Gjest siriann Skrevet 10. januar 2001 Del Skrevet 10. januar 2001 Jeg har nettopp fått vite av legen at jeg er moderat insulinresistent, dvs. har fått målt en noe forhøyet verdi på C-peptid. Jeg er en 29 år gammel kvinne med normal vekt (BMI = 23,5). Jeg har fått forståelsen av at dette kan betraktes som et forstadium til diabetes type 2. Er det riktig? Hva slags mat bør jeg spise for å holde sykdommen i sjakk? Slik jeg har skjønt det bør jeg spise mye pasta, brød, grønnsaker, fisk, og lite kjøtt og søtsaker. Stemmer det? Hva med frukt, er det bra eller dårlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14969-insulinresistens-og-diett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest philippa Skrevet 16. januar 2001 Del Skrevet 16. januar 2001 Det som får insulinet til å "overreagere" er SUKKER og STIVELSE, dvs. sukker, søt frukt, mel, pasta, boller, brød, poteter, gulerøtter, sjokolade etc. Det insulinet reagerer mere normalt på er proteiner og fett, dvs, kjøtt, fisk, egg, etc. Det går fint å blande disse matgruppene, men må allikevel være forsiktig med akkurat stivelse/sukker. Man reagerer så forskjellig og må prøve seg fram. Det er altså bedre med grillspyd og salat, enn med spaghetti eller pannekaker. Bedre med hasselnøtter enn sjokolade, eller banan. Se gjerne på www.vektibalanse.com (eller var det .no?), der skriver en lege om akkurat insulinresistanse. (Jeg har selv IR, C-peptid på 1100-1300) -Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14969-insulinresistens-og-diett/#findComment-73716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest siriann Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Det som får insulinet til å "overreagere" er SUKKER og STIVELSE, dvs. sukker, søt frukt, mel, pasta, boller, brød, poteter, gulerøtter, sjokolade etc. Det insulinet reagerer mere normalt på er proteiner og fett, dvs, kjøtt, fisk, egg, etc. Det går fint å blande disse matgruppene, men må allikevel være forsiktig med akkurat stivelse/sukker. Man reagerer så forskjellig og må prøve seg fram. Det er altså bedre med grillspyd og salat, enn med spaghetti eller pannekaker. Bedre med hasselnøtter enn sjokolade, eller banan. Se gjerne på www.vektibalanse.com (eller var det .no?), der skriver en lege om akkurat insulinresistanse. (Jeg har selv IR, C-peptid på 1100-1300) -Lykke til! Hei! Takk for svar. Har selv en verdi på C-peptid på 1110, men den var ikke målt fastende. Skal måle fastende neste gang jeg er hos legen. Har lest litt på siden du anbefalte (+ litt mer) og da spesielt om glykemisk indeks. Velger du mat etter glykemisk indeks? Hva syns du i så fall om et sånt kosthold? Leser at melkesjokolade ikke har så høy glykemisk indeks. Betyr det virkelig at jeg heller bør spise melkesjokolade enn pasta for insulinnivåets del? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14969-insulinresistens-og-diett/#findComment-73901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest philippa Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Hei! Takk for svar. Har selv en verdi på C-peptid på 1110, men den var ikke målt fastende. Skal måle fastende neste gang jeg er hos legen. Har lest litt på siden du anbefalte (+ litt mer) og da spesielt om glykemisk indeks. Velger du mat etter glykemisk indeks? Hva syns du i så fall om et sånt kosthold? Leser at melkesjokolade ikke har så høy glykemisk indeks. Betyr det virkelig at jeg heller bør spise melkesjokolade enn pasta for insulinnivåets del? Hei! Jeg tror du må tenke måltid er måltid og kos er kos... Måltider må vi ha, regelmessig, og bør være sunne, og for oss gjerne lavkarbo. Kos kommer utenom disse måltidene, ikke tenk at du kan bytte ut vanlig mat mot godt! Så skal du kose deg bør du heller velge nøtter/mandler/mørk sjokolade, istaden for kjeks, gjærbakst, potetgull... Selv har jeg alltid reagert på gjærbakst uten å forstå