Gå til innhold

Skal absolutt alt ubehag sykeliggjøres?


Gjest line33

Anbefalte innlegg

Gjest line33

Jeg undres over at alle negative følelser man har skal diagnostiseres og medisinesres.

Er det ikke mere naturlig å innse at hele livet er full av gode og dårlige opplevelser. Hvordan skal man kunne glede seg over dagslyset hvis man ikke har opplevd nattmørket.

Jeg vet at mange sliter med angst,depresjoner og mange andre psykiske lidelser. Det er IKKE disse jeg viser til.

Men trivielle ting som hører livet til. Skal vi alle bruke medisiner til slutt? Hurra for legemiddelindustrien, og tjenerene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nicksie

Nei, alt skal ikke sykeliggjøres. I et menneskeliv hører det med gode opplever og tapsopplevelser. Det er en del v de livshendelsene vi inngår i. På den ene siden er det viktig å forstå at ikke alle opplevelser (som er mer intense og ekstraordniære enten subjektivt og/eller objektivt) er bare normalhendelser. På den annen side er det også viktig at helt normale ting (som at kjøleskapet går i stykker, at noen en kjenner faller fra, at en har en dårlig dag e.l.) ikke blåses opp og forstås som sykelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver alt det jeg prøver å få frem lenger ned her, men du ordlegger deg mye bedre.

Jeg undres over det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi handler om at imunforsvaret går av hengslene og reagerer på ting som i utgangspunktet er ufarlig. Da kan man dø av en mikroskopisk bit fisk.

Alt skal selvfølgelig ikke sykeliggjøres og medisineres eller behandles på annen måte.

Men menneskers toleranse er svært ullik. Likeledes forutsetningene for å takle påkjenninger. Derfor vil en tilsynelatende lik påkjenning gjøre svært forskjellige utslag på ulike mennesker.

Problemet med utsagn som dine er at de ligger snublende nær en grov generalisering. Det viser også en tendens til å påstå at det som går greit for meg går greit for alle andre.

Du kan kjenne etter hva du behøver og ikke i en gitt situasjon. Men det er en sannhet som gjelder for deg. For andre vil det være annerledes.

Et annet spørsmål er hvor langt vi skal gå i å leve "naturlig". Det er en hel del ting, hejlpemidler og medisiner vi kan overleve uten, men kanskje vi lever mye bedre med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...