i ernæring.

Å unngå alt som inneholder gluten og melkeprodukter betyr at det er masse vitaminer, mineraler osv en må passe godt på å få på andre måter. Det krever også en god del planlegging siden vanlig norsk mat har nettopp melk og gluten nærmest som basis.

Dette må også gjøres i flere måneder, og en må være forberedt på å få nærmest abstinenser, kraftig sug etter melk og gluten i starten. For å orke dette er det kanskje lurt å bygge seg opp en periode med omega-3 først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Også vil jeg tilegge at man bør unnvike ting som inneholder johannesurt (hypericum perforatum) dette stoffet har dårlig virkning sammen med skolemedisin som antipsykotisk. Skolemedisinen mister effekt og som kan i verste fall føre til psykose og alt det medfører.

Sana Sol blant annet inneholder johannesmel som er en ekstrakt av johannesurtplanten.

Det har du jammen rett i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kjempeinteressant spørsmål du har der. Jeg jobber selv som sykepleier i psykiatrien, og brenner for akkurat det med kosthold. Har nettopp lært en del om det. Siden man i dag kjenner til en overhyppighet av diabetes hos schizofrene i tillegg til at medikamenter ofte øker fare for utvikling av dette, er det kjempeviktig å ikke innta for mye sukker.

Du bør be legen din måle lipider (fettsyrer) i blodet og blodsukker av og til (f.eks to ganger i året), men det gjør du kanskje allerede?

Dessuten er det selvsagt bra med et sunt og næringsrikt kosthold, som for alle. Er du flink til å spise regelmessig og variert? Hvis ikke bør du be om hjelp til dette av de du har rundt deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Jeg ble selv diagnostisert med proteininttoleranse på en naturmedisinsk klinikk. Dette skulle da hjelpe på mage og tarmproblemene mine. Det stemmer riktignok at jeg ikke tåler melk så godt, men bakgrunnen for problemene mine var en misdannelse i tarmen som jeg ble operert for senere. Siden jeg ble fortalt at jeg var allergisk mot syv ting så førte det til en manisk opptatthet av mat som jeg fremdeles sliter med.til slutt spiste jeg bare riskaker og havregrøt Til og med i dag er jeg redd for at den og den type mat skal gjøre noe med meg psykisk eller fysisk.

Jeg vet at det er mye innen medisin vi fremdeles ikke vet noe om og at det er godt mulig at noen type mat kan fremkalle psykiske reaksjoner, men man skal være ganske forsiktig før man begynner på ulike dietter. I allefall ikke kutte ut mange ting på en gang. Men det er alltid interessant å prøve ut melkeerstatninger eller brød bakt på andre ting bare for variasjonens skyld. Nå prøver jeg å få et så variert kosthold som mulig. og jeg håper at matfokuseringen snart vil slippe taket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timari

Hva som kan hjelpe:

Det jeg har hørt mest om til å hjelpe schizofrene er omega-3. God gammeldags tran i litt store doser, evt supplert med omega3 for ikke å få overdose D-vitamin. Må gjøres i flere måneder for å få full effekt.

http://www.schizophrenia.co.uk/treatment/treatment_articles/treatment_articles_5.html

Ellers kan du finne kosttilskuddet "Empowerplus" hvis du søker her inne. Det er primært laget for bipolare, men det skader neppe å prøve.

Hva man skal unngå:

Jeg antar at du tenker på dr. Reichelt:

http://www.apollon.uio.no/apollon01-97/a03.html

Psykiater NHD her på doktoronline har tidligere svart at dr. Reichelt ikke får støtte på sine teorier blant kolleger. Hvis du likevel har lyst til å prøve selv, husk bare da å sette deg godt inn i ernæring.

Å unngå alt som inneholder gluten og melkeprodukter betyr at det er masse vitaminer, mineraler osv en må passe godt på å få på andre måter. Det krever også en god del planlegging siden vanlig norsk mat har nettopp melk og gluten nærmest som basis.

Dette må også gjøres i flere måneder, og en må være forberedt på å få nærmest abstinenser, kraftig sug etter melk og gluten i starten. For å orke dette er det kanskje lurt å bygge seg opp en periode med omega-3 først?

det du sa anngående sug etter gluten var interessant siden jeg selv prøvde dietten. Vet du om dette suget er likt for alle som prøver å holde seg unna gluten? eller er det bare for noen få som opplever det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...