hvorfor, inntil jeg fikk diagnose PCO og noen år senere også IR. Karbohydratrik mat gjør meg ALLTID døsete, ukonsentrert og aot irritabel når det har gått et par timer (pga insulinet). Så når jeg er på jobb MÅ jeg passe meg mer enn når jeg er hjemme, jeg ser litt an. Pizza (også hjemmelaget) har vi her hjemme forstått at vi må kutte ut, mannen min synes jeg blir så utrolig irritabel Melkesjokolade har nok høyere GI enn som så, det står at MØRK sjokolade med 70% kakao har GI 20 (Moccabønner har ikke så mye kakao, men selv reagerer jeg bedre på de enn på melkesjokolade). Hvor plaget er du? Kjenner du sug etter søtt/karborik mat etter måltidene? Hva mat gjør at du føler deg vel etterpå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14969-insulinresistens-og-diett/#findComment-74199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest philippa Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Hei! Takk for svar. Har selv en verdi på C-peptid på 1110, men den var ikke målt fastende. Skal måle fastende neste gang jeg er hos legen. Har lest litt på siden du anbefalte (+ litt mer) og da spesielt om glykemisk indeks. Velger du mat etter glykemisk indeks? Hva syns du i så fall om et sånt kosthold? Leser at melkesjokolade ikke har så høy glykemisk indeks. Betyr det virkelig at jeg heller bør spise melkesjokolade enn pasta for insulinnivåets del? Oooops, glemte svare på det andre du spurte om! Jeg velger matvarer utifra GI men ikke så slavisk lenger (man blir lei...), prøver unngå poteter i alle variasjoner, pasta også (men prøvd fullkornspasta som føltes bedre enn vanlig), og synes Basmati-ris er ok, hvis jeg ikke tar for mye. Det viktige er å ta mest grønnsaker, deretter fisk/kjøtt/egg på tallerken, da gjør det ikke så mye at du har poteter (ris..) til. Til frokost/lunsj spiser jeg ofte knekkebrød som jeg vet har mgt lite karbohydrat i seg (Ryvita Sesam, Wasa Pluss...) og kombinerer det med kjøtt,makrell,ost eller egg. Gjerne med tomat/agurk, alt etter. Så tar jeg også krom (250microgram pr dag) fordi det hjelper insulinet, dessuten tar jeg B-vitaminer og Sink, de hjelper også til. Dette hjelper så bra mot søtsug, og humøret ellers! Krom-tabl skal være av type GTF (GlukoseToleranseFaktor), dvs. en organisk variant av krom som gjør at kroppen kan oppta det og nyttiggjøre seg det mhp insulinet. Mye fakta på en gang! Du må også drikke nok vatten daglig, husk å drikk fast du ikke føler deg tørst! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14969-insulinresistens-og-diett/#findComment-74207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stein Vaaler Skrevet 19. januar 2001 Del Skrevet 19. januar 2001 Hei Spørsmålet ditt er vanskelig. Insulinresistens betyr at kroppens insulin ikke virker som det skal. For å kompensere for dette øker insulinproduksjonen fra bukspyttkjertelen og det vil være mer insulin i blodet enn vanlig. C-peptid er et stoff som utskilles sammen med insulin og som ofte brukes som et mål på hvor mye insulin som lages. Dersom C-peptid verdiene i blodet er høye tyder dette på insulinresistens. Prøven er imidlertid ikke helt lett å tolke slik at jeg føler meg ikke helt sikker på om konklusjonen er riktig så lenge du er normalvektig. Mennesker som beveger seg regelmessig og ikke veier for mye pleier ikke å være insulinresistente. Insulinresistens i seg selv varsler ikke om senere diabetes men er en risikofaktor for diabetes. Det betyr at mennesker med insulinresistens har noe høyere risiko for å få type 2 diabetes senere i livet - spesielt dersom de lever et stillestittende liv og øker i vekt. Det beste for deg (i alle fall) er å mosjonere regelmessig og unngå overvekt. En vanlig norsk hverdagskost er ikke å forakte. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14969-insulinresistens-og-diett/#findComment-74784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.